Jag har en mysig gammal bok som heter Life in Shakespeare's England; den innehåller små elizabethanska originaltexter om livet under decennierna kring sekelskiftet 1500-1600. Det är inte renässans tekniskt sett men det ger jag fan i. ;-)
Jag kan i hastigheten nämna att de folkliga nöjen som nämns och diskuteras är fotboll (ett blodigt spel - stycket som nämner det är av en puritan som fördömer det - jag vet från andra källor att det spelades med en stenhård boll längs en hel bygata, med typ alla som iddes vara med i byn på endera laget, och i princip all "ruffning" var tillåten), bowling eller snarare kägla (återigen en moralisk utläggning om hur folk spelar bort sina pengar), tuppfäktning, ett lokalt skådespel (vandrande skådespelare uppför en pjäs på en liten ort) och festivaler i allmänhet, inklusive en karneval med The Lord of Misrule, Narrkungen, en figur som dyker upp under karnevalen i Fergenburg också (i Döden: In från vänster).
Om någon ids och önskar kan jag faksimilkopiera artiklarna på min scanner och maila honom dem, men säg inget till Pelican Books (boken är från 1949, och dessutom lär själva texterna vara fria sedan länge, enär de är skrivna för ca 450 år sedan...).
Nightowl
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!