Nekromanti Språkbruk....

Klon

Hero
Tänkte lite på hur strikta ni är med språkbruket när ni spelar rollspel...
låter ni spelarna säga "okej" i ett fantasyrollspel, som t.ex. Eon... eller banlyser ni lite mordernare ord bara för att h¨ålla på stämmningen eller så...

Har funderat lite på hur influerad i sitt spårk man blir som rollspelare, vilka specialla ord man kanske vörjar använda, även i andra sammanhang än då man spelar rollspel.

Specialle ord för rollspel disskuterades en gång för ganska länge sedan här på forumet. Men då var det mest fråga om en ordlista....
känd också att det säkert finns en del nya ord, eller nytt folk här som har några att bidra med :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tänkte lite på hur strikta ni är med språkbruket när ni spelar rollspel...
låter ni spelarna säga "okej" i ett fantasyrollspel, som t.ex. Eon... eller banlyser ni lite mordernare ord bara för att h¨ålla på stämmningen eller så...
Att bannlysa moderna ord (och då menar vi alltså moderna uttryck, inte ord för moderna företeelser som dator eller motorväg) i ett fantasyrollspel som Eon är väl att skjuta lite över målet. Spelet utspelar sig i en påhittad värld i en påhittad tid och rollpersonerna talar ett påhittat språk. Då fyller det väl ingen större funktion att bannlysa ett modernt svenskt låneord?

/tobias

King Kromm

Hero
Det som rollspel har gett mig och mitt språk är till störst del ett större ordförråd, med hyfsat många äldre ord. Men jag tror inte vi har banlyst några ord inte. Men om man tänker efter lite så blir det nog gärna så att man inte nyttjar massa slangord och sånt.

Egentligen...

... är det enda vi har gjort är att undvika slang ganska långt. Modernare uttryck kan nog förekomma, eftersom vi har mycket lättare att uttrycka oss med ord vi är vana med och det medför att rollspelet flyter bättre.

Som föregående talare (skrivare?) nämnt, så är det nog att gå till överdrift när man bannlyser ord.

/Black Dwarf, blir militärjournalist.

Klon

Hero
jag håller med dig, jag tycker det är lite väl mycket...
det finns de som talat om slang (ovan) och där vet jag inte riktigt om jag håller med. Jag tycker att man kan använda slang också, så länge det inte känns för modernt, det är där jag tror man kan börja tappa känsla...

Krille

Super Moderator
"Tänkte lite på hur strikta ni är med språkbruket när ni spelar rollspel..."

Inte särskilt. Uttrycker man sig som sin rollperson borde uttrycka sig så är det bra rollspel, men inte något krav. Det är viktigare att bli förstådd än att ha korrekt språkbruk, något som jag märkte när jag spelade lady Kalia, då jag gärna svängde mig med ett överklasspråk med franko-ryska militära termer som var mer eller mindre obegripliga för omgivningen. Det var stämningsfullt och så (i alla fall för mig), men det hjälper inte om ingen begriper vad man säger. "Den där snorkiga överklassubban" fick jag höra mer än en gång om lady Kalia.

Så jag är rätt förlåtande med mina medspelare språkbruk. Man är ändå tvungen att filtrera rätt hårt när Luke Skywalkers roll framförs av spelledaren på svenska med skånsk brytning.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En slang med halka...

Slangord riskerar att förflyttar tankarna till fel plats och tidpunkt. (Sedan har jag aldrig upplevt det problemet eftersom mina vänner inte är speciellt hippa.) Om en orch hoppar fram och skriker: "Ro hit med para annars kuttar jag dig!" skulle stämningen flyga all världens väg under en av våra spelmöten, men för folk som verkligen pratar så skulle det vara helt naturligt.

Kontentan: Om bara spelarna använder ord som de brukar använda kommer ingen att tänka på vad orden egentligen kommer ifrån eller betyder. Om man brukar snacka slang verkar det inte konstigt att rollpersonen gör det.

Att förbjuda vissa ord skulle förresten kunna leda till mycket konstiga idéer. Du kan inte säga "jungfru" det är ett låneord från tyskan och Tyskland finns inte i den här världen. Du kan inte säga "via" för det är ett låneord från latin. Osv...

/tobias

Nu när jag inte ens försöker...

... vara OT, utan helt enkelt meddelar åt sådana på forumet som vet att jag under min beväringstid har sökt posten som redaktör för brigadens tidning att jag fått posten, vilket innebär att jag rätt så snart kommer att synas mer här på forumet, blir det hela ändå till en OT-grej som jag visserligen kunde låta bli att svara på - och isåfall ge intryck av att vara en ohövlig person - men ändå lockas att svara på, vilket antagligen kommer att sätta igång en hel ruljans av OT-sladder.

Som svar på dina frågor: Nej, Ja.

/Black Dwarf, kliar sig i nacken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Man är ändå tvungen att filtrera rätt hårt när Luke Skywalkers roll framförs av spelledaren på svenska med skånsk brytning."

Den bonnapågen? Passar sig fint, tycker jag.

chrull

Stockholm Kartell
Herregud

Okej är ett så vanligt ord att hela spelmöten skulle gå ut på att protestera när någon sa det...

Jag tillåter den mesta sorten slang, eftersom min rollperson antagligen också pratar någon dialekt eller slang och att sitta och fejka ihop någon slags fornsvenska med slang och dialekt är för mig dömt att misslyckas...

Dessutom kommer man aldrig komma ifrån utrop som just "herregud!" "Satan" "fan" och andra svordomar som inte alls har något med den specifika värld vi spelar i för tillfället.

Så länge alla som ska förstå rollpersonen förstår mig så är det okej.
Det är mer stämningsbrytande med dåliga försök till fornsvenska. "Köckenmödding" kommer bara få många att undra vad det är du säger, inte höja stämningen jämfört med om du sa "Skräphög"

chrull

entomophobiac

Low Prep High Play
Det beror på

Fantasy är svårt att reglera. Vem vet hur man pratade i Midgård?

Men historiska rollspel så kan man i alla fall försöka att associera sitt språk med viss korrekthet. Mao svordommar och sådant behöver inte användas. Så spelarna får helt enkelt tänka efter innan de talar - något folk alltid borde göra...

Då pratar jag inte för massor med hundra år sedan, utan mer 20-tal och dylikt då språket hade en striktare form. Saker som vi idag tycker är naturliga, säg orden flicka och pojke, var för inte alls många år sedan tabubelagda. Och jag tycker det blir lite roligare med mer "exakthet" om man kan kalla det det, fast det är inget jag följer slaviskt som en pedantisk språklärare.

Johan K

Gammal & dryg
För min del känns det som messt naturligt att prata på som man gör i det "vanliga" löivet & inte lägga ner nån större energi på det. Men man kan väll till fördel säga att det skulle ju vara kul att testa att snacka mer gammalsvenska eller nått sånt när man spelar fanasy, eller nått sånt.

Troberg

Sinister eater
Jag har inget mot modernt språk, det är trots allt klarare för oss.

Om någon skulle säga "Lägg på ett kol!" i en kampanj innan ångmaskinen eller säga att de "gasar på" när de kör hästspann så tycker inte jag att det gör något.

I huvudet ersätter vi ändå metaforen med en meningsfull innebörd, oftast utan att tänka på det. När vi exempelvis hör "Lägg på ett kol!" så ser vi inte framför oss en eldare som skyfflar in kol i en ångpanna, vi ser ett behov att skynda oss. Av denna anledning är det också viktigt att använda välbekanta metaforer, eftersom denna intuitiva koppling annars förloras.

Vill man ha stämning i språket så är det i så fall bättre att drälla in lite lämpliga ord och uttryck som extra krydda, men inte som basföda.

Spelar man en piratkampanj så ger det extra stämning om man slänger in lite "Hissa slöfockarna", "Reva ankaret", "Svabba rorsman", "Borda kocken", "Skepp oboy" och sånt (fast kanske inte avsiktligt fel).

Att däremot propsa på ett historiskt korrekt språk blir dels jobbigt, dels lämnar man det välbekanta och måste koncentrera sig på språket och dess metaforer, koncentration som hellre läggs på handlingen.

Naturligtvis så ska man undvika att använda ord som medvetet känns fel. Om alvkungen minskar sin arme med avsikt att hyra soldaterna som legosoldater vid behov så kallar man inte det för "outsourcing" och så vidare.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vi gör så här: Dialekter och Sabriska svordomar.

Allt detta är skrivet utifrån att läsaren har en viss kännedom om Eons kampanjvärld Mundana och landet Consaber som ligger i Mundana.

I våran Consaber-kampanj i Mundana så har vi tillskrivit alla språk olika dialekter.
Missförstå mig rätt, språken är inte besläktade, men när språken talas i spelet så försöker vi tala språket med den dialekten.

Urma-Sabriska är vanligt tal
Dana-Sabriska är södermalmsdialekt
Thalaskiska är polsk brytning
Ashariska är amerikansk brytning
Jargiska är pseudolatin
Ebronitiska är pseudoindiska
Faliska är någonting konstigt med massa 'z'. Vi jämför det oftast med grekiska.
Momolanska och alla västlandsspråk motsvarar massa arabiska språk
osv...

Dessutom, så kan det hända att jag och min SL spelar ut 1-2 meningar pseudopolska när min RP och hennes mamma börjar prata Thalaska med varandra, för att sedan byta till svenska.

Svordomar som "Fan", "helvete", "jävlar" och alla andra djävulsåkallande svordomar är inte att föredra under rollspelet, men det är ingen som reagerar på om dom förekommer. Istället försöker man använda sig av svordomar med inspiration från Consaber-modulen. "Vid Daaks tänder!" är ju som bekant konungens favoritkraftuttryck :gremwink:
Liknande kraftuttryck används, men också sådana som låter som om dom skulle kunna härledas till folktron.
T.ex. så kanske man försöker använda svordomar som "Måtte ikki-mekki stjäla dina hosor!" istället för "Dra åt helvete!". Även fast "dra åt helvete!" troligtvis är en tänkbar sabrisk svordom.

Tilläggas bör att min RP är en Pereinsk immigrant som precis har kommit till Consaber. Eftersom hon är Ateist som så många Pereinier är, så är det lika dåligt rollspelande att av mig att brista ut i saker som "Herre Gud" eller "Å Herren min skapare!" som det är för korgossen att brista ut i "Jävlar!".
Det är väldigt svårt att inte använda positiva kraftuttryck som inte är förankrade inom kristendomen. Jag hade jättestora problem att undvika att säga saker som "Herre Gud" osv...
Å andra sidan så hade varken jag eller SL något riktigt bra substitut, så vi lät det vara.

/Naug, spelar pereinsk immigrant till Consaber anno 1505 S.t.

Rosen

Myrmidon
Som de flesta,

Jag försöker bara undvika märkbart moderna ord och uttryck - och troligen i större utsträckning när jag spelleder (spelar SLP, alltså) än när jag spelar själv. Sen håller jag lite hårdare på sånt när jag skriver, delvis pga en gammal MERP-redaktör som var stenhård på att undvika modernismer i moduler (hans eget hatord var fö 'reconaissance').

Som regel märker man ganska snabbt vilken språknivå som känns bekväm för en spelgrupp, och det är ofta bättre för stämningen att låta folk babbla på än att tvinga dem att tänka på hur de formulerar sig.
Det är också lätt hänt att aktiva försök att prata gammeldagska låter lite fånigt, särskilt om folk börjar kasta in en massa "ty", "ej" och "icke" i sina repliker.

"Okej" är så inhamrat i ryggmärgen hos folk att det knappast är värt att ens försöka undvika.
(Jag har ett vagt minne av en tidsrese-roman där huvudpersonen åkte tillbaka till Vilda Västern; han hade researchat perioden och tränat noga för att smälta in i miljön, men kobojsarna blev ändå lite förbryllade över det där "okej" som han kläckte ur sig emellanåt...)

--
Åke

Balderk

Swashbuckler
Språkskit

*Titeln var bara ett plötsligt infall

I vår spelgrupp talar vi precis som vi gör idag, vi orkar inte bry oss om olika termer som inte bör användas osv. Om man ska tänka så att man vill tala en gammal typ av svenska så måste man förstå att det inte bara är nya ord osv. utan att massvis med förändringar har skett i språket. Det är väldigt svårt att läsa en text från 1200-1300 talet t ex för då hade de inte ens å, ä och ö. Ska man sedan tala så är det omöjligt. Men det är svårt att tala vårt språk under närmare århundraden också, det fanns pluralformer (vi kommo till exempel) i verb osv. ett pronomen som Ni har ju inte heller funnits så länge. Nej, allt det där känns bara onödigt så vi snackar modernt. Ska man göra det så är det ju bara onödigt att ta bort vissa ord när man ändå talar det mesta på ett modernt sätt. Spelet flyter ju också mycket lättare om man inte ska tänka på hur man snackar också. Ett ord som okej är ju så inpräglat i skallen att man skulle bli tokig om man inte fick använda det och svordommar ändrar man ju inte på heller. Om man skulle ha andra svordommar skulle man behöva sitta och hitta på svordommar efter världen man spelar i och det är bara att läsa lite fantasy så upptäcker man att det kan bli väldigt fånigt. Jag bryr mig inte om språket helt enkelt utan låter det flyta.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Det beror på

Mao svordommar och sådant behöver inte användas. Så spelarna får helt enkelt tänka efter innan de talar - något folk alltid borde göra...
Men herregud! Man kan inte förvänta sig att man ska sitta och tänka igenom varenda ord man ska säga bara för att det ska bli korrekt språk. Och svärord osv är ju nästan automatiska. Om alla skulle tänka igenom precis allt de sa i ett rollspel - eller i verkligheten för den delen också - skulle ett samtal ta dubbelt så lång tid, kanske mer om man måste rätta till något. Visst, ibland ska man väl tänka till, särskillt innan man säger något som kan såra andra t ex, men om man ska tänka innan man säger ett ord som 'okej' är ju det sinnessjukt. Jag skulle aldrig drömma om att kräva något sådant av mina spelare om jag var spelledare. Då kan man ju lika gärna kräva att de ska tala korrekt Äldre nysvenska t ex som man talade på 1700-talet. Du skulle bli förvånad om du såg vilka förändringar språket genomgått sedan dess...

Nu kanske jag missförstod dig något men jag kände att jag var tvungen att reagera...

/Balderk