Nekromanti Språkbruk....

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: FAN!!! (OT)

Jag läste någon gång hur en fransos på 16/1700-talet beskrev svenskarnas seder och bruk, och han visste att berätta att svenskarna var snabba på att ta till grova svordomar. Det räckte inte att drämma till med en djävul, man var tvungen att nyttja "tusende tunnor djävlar" eller liknande. Han berättar också hur han, då han önskade färdas med droska till någon stad, tvingades vänta mycket lång tid. När han frågade om anledningen till denna fördröjning blev det att "han hade ju inte svurit då han beställde droskan, alltså hade han inte bråttom".

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vanligt tal och rättelse

I vårat fall så är vanligt tal uppsaliensiska och/eller rikssvenska. Det vill säga, det spelgruppen talar. Om vi alla hade varit från djupaste norrland så hade vanligt tal varit norrländska osv.
Dvs. Vanligt tal = det som spelgruppen talar.

Rättelse från förra inlägget:
Dana sabriska ska inte vara södermalms dialekt. Det ska vara den snobbiga, lite nasala östermalmsdialekten. Du vet... dom där snobbarna som inte uttalar 'r' (tänk Carl Bildt).

/Naug

Rickard

Urverk speldesign
Strikta och strikta... Vi kan väl på sin höjd anmärka när någon drar till med något riktigt "modernt" ord om vi spelar dåtidsspel..

De som försöker rollspel talar lite mer högtidligt.. Detta har smittat av sig för mig även IRL så istället för att "kolla utsikten" så brukar jag "stå och blicka ut över landskapet" eller "beskåda vyn".. Det är lite smått irriterande för mig så ibland försöker jag dra till med ett "softa" eller "fethaja" för att folk ska inse att jag kan hänga med i det vardagliga "tugget"..

Det brukar ibland förekomma att någon kommer på ett uttryck som vi andra tar till oss.. "Drake" när det gäller uttryck för häpnad eller "Jonsson" (i framtid, med engelskt uttal) när det en typ som inte har något med handlingen att göra.. Själv försöker jag sitta och komma på uttryck som skulle kunna passa in..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock tycker det förtar lite av stämningen om någon skulle sitta och tugga på fornnordiska, då man mer får sitta och tyda än att sitta och fantisera

Rickard

Urverk speldesign
Häpnad och förbluffning.. Jag vet inte.. Det var en kille som började säga "Åh, du drake" när han mötte något övermäktigt och så blev det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kanske ska nämna att det var IRL som kille började med det uttrycket

Klon

Hero
IRL???

började han säga det IRL först?
nu blev jag än mer förvirrad...
säger han/ni det när ni blir häpna rent allmänt med då?

Rickard

Urverk speldesign
Näe, mest när vi vill skoja till det [OT]

Ja, det är väl så mest med alla dessa interna ord och uttryck man använder i sina kompisgrupper.. Ibland kan vi säga "Åh, du drake!" lite komiskt när något oväntat kommer i vår väg..

Liksom vi kan säga "anti-grill" respektive "destroyah" till någon som bangar respektive är stämningsförstörare.. Liksom det självklara svaret till "Tjockis" är "Kasta längre".. Liksom man ska hälsa "WASSSUP!" och säga "True, true..." till varandra.. Liksom man.. Nå, du förstår nog.. Det är väl inget konstigt i sig att man har konstiga uttryck, eller hur?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte orkar förklara bakgrunden till uttrycken (fastän WASSUP kan nog några gissa sig till)