Nekromanti [Spoilervarning!] (Fantasy!) Guden i berget

grottis

Veteran
Är det någon som spelat igenom introduktionsäventyret "Guden i berget" till Fantasy!? Om så, vad tyckte ni om det? Är det lätt att komma igång och tycker ni att det är ett lämpligt förstaäventyr?

Anledningen att jag frågar är främst för att jag ska skrapa ihop en spelgrupp och börja lira någon gång i dagarna, och vill då att allt ska vara så simpelt och underhållande som möjligt (har inte spelat/spelledit på länge).

Jag får även passa på att säga hej! Har spökat runt här på forumet ett tag och fick till sist tummen ur och blev medlem. Har spelat mycket rollspel förr, men har nu haft flera års uppehåll av någon anledning. Förhoppningsvis blir "Fantasy!"-boken som jag håller i handen vändpunkten på detta :gremlaugh:

solvebring

Superhero
Jag ändrade rubriken och lade till en spoilervarning, just eftersom spelet är nytt och Guden i berget är introscenariot till det.

Med andra ord är inte detta en riktig moderering utan bara ett litet tillägg för att jag vill göra scenariot och nya lirare rättvisa.

Arfert

Facit
Jag tycker (föga förvånande) att det är ett ganska bra introäventyr, skrivet bl a av folk här på forumet och Mindless Gaming. Motståndarna är inte för svåra, om man spelar smart. Äventyret är lagom långt också, många introäventyr kam vara lite väl korta. Och det är lätt att modda. Det finns plats för fler monster.

En klassisk dungeon, helt enkelt.

grottis

Veteran
Då kanske jag blir först med att lägga upp en liten spelrapport med lite tur. Tänkte spela igenom introäventyret nästa vecka så vi får se om någon hinner före och skriva :gremlaugh:

En klassisk dungeon kan man lugnt säga att det är, och det verkar vara en trevlig sådan också. När jag läste det första gången tyckte jag att det var lite datorspelsmässigt, men när jag kikat på det mer så misstänker jag att det blir vad man gör det till. Så äventyret ska helt klart provspelas :gremsmile:

Arfert

Facit
grottis said:
Då kanske jag blir först med att lägga upp en liten spelrapport med lite tur. Tänkte spela igenom introäventyret nästa vecka så vi får se om någon hinner före och skriva :gremlaugh:

En klassisk dungeon kan man lugnt säga att det är, och det verkar vara en trevlig sådan också. När jag läste det första gången tyckte jag att det var lite datorspelsmässigt, men när jag kikat på det mer så misstänker jag att det blir vad man gör det till. Så äventyret ska helt klart provspelas :gremsmile:
... datorspelsmässigt? Vafan! :gremwink:
Datorspelen har snott ALLT från den här typen av pappers-dungeons. Kan vara därför du fick den känslan. Men vi var först.

grottis

Veteran
Arfert said:
... datorspelsmässigt? Vafan! :gremwink:
Datorspelen har snott ALLT från den här typen av pappers-dungeons. Kan vara därför du fick den känslan. Men vi var först.
Haha :gremlaugh: Det är klart, jag har ju spelat sjukt mycket ADOM (www.adom.de). Det jag menade var att det kanske blev för pingpongaktigtför min grupp, men efter vidare begrundande så får ju jag som SL se till att det blir en lagom balans.

grottis

Veteran
Nu har vi äntligen spelat klart... wait for it... första nivån i dvärgafästet! Efter tre kortare spelomgångar mha google hangout har spelgruppen krånglat sig igenom byn + alla rum i första nivån och även underjorden (där det lades till ett mystiskt rum med en demonisk port, vad gör den där? :o). Måste säga att introduktionsäventyret har varit väldigt bra än så länge, om än lite regelkrångel såhär i början. Roligast är extraregeln "onda ögon", som ställt till det rejält för spelarna hittills. De har bland annat resulterat i att en spelare ramlade ner under gallret när de slogs mot stryparrankan och fick simma omkring tills de andra sänkte ner ett rep med en lykta.

Redan andra spelomgången fick gruppen erfara hur dödlig världen var när ugglebjörnen vrålandes (eller hoandes? :D) kom springande mot dem. En av spelarna (den spontant mest närstridskapabla) föll gråtande ner på knä och bad om nåd (detta var ju det hemskaste han sett!), medans ugglebjörnen nästan slet honom i stycken innan han kom till sans.

Jag har börjat skriva en spelrapport som jag gärna lägger upp på forumet om intresset finns för fler sådana (och om mina spelare vill detta). Sedan så skriver jag väl ner fler tankar om introduktionsäventyret här allteftersom vi spelar.

(För övrigt så blev ju "Fantasy!"-boken (och goole hangout) vändpunkten för mitt rollspelande, har inte spelat så här regelbundet på flera år :D)

Arfert

Facit
grottis said:
Redan andra spelomgången fick gruppen erfara hur dödlig världen var när ugglebjörnen vrålandes (eller hoandes? :D) kom springande mot dem. En av spelarna (den spontant mest närstridskapabla) föll gråtande ner på knä och bad om nåd (detta var ju det hemskaste han sett!), medans ugglebjörnen nästan slet honom i stycken innan han kom till sans.
+1

grottis

Veteran
Björn Wärmedal said:
Jag är väldigt intresserad av en spelrapport! :gremlaugh:
Då blir det en! Jag har skrivit de första spelsessionerna men ska kika igenom det och kolla med spelarna innan jag lägger upp det succesivt under "krönikor & spelrapporter"-forumet. Kan dock inte garantera följden, då jag själv har alldeles för mycket på gång ibland och spelarna minst lika mycket :gremtongue:

grottis

Veteran
Nej inte än :gremlaugh: Spelandet ställdes in förra veckan och idag så skjöt vi upp veckans session pga fint väder och öl. Ska dock lägga upp ett inlägg till i spelrapporten som snart är färdigt.

När äventyret är klart så ska jag kolla vad spelarna tyckte och sammanfatta det här. Bara positivt hittills så vi får se :gremlaugh:

grottis

Veteran
Sådär! Sista spelomgången av äventyret “Guden i berget” spelades för några veckor sedan, spelomgång nummer 6 närmare bestämt (jag är seg, tentaperioder är vad de är). Det tog med andra ord lång tid att spela genom, men det beror inte direkt på äventyret. Den främsta anledningen är att vi spelat över google hangout, som resulterat i en del tekniska problem. Sedan så har vi spelat korta omgångar, och spelgruppen har en väldigt berättande spelstil och gillar inte att rusa genom en “dungeon” utan det hela tar lite längre tid än så :gremlaugh:

Äventyret är i mitt tycke ett mycket bra introduktionsäventyr! Speciellt avseende “Old School Gaming”, för jag fick gång på gång påminna spelarna om vad det innebar att ha “förmågor” och inte något direkt värde i “färdigheter” som vi kanske är vana att spela med. Exempelvis så blev det problem när rollpersonerna skulle sänka ner sig i ett schakt som leder till underjorden, då deras rep var precis för kort, och de fick då klura ut en smart lösning istället för att slå ett “ingenjörsslag” eller liknande. Sedan så innehåller dvärgafästet lagom mycket motstånd, men skapar ändå en rejäl utmaning till rollpersonerna som kan omkomma ganska snabbt om de inte tänker efter. Som Arfert skrev så finns det även ganska många rum som man lätt kan expandera själv som SL, inte för att jag gjort det kanske men det är gött att en enkel möjlighet finns. De kringliggande områden som inte rör själva grottkrälet är lagom detaljerade så att man kan skapa en miljö utan att vara för låst. Med andra ord så finns det inte direkt något negativt med äventyret :gremlaugh:

Några fallgropar finns i själva spelledandet av äventyret, om man är en rostig SL som mig. Det var tex svårt att bläddra fram och tillbaka i boken för att läsa alla rumsbeskrivningar och relatera till kartan, en bagatell som hade kunnat lösas genom att skriva av kartan och rumsbeskrivningarna (lathet, apsläktets bane). Så det är en bra idé att verkligen lära sig den aktuella nivån som spelarna befinner sig på för att få ett trevligt flyt på spelet. En annan svårighet kan vara, som nämnts tidigare, att “fasa in” spelarna så att de spelar på ett “old-school” sätt, att hitta dolda saker i rum och liknande som inte direkt kan uppenbaras med ett tärningskast. Ett bra sätt att lösa det, tror jag, är att verkligen diskutera med gruppen innan man börjar spela hur det är tänkt att spelas och hur de själva vill spela, och att “hinta” lite under spelets tidiga fas. I övrigt så är äventyret lätt att spelleda, speciellt då det kretsar kring en go “dungeon”!

Spelarna gillade verkligen äventyret och spelets i övrigt enkla karaktär. Kort och gott, bra introduktionsäventyr och ett jävligt bra rollspel! Spelrapporterna kommer snart uppdateras med det sista ur äventyret och fortsättningen in i fjärran dalar. :gremcool:

RobertR

Veteran
Sweet, jag ska spelleda detta (över google hangout) snart så inlägg som dessa uppskattas!

grottis

Veteran
Gör du rätt i! :gremlaugh: De tog bort funktionen för google hangout with extras, där man kunde lägga in och dela på ett ritbord ganska smidigt, men tror det finns appar i vanliga hangout för det nu (hoppas jag). Och se för fasen till att alla har headset eller iaf hörlurar, om ni vill undvika fruktansvärd rundgång!