Nekromanti Sport & spel bland plebejer

Hybris

Veteran
I de flesta beskrivningar av världar och länder glöms folkliga nöjen bort och för stor del inriktas på vad den lilla klicken med "spännande" överklass gör för att fördriva sin tid, är det någon som är insatt i vilka idrotter och spel som den vanlige plebejen under renässansen kunde ägna sig åt så vore det kul att få några tipps. Jag håller på att skriva en "who done it?" som utspelar sig runt en teater (the Globekopia) under en stadsfest och det vore kul att krydda den med lite folklig kännsla.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Uppriktigt sagt har jag ingen aning om vilka spel och lekar som kan tänkas ha förekommit just under renässansen. Men gamla rastlekar typ borde kunna ge dumma idéer. Roslagsmuseumet hade en utställning angående dylika. De kanske kan tipsa vidare.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Rosen

Myrmidon
<I>är det någon som är insatt i vilka idrotter och spel som den vanlige plebejen under renässansen kunde ägna sig åt så vore det kul att få några tipps.</I>

"Plebejer ägnar sig gärna åt folkdans, allsång, idrott och fylleslag, nöjen som inte kräver så mycket resurser av utövarna. Vanliga musikinstrument är flöjt, trälur och trumma."  (regelboken, sid 79)
Mer i detalj... tja, i idrottsväg kan man väl alltid börja med brottning, kapplöpning och lyfta gris. I Europa fanns det väl iofs tidiga föregångare till fot- och brännboll ännu längre tillbaks än renässansen?

<I>Jag håller på att skriva en "who done it?" som utspelar sig runt en teater (the Globekopia) under en stadsfest och det vore kul att krydda den med lite folklig kännsla.</I>

Fanns ju Nightowls beskrivning av fauniska maskspel, som kan vara nog så folkliga. De har varit postade här på forumet - jag gick tillbaks och försökte hitta länken, men den måste ha varit döpt till nåt rätt kryptiskt...

--
Åke

Nightowl

Champion
Bifogar det (tyvärr ej redigerade för publicering) teater-centrerade konventsäventyret "Döden: In från vänster" (en scenanvisning, givetvis...). Innehåller snacket om de fauniska mask-/fabelspelen Rosen nämnde, samt diskussion om teater i allmänhet, samt karnevalen i Feregnburg, ett furstendöme som har Gondicas mest avancerade teater.

Det är såpass officiellt som opublicerat material kan bli. ;-)

Mvh,
Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Nightowl

Champion
Jag har en mysig gammal bok som heter Life in Shakespeare's England; den innehåller små elizabethanska originaltexter om livet under decennierna kring sekelskiftet 1500-1600. Det är inte renässans tekniskt sett men det ger jag fan i. ;-)

Jag kan i hastigheten nämna att de folkliga nöjen som nämns och diskuteras är fotboll (ett blodigt spel - stycket som nämner det är av en puritan som fördömer det - jag vet från andra källor att det spelades med en stenhård boll längs en hel bygata, med typ alla som iddes vara med i byn på endera laget, och i princip all "ruffning" var tillåten), bowling eller snarare kägla (återigen en moralisk utläggning om hur folk spelar bort sina pengar), tuppfäktning, ett lokalt skådespel (vandrande skådespelare uppför en pjäs på en liten ort) och festivaler i allmänhet, inklusive en karneval med The Lord of Misrule, Narrkungen, en figur som dyker upp under karnevalen i Fergenburg också (i Döden: In från vänster).

Om någon ids och önskar kan jag faksimilkopiera artiklarna på min scanner och maila honom dem, men säg inget till Pelican Books (boken är från 1949, och dessutom lär själva texterna vara fria sedan länge, enär de är skrivna för ca 450 år sedan...).

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Hybris

Veteran
Tack för allt matrial, det hjälpte, nu ska jag bara gå och dagdrömma om det i några dagar så blir allt bra ( jag avskyr att pressa fram äventyr och scener) tusen tack.