Nekromanti [Språkpolis]Favorit i repris

Ost

Warrior
En besläktad kategori är när folk vill använda svåra ord, och därför tar ett engelskt ord som låter lagom svårt och försvenskar det. "Du är så frivulös". "Jag ska investigera det här". "Jag röker inte, förutom den ockasjonala cigarren". Tja, som ni märker så låter det rätt pundat.
Jag stötte en gång på orden plausibel och reliabel i samma text. Precis som med dina (roliga :gremsmirk: ) exempel lät det som om någon bonnläpp ville imponera med sitt krystade "fina" språkbruk, medan jag istället spottade och svor över det som jag tyckte var ett äckligt språk. Döm om min förvåning när jag såg att orden står med i SAOL. Usch.

Re: Kontexter, "rätt" och "fel"

Själv är jag fullblodsrelativist och skulle vilja påstå att alla yttranden om rätt och fel, gott och ont, ytterst är fullständigt godtyckliga och endast begripliga om man sätter dem i förhållande till någonting annat. Utanför kontexten finns ingenting, för att parafrasera dekonstruktivisterna.

Hursomhelst, jag väljer av godtyckliga anledningar att ha ett funktionalistiskt perspektiv på språk. Huvudsaken är att man kommunicerar det som ska kommuniceras, och om man sedan råkar slinta och säga "han" istället för "honom" så är det ju bara tramsigt att lägga det under luppen och göra en stor sak av det.

Däremot tycker jag att det är ganska viktigt att man lär sig uttrycka sig korrekt så att man inte missuppfattas. Språket är ett instrument för att vi ska kunna kommunicera med varandra, och om det används på fel sätt så kommuniceras fel saker. Min favorit är den klassiska särskrivningen på diverse rökfria ställen: "RÖK FRITT" istället för "RÖKFRITT". En person som sätter sig ner där och bolmar för fullt har gjort en helt möjlig tolkning av den skrivna texten, även om tolkningen inte var avsedd som möjlig av textens författare.

Jag har läst lite sociologi, och det är intressant att beakta hur olika grupper i samhället försöker skilja sig från varandra genom bland annat språkbruk. De som vill "upp" i samhället lägger sig till med ett visst språk för att visa att de hör hemma där uppe (det är lätt att studera detta fenomen genom att lyssna på en viss herr Gustav Fridolins tal i riksdagen), medans de som hyser en viss avsky för samhällslivets övre dimensioner lägger sig till med ett annat språk (en enkel bandinspelning av min farsas arbetskamrater - som är fastighetsskötare - skulle röja undan alla tvivel).

Nu har jag läst igenom det jag skrivit. Sedan tidigare är jag väl medveten om att jag besitter vissa tendenser till språkonani själv, vilket ännu en gång har understrykts av en text jag författat. Vem fan använder egentligen ord som "parafrasera"? Faktum kvarstår dock - språk är kul. Och att kunna uttrycka sig väl är roligt det också, för att inte säga viktigt.

Rosen

Myrmidon
Re: [Språkpolis]Favorit i repris [ANT]

Jag hör ofta folk referera till "min mp3". Vad menar de? Jo, sin mp3-SPELARE.

Tja, de flesta säger väl "min video" om sin gamla videobandspelare också.

--
Åke

Ceram

Hero
han och svenskalärare

I min värld handlar det inte om vad som egentligen är fel utan vad som sätter sig på tvären i öronen på mig. Jag stör mig inte det minsta när folk säger svenskalärare även om jag har inbillat mig att det egentligen heter svensklärare.
Dessutom ville jag nästan strypa den småsysterskompis som en gång sa "de e honns" när jag råkade höra :gremtongue:

/Ceram, har alltid rätt tills han har accpeterat motsatsen

Jarl

Hero
Bättre än jag

Okej, där är inte ett läskigt ord, men lite språkpolisande i största allmänhet.

Det är rätt irriterande med människor som rättar en om man säger "Bättre än mig" med "Du, det heter faktiskt 'bättre än jag'".

Nä. Du, man kan säga "bättre än mig". Och det är till och med snyggare att göra det, för annars blir det "Han var bättre än han". Det låter muppigt om något.

Jarl

Hero
Re: Bättre än du …

Mjo, i mer komplicerad meningsstruktur kan det finnas poänger att använda det ena eller det andra. I ditt exempel är det på gränsen om man bör satsförkorta överhuvudtaget egentligen.

Dock skulle jag vidhålla att i enklare konstruktioner så fungerar det minst lika bra (eller ibland bättre) med objektsform. Sen kan ens "publik" också påverka valet, satsförkortningar är lite mer avancerade och svårare att följa en mer "uttalade" konstruktioner.

Men det jag stör mig på är främst de som rättar en i enkla meningar och samtidigt använder rättningen för att framstå som överlägsna :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Bättre än du …

»Men det jag stör mig på är främst de som rättar en i enkla meningar och samtidigt använder rättningen för att framstå som överlägsna.«

Du anar inte hur mycket jag håller med dig.

Jag var en riktigt dryg språkfascist, ända tills jag upprepade gånger rättade en stackars afatiker på en fest. Hon tog illa vid sig och blev ledsen och jag (som faktiskt tycker det är roligare att göra människor glada än att göra dem ledsna) beslutade mig för ge fan i att språkfascista mig.

(Visserligen gör jag det fortfarande emellanåt [oftast när öl är inblandat] men jag rättar bara människor jag känner väl, och jag gör det bara för att vara ett drygarsel – inte för att framstå som överlägsen.)

Feuflux

omjonasson.se
Radiohumor

Svenskakurs för engelsktalande och lite bevis på hur jävla sjuk svenska är i förstaläget. :gremlaugh:
Del ett och tre är generellt asroliga i största allmänhet medan del två visar hur totalabsurt det blev när man särbehandlar ord, ni vet, brun hårig sjuk sköterska och sådant.
Del1
Del2
Del3

Enjoy. :gremsmile: