Nekromanti Språk

pejon_88

Veteran
I vår spelgrupp brukar vi ha lite svårt med att komma ihåg att slå färdighetsslag för språk. Någon som har något förslag på hur ofta man bör göra det, en gång per konversation eller?

AnVili

Warrior
Vi brukar inte slå några färdighetsslag om man har 11 eller ner i ett språk. Men allt under 11 då är man tvungen att slå.

Vi kör med att det räcker att slå en gång per konversation.

DesertRain

Hero
brukar köra med att om man har 12+ i FV så behöver man inte slå om man inte ska uttrycka sig med avancerade meningar. har man mindre än 12 slår man ett slag för varje konversation.

Regmolar

Swashbuckler
Enligt regelboken ska slå för språk när...

*Du försöker använda en färdighet som kräver tal (typ Övertalning) och ditt FV i <språk> är lägre än den andra färdighetens värde (då slår du endast för <språk>), dock).
*För varje uttalande du gör på ett språk som endast är besläktat med det åhöraren talar (och vice versa, troligen).
*När du ska läsa något och språkfärdigheten är lägre än skriftfärdigheten

Själv skulle jag också lägga till att du måste slå för språk om någon av de som talar har under 8 i FV, eftersom man då är så pass dålig i språket att till och med vardagskommunikation kan gå fel. Det mest realistiska är att göra det en gång per uttalanden, men för enkelhets skull räcker det nog med en gång per samtal (misslyckat: personen förstår inte vad du säger, fummlat: personen missförstår det du säger på valfritt sätt som är dåligt för gruppen).

Om man inte talar sitt modersmål skulle jag höja gränsen till 11 i FV för att slippa slag, pga. brytningen. För enkelhets skull är det nog bäst att endast slå för spelaren, alternativt slå för den som har lägst FV i språket det kommuniceras på.

wallahad

Swordsman
1 gång per scen.

Omslag om den andre parten aktivt försöker göra sig förståd.

Skulle nog också kunna aplicera färdigheten "Undervisa" här, på samma sätt som skrivas lättlästhet, med början på Ob4t6 och inte Ob5t6.
Talares SG Åhörares SG
Ob1t6 Ob4t6
Ob2t6 Ob3t6
Ob3t6 Ob2t6
Ob4t6 Ob1t6

Organ

Out of time, out of mind
Jag ser färdighetsvärden med språkfärdigheter som en värdemätare på hur väl man talar/förstår språket, snarare än något som ska slås när man försöker prata. Som jag ser det är det spelledarens uppgift att bestämma om någon har tillrävckligt med språklig färdighet för att säga det den vill så att lyssnaren förstår. Någon med lågt färdighetsvärde kan alltså utan problem säga sådana saker som "Hejsan, jag heter Kjell-Ragnar.", "Ursäkta, hur tar jag mig till stationen härifrån" eller klassikern "Vad tar ni för valpen där i fönstret?" men har däremot problem att förklara de exakta detaljerna i hur en vattendriven kvarn fungerar.

/Anders

Annchen

Veteran
Jag tror aldrig vi har slagit för språk, men däremot har jag sagt till en spelare med låg språkkunskap att hon inte kunde använda ett komplicerat ord. Jag kommer inte exakt ihåg vad det var för ord, men det var enligt mig för krångligt för att en alv med halvtaskig förmåga i ashariska skulle kunna använda det. Hon fick förklara vad hon menade med andra ord istället och eftersom det var en konversation mellan spelarna så var det mest en stämningsgrej.

I interaktioner med rollkaraktärer borde jag kanske börja vara hårdare med språk... :gremelak: