Nekromanti Sprit och öl?

zZz

Veteran
Jag är impad över all kunskap som finns på detta forum och de bra svar jag fått....
Nu tänkte jag utnyttja detta kunnande igen. Jag har funderat på detta med alkohol i västern. Tillverkades det som serverades på saloonerna i närområdet eller fraktades det dit(öster ifrån?)?

Om det nu tillverkades på plats, fanns det några lagar och förordningar kring detta? Och en sista följdfråga, om det nu fanns förodningar, efterlevdes dom?

Baron Faradan

Veteran
Jag är inte säker på hur lagstiftningen såg ut, men jag är säker på att det tillverkades sprit och öl på många ställen runt om i västra USA, och det fanns säkerligen de som gav f-n i lagar, licenser, sheriffen och hans moster

Ju mer öde en saloon ligger, desto större är risken att de tillverkar sina egna starkdrycker (och desto sämre blir ofta smaken)... I lite större städer är det annars vanligast att det finns lokala bryggerier och destillerier - sprit som måste hämtas längre sträckor är betydligt dyrare...

Fram till mitten av 1870-talet var det ovanligt med ljust öl av pilsnertyp, istället dominerade ale och port. Tyska immigranter tog dock med sig nya bryggerimetoder och det ljusa ölet vann snabbt terräng. Konkurrensen var dock stor mellan olika bryggerier och i Kansas rasade rena ölkrig under lång tid...

Den sprit som tillverkades var inte heller alltför god alla gånger. I New Mexico var Taos Lightning ett stort märke - riktigt starkt och riktigt billigt, men allt annat än gott. Startat av en gammal pälsjägare...

Förordningar var det ont om (typ krav på alkoholstyrka, hygien och liknande). Det spelade sällan roll hur unga personer man sålde till, däremot var det ofta ett brott att sälja alkohol till indianerna. I övrigt var det största kravet att alkholtillverkare och försäljare betalade in punktskatter och licensavgifter till staden där de låg. Många försökte dock undkomma även dessa begränsningar, mer eller mindre framgångsrikt;-)

Att folk söp som svin var dock inte uppskattat av alla... Nykterhetsrörelsen växte sig allt starkare, och många av de aktiva var kvinnor. Suffragetterna (för kvinnlig rösträtt) spelade stor roll först för att väcka opinion mot slaveriet och införandet av rösträtt oavsett hudfärg, och därefter även nykterhetsrörelsen. Men det gick snabbare att torrlägga Kansas (1880) än att införa kvinnlig rösträtt där (1912)... Som alltid där alkohol förbjöds var dock svartklubbar och illegal försäljning mycket vanligt.

/a & t