Nekromanti "Språk" i rollspel...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är heller inte särskilt förtjust i personligt tilltal eller märkliga privata uttryck och ordstäv. Det upplever jag som aningen oseriöst och som något halvtaskigt försök ifrån författarens sida att bli min kompis.

Men nu över till något annat som Rising tar upp som jag stör mig på. Ofta bygger spel på en genre, ett koncept, en särskild miljö eller stämning. Om så är fallet så tycker jag att spelskaparna har en skyldighet att stanna upp en stund och berätta om denna inspirationskälla och hur de tolkar den. Att säga att "...det här är ett superhjältespel..." och sedan aldrig närmare utreda vad som menas med superhjältar, vad som är inspirationen och vilken stämningen man ska utgå ifrån tycker jag är dåligt. Spelskaparna kan inte bara anta att alla spelare och spelledare förstår eller delar deras visioner rakt av och kan se rätt in i deras inre. De måste utveckla sin vision så att vi vet vad det är som vi ska skrota, modifiera eller anpassa oss efter. Det duger inte med bara en handfull klatschiga fraser som blir hängande i luften. "Det här är mytologiskt äventyrande i det antika Grekland men inte som den där usla filmen ni vet", vad betyder det egentligen?