Nekromanti språkligt problem

quetzalcoatl

Veteran
Mitt spel, Despues de la Muerte, bygger på kort (vanliga spelkort) istället för tärningar. Det ger litet problem i terminologin...

Dra duger väl som substitut för slå, men motståndsdrag låter mer som en dum term för friktion än något som har med kort att göra.

Hjälp, någon? :gremconfused:

Rickard

Urverk speldesign
Jag tror du tänker lite fel när du försöker "översätta" rakt av från tärningsanvändande till kortanvändande.. Tänk lite över vad spelet har för stämning och för in det i regeltermerna.. Ta motståndsslag som exempel.. Om du har ett fäktningsrollspel så kan "duell" vara ett passande ord för motståndsslag mellan två (eller fler) individer..

Annars kan du ta pokertermer.. "Syning" kanske kan vara en term för motståndsslag?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tänker lite på Deadlands där " Cheatin' " är en term som förekommer i intiativsystemet med kort och som använder pokermarker för att påvisa skada

Tyr

Hero
Något i stil med kraftmätning kanske? Man mäter ju skickligheten mellan två eller fler personer för att sedan se vem som är bäst för stunden.

Quadrante

Grisbonde
själv kommer jag nog använda mig av :

utspel, motdrag, syna, trumf, Bet, Joker, Kupera, Passa, Saka, svit, etc

alltså vanliga kortspelstermer, men jag kommer ge dem en lätt modifierad betydelse.

quetzalcoatl

Veteran
Jag tror du tänker lite fel när du försöker "översätta" rakt av från tärningsanvändande till kortanvändande..
Jag förstår att det kan se ut som att jag gör det, men frånsett motsvarighet till motståndsslag är det inte speciellt likt.

Tänk lite över vad spelet har för stämning och för in det i regeltermerna.. Ta motståndsslag som exempel/.../ Annars kan du ta pokertermer.. "Syning" kanske kan vara en term för motståndsslag?
Spelet är ett Noirrollspel i Dödsriket, så en pokerterm eller liknande vore mycket passande. Syning låter dock mer som att en spelare fuskar och någon annan märker det. Tack, iallafall, det är nog något liknande jag tänker ha.

quetzalcoatl

Veteran
[visste inte vilket inlågg som var lämpligast att svara på, så jag svarade på grundinlägget]

efter att ha kollat upp wikipeda litet (jag är inte så hemma på pokerregler) konstaterade jag att visning är ganska lämpligt. Problemet är att det låter fel; showdown passar bra, eftersom ordet ger duellvibbar tycker jag, men visning låter som vernissage... Så jag undrar, finns det något annat ord för det?

Johan K

Gammal & dryg
Ärligt talat så tycker jag inte att motståndsdrag låter så illa faktskt.. Låter minst lika bra som de andra förslag som getts.