Nekromanti [Spotify ]Heavy Metal 1980 - 1989

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag och IYKK har roat oss med att bygga en veritabel exposé över 1980-talets hårdrock i form av spellistor på Spotify. Det blev alltså tio spellistor á tio låtar som sammanfattar vart och ett av de tio åren mellan 1980 och 1989.

Vi gjorde helt enkelt delade spellistor och la in fem låtar vardera för varje år. I vissa fall är det 11 spår i spellistorna, men det är bara då spåren innan i princip är långa intron.

Jag tyckte det var riktigt kul, och uppmuntrar andra att ta upp handsken och göra samma sak med andra genrer eller årtionden!

DeBracy

[Spotify ]Heavy Metal 1980

Vi kör igång direkt med låtar från året då både Bon Scott och John Bonham super ihjäl sig, Ronald Reagan vinner presidentvalet i USA, och arkadspelet Pac-Man släpps!

Varsågoda: 1980!

DeBracy

Re: [Spotify ]Heavy Metal 1981

Eftersom jag började posta på Facebook redan igår så får ni även 1981 idag: från och med imorgon blir det ett årtal per dag.

1981 är året då Paris Hilton, Beyoncé och Anja Persson föds, reggaelegenden Bob Marley går ur tiden och Ric Flair blir tungviktsmästare i wrestling. Tillbaka till framtiden-bilen, DeLorean DMC-12, börjar tillverkas, och på bioduken kan man se John Boormans Excalibur.

Varsågoda: 1981!

Organ

Out of time, out of mind
Jävligt bra initiativ! :gremcool:

Jag tyckte det var riktigt kul, och uppmuntrar andra att ta upp handsken och göra samma sak med andra genrer eller årtionden!
I might just do that...

/Anders

DeBracy

Tack tack!

I might just do that...
Glöm inte att dra med dig någon kollaboratör! Jag tyckte det var minst halva grejen att se vad Björn/IYKK valde för nåt. Blev ju automagiskt en helt annan bredd också. :gremsmile:

Grymmt initiativ och framförallt jävligt skoj! :gremlaugh:

Ni får bestämma vad det blir.
Antingen Black Metal, Death Metal eller Thrash Metal.

DeBracy

Re: [Spotify ]Heavy Metal 1982

1982 föds två snygga blondiner i Sverige (jag och prinsessan Madeleine), författaren Philip K. Dick avlider i sviterna av en stroke, och krig utbryter i Libanon efter att israeliska styrkor invaderar i början av juni. Italien slår Västtyskland i fotbolls-VM och filmversionen av Pink Floyds The Wall har officiellpremiär i London trots att den redan visats på filmfestivalen i Cannes mer än en månad tidigare.

Varsågoda: 1982!

Necross

Swashbuckler
Några kewla låtar som jag gärna haft med
Ozzy Osbourne - Crazy Train (1980)
Oz - Black Candles (1981)
Y & T - I Believe In You (1981)
Balance - In For The Count (1982)

Men det veteväl fan om de finns på Spotify så klart.

DeBracy

[Spotify ]Heavy Metal 1983

Under 1983 hålls demokratiska val i Argentina efter 7 år under militärt styre, och i Sibirien uppmäts den hittills lägsta temperaturen på jorden: −89.2 °C. På bio kan man se Jedins återkomst som drar in över 475 miljoner dollar. Detta är också första året man kan besöka Terry Pratchetts Skivvärlden, i form av romen Magins färg.

Varsågoda: 1983!

DeBracy

Necross said:

Jag hittade allihop, om än inte nödvändigtvis i originalversion. Y&T-låten fanns i nån liveversion från -90 och var riktigt schysst! I alla fall säger jag det, som kan se något positivt i de ganska starka AOR-vibbarna. Inte riktigt lika smetigt som Journey och Boston, men nog drar den åt det hållet.

Balance var riktigt schysst också. Tänk att jag aldrig ens hört talas om dem förut.

DeBracy

[Spotify ]Heavy Metal 1984

Detta år hålls vinter-OS i Sarajevo (där en skidåkare från Senegal deltog) och sommar-OS i Los Angeles. I Österrike hålls Elisabeth Fritzl inlåst från augusti och 24 år frammåt... På arkadspelsfronten kan man spela det nya spelet Paperboy med sin cykelhandtagsstyrning och på TV kan man se premiären av Airwolf. Man kan också konstatera att det inte hade blivit alldeles riktigt som George Orwell förutsåg.

Varsågoda: 1984!

Übereil

Swashbuckler
Necross said:

Utan att specifiera låt så har jag inte sett en enda Motörheadlåt hitills. Jag tycker det känns B. Ska det vara på det här viset?

Edit: och helt plötsligt så kommer det en Motörheadlåt. Andra låten på första listan. Så, eh... ja...

Übereil

DeBracy

Ubereil said:
Utan att specifiera låt så har jag inte sett en enda Motörheadlåt hitills. Jag tycker det känns B. Ska det vara på det här viset?

Edit: och helt plötsligt så kommer det en Motörheadlåt. Andra låten på första listan. Så, eh... ja...
Klart det måste vara Motörhead med! Hade det inte varit nån Motörhead-låt med alls så hade jag skämts också. Jag tycker de har ett par grymt coola dängor. Det var Motörhead och Girlschool jag hade lyssnat på och pratar lite med Björn om innan jag blev peppad på att sätta ihop listorna. :gremsmile:

Jag kommer att segla rodret vidare där ert tar slut, dvs 1990-1999. Kör också Heavy Metal då begreppet är så brett och bra. :gremsmile:

DeBracy

Draugen said:
Jag kommer att segla rodret vidare där ert tar slut, dvs 1990-1999. Kör också Heavy Metal då begreppet är så brett och bra. :gremsmile:
Ta rodret och segla skutan vidare hoppas jag, annars blir det en kort tur! :gremwink:

Men! Nog hoppas jag du tar med dig en till i besättningen? Som sagt så tyckte jag samarbetet var en stor del av nöjet personligen.

Nej, jag seglar med rodret, jag! :gremwink:

Jodå, vi är två som som gjort det ihop, men via ett konto. Det var mycket nöje. :gremsmile:

DeBracy

Draugen said:
Jodå, vi är två som som gjort det ihop, men via ett konto. Det var mycket nöje. :gremsmile:
Gött! Jag ser fram emot fortsättningen. :gremlaugh:

DeBracy

[Spotify] Heavy Metal 1985

Detta år hävs förbudet mot äktenskap över »rasgränserna« i Sydafrika, och Coca Cola lanserar ett nytt recept på sin dryck men tvingas gå tillbaka till det gamla redan efter tre månader. Tillbaka till framtiden går upp på bio, och man håller Live Aid-konserterna för att försöka stävja svältkatastrofen i Etiopien. Inget av banden på spellistan deltar.

Varsågoda: 1985!