Nekromanti Språkkoncept: grundegenskaper

G

Guest

Guest
Som jag nu nämnt i tidigare trådar, jag har mitt eget språk när jag skriver regler och jag håller på att utvekla detta mot ett pseudo-programeringsspråk (jobbigt ord tyvärr).
Detta låtsasspråk har tagit mycket inspiration från en del av creatures samt creatures 2 som heter "state variable rules" och är konstruerade för att aldrig ge syntaxfel, detta för att det ska vara lätt att avla mellan djur utan att programmet krashar, men detta gör också systemet lätt att modifiera för folk samt att de till och med kan korsa flera system de gillar.
Nu märker jag att jag inte förklarat lite, i spelbart skick kommer spelet översättas till valfritt språk så att man inte behöver kunna språket men eftersom det ska vara allmänt tillgängligt (helst under gpl men det är ej bestämt än), och nej det ska få vara så lite detaljer som du vill i ditt spel, men jag vill veta "maxstöd" för språket.

Nu till frågan, på grund av målsättningen blir det en begränsad mängd ord och uttryck och jag vill ha möjlighet till detaljrikedom så jag kommer ge ett exempel på detaljerade versioner av styrka, så kan ni säga vad ni tycker om indelningen samt ge exempel på övriga grundegenskaper samt deras detaljer.

Styrka:aha (aha = intelligens)- ärftlig styrketeknik
Styrka:bildning - träningsmöjlig styrketeknik
Styrka:rörlighet - hur udda vinklar man kan vara i utan att tappa kraft i rörelsen typ, svårbeskrivet koncept
Styrka:tålighet - hur mycket du kan ta i utan att skada dig (antagligen som del av styrka)
Styrka - hur mycket du kan ta i överhuvudtaget

Som ni ser har jag bara namn för intelligens i spelet än så länge och det beskriver också vilken typ av intelligens det ska vara.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Styrkedemonstration

Vad du alltså har gjort är delat upp Styrka i ett antal underkategorier? Min spontana fråga blir direkt: Kommer man någonsin att använda dessa underkategorier?

Redan när man inte har fler än sju grundegenskaper är det ganska få av dem som används i många spelsystem. I Basic Role-Playing är grundegenskaperna ofta helt meningslösa efter att man räknat ut några sekundära värden från dem och omvandlat dem till grundchanser i färdigheter. För att en så detaljerad uppdelning som den du har ska vara meningsfull måste man använda grundegenskaperna ganska ofta. Kan du själv ge exempel på när de olika Styrkevarianterna skulle användas, och hur ofta skulle de situationerna uppstå i en normal kampanj?

Du missar också mer uppenbara sätt att dela upp styrkan. Hur beskriver man till exempel en cyklist som har enormt starka ben, en armbrytare, en bågskytt eller en tyngdlyftare. Alla dessa har specialiserat sig på en viss rörelse som de är urstarka när de utför.

/tobias
 
G

Guest

Guest
Re: Styrkedemonstration

Anledningen att dela upp det är lätt, det är inte ett system jag ska göra utan ett sätt att göra system och kanske behövs en mer specifik versiion för deras spel, eller kanske har de bara användning av grundegenskaper inom styrka eller så har de bara extremt mycket grundegenskaper, dessutom kan ju vissa faktiskt omvandlas till färdigheter till exempel Styrka:bildning.

Dessutom säger jag inget om hur de ska definieras, när du sätter ut värden kanske alla är samma sedan kanske det sker specifika saker under uppväxt eller liknande som moddar ett eller två värden.

Utöver lokaliseringen av styrkan tror jag att jag har rätt bra koll åtminstone på cyklisten, som har hög styrka samt styrka:tålighet och kanske styrka:rärlighet om det är trial eller liknande, styrka:hastighet behövs nog också, angående tyngdlyftning så är styrka, styrka:tålighet, styrka:bildning och kanske styrka:aha
men bågskytte vet jag inte faktiskt, beror inte det på båge?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Styrkekomponenter i bågskytte

men bågskytte vet jag inte faktiskt, beror inte det på båge?
Tja det som krävs i bågskytte är att du behöver starka muskler i rygg, axlar och i viss mån i armarna. Primärt är det ryggmusklerna som skall jobba. Men axlarna (framför allt axeln till den arm du drar upp strängen med) tar stryk och du blir trött i biceps/triceps i bågarmen av att hålla en stark båge uppspänd.

Så, det borde innebära: Styrka (för att se hur mycket muskler du har), Styrka:rörlighet (eftersom du måste nyttja muskelkraft i konstiga vinklar), sedan visst mått av styrka:tålighet.

/Ulfgeir
 
Top