Klon
Hero
Ja då var jag här med lite ny magi igen....
Tanken med den magin jag tänker presentera de nuvarande reglerna till är att de skall användas av oskolade, men likaväl potenta magianvändare. Det kan då även användas av magiker, men detta hör egentligen inte till saken. Vill bara ha lite synpunkter på systemet, och kolla om det finns någon stor bugg i det hela. okej, då kommer det.
Anta att man har ett antal olika typer av magi (precis som i magisystemet jag tidigare presenterat på forumet om nån minns) en av dessa väljer man. Inom den valda typen av magi kan man då utföra vad jag kallar sponta magi. Detta är magi som inte är formad i besvärjelser utan skall liknas vid att magikern (eller person med magisk fallenhet) slungar iväg magi vilket är mycket kaotiskt. Den som använder spontan magi kan inte riktigt veta vad som händer.
Tanken är att spontan magi skall användas enbart i strid, även om den går att utföra utanför en sådan. Först slår man ett slag mot färdigheten magi, om det lyckas så går man vidare. Nu så skall man slå på en tabell för att se vad som händer, varje magityp har sin tabell. Man spenderar ett PSY poäng för att slå på tabbellen i vilket man inriktat sig (den man valde). Tärningen är 1T10, sedan kan man öka upp resultatet genom att använda mer PSY poäng med begränsning vid 10. På vissa av resultaten kan man i efterhand (efter slaget, inte efter magin har utförts) lägga till ytterliga PSY poäng som dras bort från de man har. (alltså en extra PSY kostnad.) Dessa PSY poäng kan ge upphov till att förbättra resultatet på något sätt.
Ett exempel:
Daniel slåss mot ett väldigt troll alena på en åker. Trollet har ett klart övertag så Daniel beslutar sig för att använda lite spontan magi. 1 PSY kostar det automatiskt, även om slaget misslyckas. Daniel slår mot magi och det lyckas. Han har bestämt sig för att spendera ytterligare 3 PSY poäng för att kunna få bättre resultat på tabellen, PSY kostanden är totalt 4 nu. han slår... 10! han får då 13 på resultatet. SL kollar i tabellen, Frysa. Det innebär att Daniel kan frysa en valfri vätska inom 10 m. men det räcker inte för att få kol på trollet, Daniel offrar 10 extra psy, detta gör att han kan frysa kroppsvätska eller blod, utmärkt. PSY kostnaden blir då totalt 14.... Han drar bort PSY poängen, och känner sig nöjd med resultatet.
"Beware of the Cöla Craver!"
Tanken med den magin jag tänker presentera de nuvarande reglerna till är att de skall användas av oskolade, men likaväl potenta magianvändare. Det kan då även användas av magiker, men detta hör egentligen inte till saken. Vill bara ha lite synpunkter på systemet, och kolla om det finns någon stor bugg i det hela. okej, då kommer det.
Anta att man har ett antal olika typer av magi (precis som i magisystemet jag tidigare presenterat på forumet om nån minns) en av dessa väljer man. Inom den valda typen av magi kan man då utföra vad jag kallar sponta magi. Detta är magi som inte är formad i besvärjelser utan skall liknas vid att magikern (eller person med magisk fallenhet) slungar iväg magi vilket är mycket kaotiskt. Den som använder spontan magi kan inte riktigt veta vad som händer.
Tanken är att spontan magi skall användas enbart i strid, även om den går att utföra utanför en sådan. Först slår man ett slag mot färdigheten magi, om det lyckas så går man vidare. Nu så skall man slå på en tabell för att se vad som händer, varje magityp har sin tabell. Man spenderar ett PSY poäng för att slå på tabbellen i vilket man inriktat sig (den man valde). Tärningen är 1T10, sedan kan man öka upp resultatet genom att använda mer PSY poäng med begränsning vid 10. På vissa av resultaten kan man i efterhand (efter slaget, inte efter magin har utförts) lägga till ytterliga PSY poäng som dras bort från de man har. (alltså en extra PSY kostnad.) Dessa PSY poäng kan ge upphov till att förbättra resultatet på något sätt.
Ett exempel:
Daniel slåss mot ett väldigt troll alena på en åker. Trollet har ett klart övertag så Daniel beslutar sig för att använda lite spontan magi. 1 PSY kostar det automatiskt, även om slaget misslyckas. Daniel slår mot magi och det lyckas. Han har bestämt sig för att spendera ytterligare 3 PSY poäng för att kunna få bättre resultat på tabellen, PSY kostanden är totalt 4 nu. han slår... 10! han får då 13 på resultatet. SL kollar i tabellen, Frysa. Det innebär att Daniel kan frysa en valfri vätska inom 10 m. men det räcker inte för att få kol på trollet, Daniel offrar 10 extra psy, detta gör att han kan frysa kroppsvätska eller blod, utmärkt. PSY kostnaden blir då totalt 14.... Han drar bort PSY poängen, och känner sig nöjd med resultatet.
"Beware of the Cöla Craver!"