Nekromanti [Språkpolis]Om det inte var bättre förr, ...

Lindenius

Swashbuckler
En dålig tendens…

… är ju dock att chatspråket börjar skilja sig från talspråket – och det underlättar inte språkinlärningen. Att gramatik och ord ändras är dock inget negativt. Jag själv ämnar dock stofilera mig och så sakteliga återgå till en allt mer ålderdomlig jargong. Slåunda kommer jag förvandlas till en gubbe snabbast av er alla!

Yeah!

//erik. samlar vuxenpoäng

Johan K

Gammal & dryg
Läskigt va?
Humm, ja lite..
Alltså, undarar just hur mycket man använder det språk på chatar & sådant IRL ? Har tyvärr lite dålig koll på det... :gremblush:

/ Johan K, som nästan snart är en 30-årig gubbe... :gremtongue:

malmkvist

Warrior
Det vore väl konstigt ifall inte språket utvecklades med tiden. Om inte, så skulle vi ju prata liknande isländska idag.
Vad jag kan irritera mig på är att, enligt min mening, så i takt med att chattande, sms och liknande snabba skriftliga kommunikationsformer, så måste orden och språket kortas ner och "effektiviseras". Jag är uppvuxen med att man har ett talspråk och ett skriftspråk. Någon kanske kan tycka att man är en lökig snobb, men jag gillar att det ser lite finare ut när man skriver.

Johan Granberg

Swordsman
Jag håller med till 100%, det är ju FAN att pedofilerna ska vara så jävla kassa nuförtiden! På min tid visste vi minsann hur man lurade in elvaåringarna i bagageluckan.

ripperdoc

Myrmidon
Isländska [ANT]

Å andra sidan vore det vansinnigt soft att prata isländska, eller "dansk tunga" :gremlaugh:

/RippurDokur

malmkvist

Warrior
Re: Isländska [ANT]

Jag har en kollega på båten som ör från Island. Det tråkiga är att han förstår mig på svenska, men jag förstår inte honom på Isländska.

Hrafnur flygur, thungur knifvur-jag får hålla med om att språket hade låtit lite roligare.