Nekromanti Språkfråga, slightly OT

Troberg

Sinister eater
Jag sitter och pysslar med mitt spel och skulle skriva exempel på social status och skulle exemplifiera med judar i nazityskland.

Då gör Word något som förvirrar mig. Den vill skriva jew med stort J. Regeln jag har fått lära mig är att nationalitetsord har inledande versal, och för mig är det en etnisk tillhörighet, inte en nationalitet. Nyfiken börjar jag experimentera och kommer fram till följande resultat:

Etniska grupper som Word vill ha stor bokstav på:

Jew
Basque
Kurd
Negro
Arab
Slavic
Polynesian
Goth
Latino
Inuit
Eskimo
Tamil
Zulu
Scandinavian
Arian

Etniska grupper som Word inte vill ha stor bokstav på:

Gypsy
Vandal
Hooligan
Dalmas

Nu är jag förvirrad. Vad gäller egentligen???

Jarl

Hero
"Jew" faller under substantiv och adjektiv som avser religion och skrivs därför med stor begynnelsebokstav.

"Basque", "kurd", "slavic" etc har ju med geografisk hemvist/ursprung att göra, så det blir stor bokstav. (jämför "a Londoner").

Sen kan jag tänka mig att Words stavningskontroll stoppar in etniskt tillhörighet i gruppen "geografisk hemvist". Vilket är väl rätt logiskt/praktiskt egentligen.

Sen "Goth", där vetesjutton vad Word vill säga egentligen...

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Sen "Goth", där vetesjutton vad Word vill säga egentligen.."

Att goterna, precis som galler, romare och andra "liknande folkslag" följer samma grammatiska regler. Men jag vet inte vad ni kör för Word-version för jag testade nu, först med de svenska orden, inget hände. Sen med de engelska, inget där heller. Å andra sidan har jag suttit och bråkat med Words inställningar hela morgonen och har fortfarande inte lyckats få bort det jag anser jobbigast, att det vill ersätta "..." med tre ihoptjolmade punkter. Ytterst irriterande.

Feliath

Swashbuckler
Wordfråga, Mad OT

Å andra sidan har jag suttit och bråkat med Words inställningar hela morgonen och har fortfarande inte lyckats få bort det jag anser jobbigast, att det vill ersätta "..." med tre ihoptjolmade punkter. Ytterst irriterande.
Ja, jag håller med, det är Words överlägset sugigaste funktion. Åtgärdar den gör man under Tools --> AutoCorrect. Åtminstone i min version.

/Feliath - Dotgunk Hater

Jarl

Hero
Att goterna, precis som galler, romare och andra "liknande folkslag" följer samma grammatiska regler.
Jo, kom på det sen. Jag var lite trött när jag skrev inlägget, så jag tänkte ju på folk med fula läderkläder och massa silvertjofs.... :gremsmile:

Insignia

Swashbuckler
Som sagt så skrivs även religionsbeteckningar med stor bokstav (till exempel "Christian" och "Catholic").