Nekromanti Språkpolisen

Inte för att jag vill agera språkpolis eller så, men visst fan stavas det helt åt helvete på dessa forum? På sistone har ord som "sepparat", "osäriöst" och "förebaneslen" dykt upp, bara för att nämna ett fåtal.

Förvisso kan jag intyga att språkfriheten tillhör de faktorer som gör internetforum till charmiga ställen att besöka, men likväl ränner osaliga ilningar ner längs min arma ryggrad var gång jag ser mitt modersmål ta emot dessa skrevsparkar.

Svordomar, könsord och allehanda personpåhopp är mig dock inte till besvär, då jag ständigt suktar efter att förkovra mig i den svenska svordomsfloran.

ripperdoc

Myrmidon
Man vänjer sig

För det första kan du vara säker på att dessa forum har relativt sett väldigt hög standard på språkbruket - framförallt tack vare att rollspelare i hög grad också är språkligt skickliga. De hade högre betyg i svenska helt enkelt :gremgrin:
För det andra så utgörs nog den dåliga stavningen av folk som inte riktigt börjat få betyg i svenska ännu. Dessa tjänar nog stort på att vara här på forumen, eftersom vilken forumwannabe som helst vill kunna skriva lika tradigt som Rising eller börja använda sig av Krilles slagdängor :gremwink:

Sist, men inte minst. Man vänjer sig. Folk skriver på olika sätt. Summan av detta kallas utveckling :gremsmile:

/RipperDoc - som suktar efter att förkovra sig i stavfelsfloran

Rising

Vila i frid
Om du vill vara en sann pedagog så agerar du genom att säga (eller här: skriva) rätt.

Som barn till en småskolelärare vars två kusiner också är lärare, och med en styvfar som är rektor, samt att dennes mor, bror och syster samt hennes man alla är eller har varit lärare, och med en far som flera gånger arbetat med undervisning, så finns det ett väldigt enkelt trick jag lärt mig för att känna igen en sann pedagog:

När någon säger fel i vardagligt tal, så rättar de aldrig, utan repeterar istället frasen och säger rätt.

"Jag sa till han att bla bla..." blir alltså:
"Sade du till honom det?" osv.

Man skulle kunna använda det tricket på arbetsintervjuer, rentutav. Människor som rättar andra människor, de saknar det grundläggande anlaget för att bli pedagoger eller för att hjälpa andra människor, då deras metoder blottar en fåfänga, snarare än en vilja att hjälpa till.

Sedan tycker förstås jag att man borde gå ännu längre, såsom att tvångssterilisera dem innan man drog ut dem i håret för att arkebusera dem på öppen gata. Men det är ju för att jag är världens mest förträffliga Johan Rising. Ni som inte äger lika mycket som jag; ni får nöja er med att tillämpa tekniken jag nämnde tidigare och på så vis göra världen till en lite, lite behagligare plats att leva i.

Yheela_UBBT

Veteran
Rynkar ofta på näsan då jag läser inlägg på rollspel, men det jag finner mest irriterande är all denna särskrivning...
Det engelska språket har verkligen förstört något där... :gremsuck:
Men, jag biter ihop och hoppas att de som skriver illa snart lär sig hur det stavas och att svenskan har långa ord, som:

pilsneretikettspåklistrarmaskin. :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Inte för att jag vill agera språkpolis eller så, men visst fan stavas det helt åt helvete på dessa forum?
Tycker du att det stavas illa på det här forumet? Vad tycker du då om andra forum och chattar. Det här är det öppna forum jag sett som har klart bäst språkbruk.

Dessutom är inte felstavningar det som är jobbigast att läsa. Vad som är jobbigt är personer som bara häller ur sig ord på samma sätt som de hade gjort om de pratat. Resultatet blir en soppa, kliniskt fri från skiljetecken, där det knappt går att gissa vad skribenten egentligen försöker säga. När någon stavar dåligt brukar man i alla fall kunna förstå vad inlägget handlar om.

/tobias

Pom

Swashbuckler
Re: Spårkpolisen

Stavfel stör mig inte ett dugg här. De kommer sig ju av trötthet, tangentbordskrångel, missuppfattningar, iver och en massa annat. Däremot kommer de sällan av ondska.
Ibland kan någon stavning se rolig ut för mig, men om jag blir glad i min ände av nätet ser jag det inte som en nackdel.

Det händer att jag blir irriterad om jag helt enkelt inte förstår vad som skrivs. Om slutet på en mening och början på nästa inte markeras på något hävdvunnet sett kan det vara svårt att följa tankegången. Men så länge det bara är stavfel brukar det inte vara några problem att förstå texten, och då är allt frid och fröjd.

Edit: Nu var jag slö med inlägget så Gurgeh hann före. Jag kan passa på att tillägga att det finns en del sammanhang där jag verkligen uppskattar rättstavning. Men i spontana och kreativa forumdiskussioner finns det annat som är mycket viktigare.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det engelska språket har verkligen förstört något där...

Nja... en artikel i svenska språknämndens tidning "språkvård" (som jag i min nördighet prenumererade på en gång i tiden) gjorde gällande att det är ett gammalt problem, knappast något som har sina rötter i senare decenniers korsbefruktning med det engelska språket. Särskrivning är helt enkelt ett misstag som är lätt att göra.

Vill också minnas att man när jag gick lågstadiet uppmuntrade oss att sätta bindestreck i sammansatta substantiv. Såhär i efterhand kan jag tycka att det var ganska korkat; det grundlägger ju liksom en dålig ovana att betrakta de olika delarna av ett sammansatt ord som skriftmässigt separata enheter.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, om en massa pedagoger tycker att det är en bra metod så antar jag att den har vissa fördelar, men jag är obenägen att bara acceptera dess överlägsenhet rakt upp och ned. Framför allt ser jag inte varför rättningsmetoden skulle vara så himla dålig, speciellt som din metod ju endast verkar vara rättning i förklädnad.

Att det är väldigt petnoga att rätta folks språkfel visste vi nog för övrigt alla redan: personligen rättar jag mest folk på ett ironiskt sätt för skojs skull. Skulle jag då börja använda "pedagogiska" metoder så skulle chansen vara större att folk fick för sig att jag faktiskt tyckte att det var något fel på dem och bli sura på mig för att jag betedde mig som ett drygt arsle. :gremsmirk:

Eksem

Champion
"speciellt som din metod ju endast verkar vara rättning i förklädnad."

Förklädnad och manipulation är pedagogikens nyckelord. Du vill rätta och lära upp din elev, men du tjänar mycket på att göra det utan att framställa din elev som en idiot.

Dewain

Veteran
Vist kan det kännas kämpigt att läsa en text där vart och vartannat ord är felstavat, men ännu värre är det när man som jag har kämpat hela livet med dyslexi och får det nertryckt i näsan att man stavar fel, särskriver och allt annat som jag inte orkar med att skriva ner just nu. :gremmad:

Inte för att jag vill agera språkpolis eller så, men visst fan stavas det helt åt helvete på dessa forum? På sistone har ord som "sepparat", "osäriöst" och "förebaneslen" dykt upp, bara för att nämna ett fåtal.
Att jag överhuvudtaget vågar skriva här är mycket tack vara det faktum att jag inte är ensam med att skriva fel, plus att jag alltid ser till att skriva mina inlägg i Word så att jag kan gå igenom det i rättstavningsprogrammet innan jag postar det. Den skam :gremblush: som jag känner inför mitt problem är så djupt rotad att jag inte vågar skriva brev förhand och alltid ursäktar mig innan jag skriver något för jag vet hur illa min stavning är.

För även om jag lätt läser en 700sidorsbok på några timmar så har jag jätte problem med stavning, jag hatar det för jag har ett ordförråd som heter duga men jag kan inte använda mig av det i den utsträckning jag vill. Jag har alltid älskat att läsa men jag kan inte stava, och jag tror inte att jag är ensam.

/Dewain.................................. :gremfrown:...................När det kommer till det skrivna ordet så älskar jag det men, jag kan inte nyttja det till fullo. Var glad att du kan och ha lite mer förstålelse för oss som inte kan....

malmkvist

Warrior
Först måste man ju fråga sig varför stavar folk fel? Är det pga att man knapprar fel på tangentbordet, är man lat, gör man det för att jävlas eller har man exv dyslexi?

En person som har dyslexi kan ju inte hjälpa sina felsavningar, och skall dessutom ha credit för att han/hon vågar sätta sig ner och skriva och be om hjälp i ett forum som detta.
Visst, man kan kanske klaga på att om du har dyslexi, kan du ju använda word och rättstavning, men det fungerar inte så enkelt.
Jag personligen tycker att stavfel i dessa sammanhang är lite ovidkommande, då man inte vet varför personen stavar fel. Det är ju bättre att personerna övervinner sin blyghet och /eller handikapp och skriver in sina funderingar och tankar på ett forum. Annars tar man ju bort forumets betydelse. Då blir det ju bara en klubb för inbördes beundran.

DODswe4

Hero
Kan säga att du inte är ensam, även om mitt problem inte är dyselexi. Men det är väll bara börja signaturen som jag gör, eller bara skita i vad andra tycker och lägga fram Coola och kloka tankar i alla fall (även om jag inte gör det så ofta hehe)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»[…] visst fan stavas det helt åt helvete på dessa forum?«

Nej.

I de ytterst sällsynta fall det faktiskt inte går att begripa vad någon menar kan det vara på sin plats att kommentera språket.

Gör man det annars är man ett petimetertråko och kan dessutom råka såra afatiker eller dyslektiker som faktiskt inte kan rå för att de använder alternativa stavningar.

I stället tycker jag vi ska mobba folk som använder ord som inte betyder det de tror att de betyder. Eller sådana som skriver på ett tillgjort och kryckigt sätt för att framstå som överlägsna.

Re: Spårkpolisen

Det händer att jag blir irriterad om jag helt enkelt inte förstår vad som skrivs. Om slutet på en mening och början på nästa inte markeras på något hävdvunnet sett kan det vara svårt att följa tankegången.
Naturligtvis. Samtidigt är det dock så att ett "korrekt" språk ibland kan vara svårare att förstå än ett som inte det.

Min avsikt var aldrig att hoppa på någon. Hade jag velat göra det så skulle jag ha skrivit detta inlägg som ett svar på någon annans inlägg.

Tonen i mitt inlägg var skämtsam, och jag funderade - tyvärr - inte över att det finns människor med dyslexi (ignorant som jag är). Om någon har tagit illa vid sig så ber jag om ursäkt.

Jag är inte språkpolis på något som helst sätt, och att jag skrev mitt meddelande med ett ganska högtravande språk var, som jag skrev, avsett som lite skämtsamt.

Om du eller någon annan tagit illa vid sig så ber jag om ursäkt. Det var aldrig min avsikt att någon skulle bli illa berörd. Mitt inlägg var avsett som skämtsamt (om det var roligt är dock en annan sak).

Jag har inte dyslexi och kan därför inte förstå hur det är. Däremot inser jag naturligtvis att det är jobbigt. Samtidigt kan jag tillägga att om du tar dig igenom en bok på 700 sidor på bara några timmar så läser du allt bra mycket snabbare än jag. :gremsmile:

Anledningen till att jag kommer hit är att jag oftast - men inte alltid - tycker att skribenterna har mycket sunda och genomtänkta frågor och åsikter. Jag är imponerad av den kunskap som de flesta besitter om Eon och andra rollspel, och påstår mig inte ha någonting att komma med överhuvudtaget.

Internet i övrigt. Jo, om man jämför rollspel.nu med andra forum så måste jag säga att detta är - rent språkmässigt - överlägset. Hur de som håller i den här sajten lyckats få pli på sina användare kommer jag nog aldrig att förstå. Eller så kanske det bara är folk med ett genuint intresse som söker sig hit.

Mitt inlägg var avsett som skämtsamt, och tycker inte att felstavning är irriterande.

SÄRSKRIVNING däremot - det är en helt annan femma. För min del har det gått så långt att jag faktiskt sätter ut alldeles för många bindestreck när jag skriver på engelska (Tolkien var ganska förtjust i bindestreck, om jag inte minns fel).

Som blivande lärare tror jag nog att det viktigaste är ens attityd. Man kan nog repetera en fras på korrekt sätt och ändå få det att låta överlägset och arrogant, och då har man inte varit så värst pedagogisk.

Men jag förstår vad du menar. :gremsmile: