YUCK! Finns det något som dödar en scen så är det språk. Hur ofta använde jag Tala, Läsa/Skriva reglerna back in the days? Hur mycket regler gjorde jag själv för språk som aldrig användes? Språk är urk. Och jag _älskar_ språk.
Jag funderade på om man helt enkelt skulle införliva egenhändigt försvenskade dialekter av världens språk och främst då de flesta känner till: Tyska, franska, spanska, engelska samt en gnutta latin.
Sen tänkte jag införliva språken genom att låta olika tillhörigheter använda språkstammen. Den ena falangen talar tyska, den andra spanska osv. Jämför följande:
"Ni ser i tre soldater i gläntan. De är klädda i de typiska NX uniformerna. Innan ni hunnit reflektera mer över situationen hör ni att den kvinnliga soldaten säger något". Vem av er behärskar giakspråket?
med...
"Ni ser i tre soldater i gläntan. De är klädda i de typiska NX uniformerna. Innan ni hunnit reflektera mer över situationen hör ni att den kvinnliga soldaten i truppen svär över att hennes cigaretter är slut och frågar sin kollega om han har".
med...
"Ni ser i tre soldater i gläntan. De är klädda i de typiska NX uniformerna. Innan ni hunnit reflektera mer över situationen tar den kvinnliga soldaten i truppen till orda. Shiss. Mein cigaretten is op. Bast do tabak Clinger?".
I fall 1 ska någon slå för att förstå. gruppen kommer ändå fatta om man inte ska gå ut ur rummet för en sån här sak och det ska man inte. I mitt tycke är det supertrist lösning.
I fall 2 så fattar alla även om de inte kan snacka giak. Bara för att det är för trist att deala med vem som kan vad,
I fall 3 får spelarna använda sin egen intelligens för att klura ut vad fan tjejen menar. Och det gillar jag men jag gillar språk också. Det för med något annat också som jag gillar. En direkt boll att kicka på för spelarna. De får ett problem direkt presenterat vid spelbordet.
Om man frekvent låter vissa grupper representera vissa språktyper och låter de återkomma så räcker det med att rollpersonerna kommer in på en stimmig nattklubb. De börjar se sig om då spelledaren...
"Wachten. Her gack do nit!!!"
Det räcker för att få spelarna alerta. Jag gillar det direkta i det. Ingen beskrivning utan en direkt input. Nu är det faktiskt min spelstil och rimmar med mina regler så jag är väl lite extra betuttad i det här men hur tänker ni kring denna typ av "regel"?
PS
Det är så klart inte meningen att man ska göra hela språk. Språken kan få växa fram allt medan man spelar och så gör vi en wiki för orden som alla samlar på sig . Det skulle faktiskt kunna funka över flera spel för de som gillar idéen.
Det här premierar ju knappast de som inte har "språköra" men då kan man ju hoppa regeln. Min tanke är att den är frivillig.
Jag funderade på om man helt enkelt skulle införliva egenhändigt försvenskade dialekter av världens språk och främst då de flesta känner till: Tyska, franska, spanska, engelska samt en gnutta latin.
Sen tänkte jag införliva språken genom att låta olika tillhörigheter använda språkstammen. Den ena falangen talar tyska, den andra spanska osv. Jämför följande:
"Ni ser i tre soldater i gläntan. De är klädda i de typiska NX uniformerna. Innan ni hunnit reflektera mer över situationen hör ni att den kvinnliga soldaten säger något". Vem av er behärskar giakspråket?
med...
"Ni ser i tre soldater i gläntan. De är klädda i de typiska NX uniformerna. Innan ni hunnit reflektera mer över situationen hör ni att den kvinnliga soldaten i truppen svär över att hennes cigaretter är slut och frågar sin kollega om han har".
med...
"Ni ser i tre soldater i gläntan. De är klädda i de typiska NX uniformerna. Innan ni hunnit reflektera mer över situationen tar den kvinnliga soldaten i truppen till orda. Shiss. Mein cigaretten is op. Bast do tabak Clinger?".
I fall 1 ska någon slå för att förstå. gruppen kommer ändå fatta om man inte ska gå ut ur rummet för en sån här sak och det ska man inte. I mitt tycke är det supertrist lösning.
I fall 2 så fattar alla även om de inte kan snacka giak. Bara för att det är för trist att deala med vem som kan vad,
I fall 3 får spelarna använda sin egen intelligens för att klura ut vad fan tjejen menar. Och det gillar jag men jag gillar språk också. Det för med något annat också som jag gillar. En direkt boll att kicka på för spelarna. De får ett problem direkt presenterat vid spelbordet.
Om man frekvent låter vissa grupper representera vissa språktyper och låter de återkomma så räcker det med att rollpersonerna kommer in på en stimmig nattklubb. De börjar se sig om då spelledaren...
"Wachten. Her gack do nit!!!"
Det räcker för att få spelarna alerta. Jag gillar det direkta i det. Ingen beskrivning utan en direkt input. Nu är det faktiskt min spelstil och rimmar med mina regler så jag är väl lite extra betuttad i det här men hur tänker ni kring denna typ av "regel"?
PS
Det är så klart inte meningen att man ska göra hela språk. Språken kan få växa fram allt medan man spelar och så gör vi en wiki för orden som alla samlar på sig . Det skulle faktiskt kunna funka över flera spel för de som gillar idéen.
Det här premierar ju knappast de som inte har "språköra" men då kan man ju hoppa regeln. Min tanke är att den är frivillig.