Nekromanti Språk

Targon

Hero
Jaha...

Nåväl, i det att jag nu skriver mitt första inlägg med min splitternya Acer TravelMate 611TXV (en monstermaskin, jag lovar!), så kan jag bara svara att vi förefaller vara inne i en diskussion som i slutändan endast handlar om tycke och smak. Som rollislirare är jag uppfostrad i en miljö där stor möda läggs vid att få orter och namn att låta så coolt som möjligt. Det är absoult ingen lätt konst, och det finns få saker som känns så jobbigt att få sina namn grundligt sågade av rollispolarna. Det är jobbigt, men nödvändigt. För enligt mig så är det oerhört viktigt att namnen låter och känns rätt. Gör de inte det så är risken stor att hela bygget faller sönder som ett korthus. En rigid syn på det hela, måhända, men det är bara så det är. Andra här på forumet förefaller däremot komma från miljöer som inte är lika fixerade vid ortsnamnsestetiken. Så därför vill jag beteckna den här diskussionen som en klassisk kollision mellan olika rollspelskulturer och därmed säga att vi knappast kommer att nå konsensus i frågan, åtminstone inte i den här tråden.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Krille

Super Moderator
Namn och deras betydelse

"Det är jobbigt, men nödvändigt. För enligt mig så är det oerhört viktigt att namnen låter och känns rätt."

För min del är det viktiga att det finns ett system och en logik i namnen. Det ska finnas en orsak till att en ort heter något.

Till en början, när jag började knåpa på Consaber (ca 1995) så körde jag enligt din skola: det är viktigare att det låter bra. Därav finns det en hel del namn i Consaber som jag inte är nöjd med. Senare började jag definiera upp grunden till ett språk (någon form av enhetligt uttal, en liten ordlista, en protogrammatik) där jag utgick från de namn som jag var mest nöjd med och gav dem en betydelse. Från den tidpunkten började jag ge en betydelse till namnen, och "översatte" dem till min proto-sabriska.

Sedan dess har jag kört benhårt enligt den principen. Namn måste betyda något, annars är de meningslösa. Salston Tor fick bra mycket mer innebörd och betydelse när spelarna fick reda på att det betydde ungefär Tvåklippans Fästning, och fick sitt namn från de två klippor som staden och slottet ligger på. Plötsligt fick staden ett liv och en historia istället för bara ett koolt namn, och det gav bra mycket mer till stämningen än det koola namnet.

Så jag vet vad jag väljer. Hellre ett namn med betydelse och historia än ett koolt namn, alla gånger!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Sodivra

Champion
Kul!

en protogrammatik

Vad är nu detta? Själv håller jag på och jobbar enligt samma princip för att få fina namn /images/icons/wink.gif
så jag vill gärna veta lite mer om hur det gått för andra med samma tankar..
Alltså: Vad är protogrammatik? (Antar att det är en kortfattad form av grammatik, men du kanske vill specifiera dig.)

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Krille

Super Moderator
Re: Kul!

"Vad är protogrammatik?"

En slags prototyp till en grammatik. I just det här fallet är det mest en kasse nötter om ordföljd, böjningsformer och lite sånt.

- Krille

Kitzune

Swashbuckler
Re: Namn och deras betydelse

<I>"Då jag vet vad jag väljer. Hellre ett namn med betydelse
och historia än ett koolt namn, alla gånger!"</I>

Äsch, då. Häftiga namn kan ju också ha ett par funktioner.
Låter eggande (the Väläj of Däth) är en. Och vad säger att
man inte kan göra en historia till mastodontnamnen ?
(Väläj of Däth - En gång i tiden slogs det onda mot det
goda. Däth involverade sig i Fajten som en joker i leken
och tog då över en dal /images/icons/wink.gif).

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Nja, bättre förklaring, tack

<I>För jag erkänner, det är inte alltid lätt att komma på bra ortsnamn i en fantasyvärld.</I>

*host*. *Det* är väl ungefär det *enklaste* när man skapar en fantasyvärld. Jamenar, det är ju för sjutton bara att kombinera ett gäng bokstäver, och så har man sitt Vandhalma eller sitt Griossovessar eller sitt Brytzctujania, Fladdmodder eller Tlaimanupnu. Det är allt det andrra som är svårt, att hitta på kulturer, politiska relationer, flora och fauna och dylika dumheter.

Därför har jag inte särskilt svårt att köpa Krilles förklaring. Jag är övertygad om att det är gjort för trevlighetens skull och inget annat (det är faktiskt både roligare med och lättare att komma ihåg ett svenskt namn än ett Blzliastzticianskt)

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Namn och deras betydelse

<I>Hellre ett namn med betydelse och historia än ett koolt namn, alla gånger!</I>

Samborombom en liten by förutan gata, den ligger inte långt från Rio de la Plata...

Vet inte varför jag gjorde det där, egentligen.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Bjorn

Hero
En _ANNAN_ förklaring

Är ju att hela asharina och kanske framför allt asharien är ju precis som det tidiga USA som det till viss del är modelerat efter en "smältdegel" av olika kulturer såsom den colonska, jargiska, cirefaliska, tirakiska, alviska, etc etc...

I asharien är alla välkommna och därför så har man också fått influenser från många olika håll vilket återspeglar sig i namnen. Jämför med USA och följande namn. (New york, Washington (engelska), san jose, los angeles (spanska), baton rouge, new orleans (franska) etc etc)

/Bjorn

Länge leve Asharien.

Kalil

Swordsman
Re: Gör om!

Så allvarligt är det väl inte? Vad har Daggbacken gjort dig för ont :gremwink: Man skulle ju helt enkelt kunna anta att de svenska namnen är översatta.

/Kalil

Helmgast
Asharien & Consaber

Ja, det är bra att Salston Tor betyder tvåklippans fästning. Det står ju Salston Tor på kartan. Men det står 'Daggbacken' och inte "Rardfedel" eller nåt annat dumt. Där är den stora skillnaden.

// Slut.

Helmgast
Re: För att...

Ronja Rövardotter utspelar sig ju i Sverige, och är lite utav en barnbok. Bilbo är väl den äldsta fantasyboken som inte är mytologi, eller? Man kan ej klaga på Tolkien, ty det är kätteri.

// Slut.

Bjorn

Hero
Då är jag väl KÄTTARE då =)

För jag tycker personligen att tolkien är ganska kass... Han är långrandig in absurdum, och han skriver inte på ett sätt som får mig att känna mig berörd. Jag kan ärligt säga att det är få böcker som är så dåliga att man lägger ifrån sig dem 50 sidor från slutet men det gjorde jag med sagan om ringen. (Hade dumpat boken långt tidigare om inte alla hade predikat dess storhet.) Nu är jag ingen stor fantasyläsare över huvud taget men en författare som t.ex. Donaldsson är bara såååå mycket bättre än tolkien.

/Bjorn

PS: JA, jag skriver för att provocera, men det betyder inte att jag inte står för det jag skriver.

Krille

Super Moderator

"Ronja Rövardotter utspelar sig ju i Sverige, och är lite utav en barnbok."

Ronja utspelar sig i ett icke-namngivet land. Det kan vara i Sverige, men det kan lika gärna inte vara det.

"Bilbo är väl den äldsta fantasyboken som inte är mytologi, eller?"

Nepp. Du har Conny Rabarbern, Fafhrd och Gråkatt och gud vet vad som är tidigare, fantasy och inte mytologi.

Inte för att det spelar så stor roll: Sjöstad och Dal ligger ju i Tolkiens värld, men det brukar Khonstighah'navn-anhängarna snabbt glömma bort.

"Man kan ej klaga på Tolkien, ty det är kätteri."

Må jag då brännas på bål.

- Krille

Nightowl

Champion

"Bilbo är väl den äldsta fantasyboken som inte är mytologi,
eller? Man kan ej klaga på Tolkien, ty det är kätteri."
Skitsnack. Tolkien är en klart överskattad författare.

Att påstå att det inte fanns någon fantasy för Bilbo är däremot inte kätteri, men däremot hädelse - det är att förneka existensen av hundratals författare och tusentals böcker innan dess. Och nej, de flesta svenskar känner inte till dem, enär svenska förläggare började ge ut fantasy i någon skala bara för några år sedan, och då Tolkien-kloner som Eddings och Jordan och tyvärr inte mycket annat.

För övrigt kommer snarast shvårztafade ord-tendensen från fölk som Edgar R. Burroughs (John Carter), R.E. Howard (Conan, Brak Mak Morn, mfl) och Fritz Leiber (Fafhrd och Gråkatt) än från Tolkien. Säga vad man vill (inklusive mitt kätteri ovan), men den gamle språkprofessorn kunde det där med fiktiva språk. Och i det ingick det där med att "översätta" namn till (ursprungligen) engelska. Detta var satt i ett mycket noggrant system.

Nightowl, ärkekättare och antiTolkienkorruptor av tionde magnigraden.

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Dranvar

Veteran
Re: Definition

Va fan, varför ha en diskussion om orts namn, jag menar har det nogon betydelse om vad det heter föR stämmningnes skull?
jag tycker följande: NEJ, NEJ, det handlar om SL inlevelse formoga och inte spelarnas perseption, eller??????
Om du har problem med namn som Blobärsdalen döp om det till Slakt backen om du tycker att det e sospännande, exempelvis Glorantha har nästan allting po engelska och det e ett suveränt rollspel eller?
Om du har problem byt namn e du vänlig annnars lot det vara och jag fattar inte varför vi har det här forumet, man kanske skulle ha ett forum som heter "gnäll po eon" etc. där marco, carl johan och krille fint kan svara po alla frogor som ni har, jag menar allt gnäll vi har.
Jag inser att detta är ett diskussions forum och själv klart är det so jävla enkelt att klaga än att göra nogot ot saken, sätt er i deras position istället som i princip har hollit högsta standard po alla deras produkter(med fo undantag, orkar inte tjata om dem här), so varför klaga om ni inte kan göra nogot ot det.

Re: Definition

Va fan! Nu tycker jag ni skärper er! Targon har rätt att uttrycka sig percis som alla andra. Att han inte ska få säga sitt är ju diktaturiskt! Om han inte håller med oss andra skall han väll få göra det utan att alla ska börja vråla. Herredaak!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Helmgast
Svenska

Alla namn i Ronja Rövardotter är svenska, som vildvittra, grådvärg, Mattis, Borka, Ronja och Skalleper. I Tolkiens värld finns ju även namn som Gimli, Gloin, Gandalf, Dvalin osv.

// Slut.

Jag med!

Tolkien är ju så SEG. "Vi går, vi går, vi äter JÄTTEGODA kakor(?), vi sjunger en truddelutt och det görjar regna. så håller det på så ungefär hela boken. Inte heller få vi glömma alla dessa "gnälltider" där hoberna kan få klaga lite.

Hatar alla låtsasfantasypellar som eg. bara läst tolkien och därför påstår att han är SÅÅÅ bra.

Tyvärr är Donaldsson också kass. Hans översättare skrev ju för bövelen "ers prinsliga höghet" på ett flertal ställen. Vilken tabbe! Annars får vi inte glömma de kassa böckerna om furst Nid! Det finns inget värre än när en fantasyförfattare blandar in någon från vår värld in i en fantasyvärld.

PS: JA, jag skriver för att provocera, men det betyder inte att jag inte står för det jag skriver.

Lite så är jag också.../images/icons/wink.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Krille

Super Moderator
Re: Svenska

"Alla namn i Ronja Rövardotter är svenska, som vildvittra, grådvärg, Mattis, Borka, Ronja och Skalleper."

Översatta till svenska från roniaitiska? /images/icons/wink.gif

"I Tolkiens värld finns ju även namn som Gimli, Gloin, Gandalf, Dvalin osv."

...vilka är fornnordiska (läs din Edda igen - de står där allihop) och har en betydelse.

- Krille