Nekromanti SSD-inköp

Max Raven

T12-kultist
Tänkte införskaffa mig en SSD (inför Civ V, givetvis. :gremwink: ) och funderar över vilken jag borde ta.

Prisjakt rankar Kingston V300 (120 Gb) högt, vilket räcker till typ OS och växlingsfil och kanske något spel som ofta körs eller två. Det är väldigt billigt och även om det inte är det snabbaste så är det ändå en SSD.

Min andra tanke är Samsungs 840 Evo (250 Gb), som kostar typ dubbla vad Kingston gör (1500 kr) men är större och snabbare.

Lite osäker. Har någon annan här installerat en SSD? Någon som har funderat kring dem?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, jag har installerat SSD's. Mina fördomar säger mig att Intel bygger de allra bästa och stabilaste grejerna, men jag vågar inte svara på om det faktiskt är så. Samsung verkar ju fått hyfsat betyg på sina prylar.

Skulle jag köpa en idag så blev det nog en lite större variant. Framför allt om det är till typ en laptop som inte har plats för fler hårddiskar.

Min stationära har en SSD för OS+växling och inte så mycket mer, och sen en vanlig disk för allt annat. Så jag får ett smidigt OS och kort boottid, men att köra spel är lika segt som vanligt. Det kändes som en okej lösning.

Troberg

Sinister eater
Re: SSD-inköp (Edit)

Jag har hört folk på jobbet som sagt att de kan vara lite speciella att formattera, så var lite försiktig med det, speciellt om de har en liten partition i början på disken så ska du inte röra den.

Sedan skulle jag se till att ha en bra backuplösning. SSD är en ny teknologi och inte ordentligt beprövad än, så se till att du har viktiga data på något mer ställe också.

Edit: En sak till: När en hårddisk falerar så tappar man oftast inte hela disken (åtminstone inte om man har en disk till att låna styrelektroniken från), medan SSD tenderar att tappa allt.

Jarl

Hero
Max Raven said:
Lite osäker. Har någon annan här installerat en SSD? Någon som har funderat kring dem?
För det första: en SSD är den enskilt bästa uppgradering du kan göra till en dator. Ladda data är nästan alltid flaskhalsen i dagligt användande, och en SSD snabbar upp det där enormt! Man kan aldrig gå tillbaka till en icke-SSD-dator efter det.

Intel och Samsung är generellt sett bäst. Intel har ett bra track record, Samsung verkar ha ungefär lika pålitliga diskar och är snabbast (vi snackar 840 Pro-serien då). Kingston V300 är rätt medelmåttig för att vara en SSD, speciellt 120GB-versionen (SSD-diskar är oftast snabbare vid större storlekar, något att ha i åtanke). Mycket bättre än en vanlig hårddisk, men kan inte mäta sig på något sätt med Samsung.

Spel laddar snabbare än med en vanlig HDD, men där finns massa flaskhalsar (t.ex. överföra saker till grafikkortet, kompilera shaders etc) som gör att skillnaden inte är lika dramatisk där. Jag tycker dock att skillnaden är i högsta grad märkbar (i Skyrim hinner man knappt se loading screens när man går in i hus).

Angående Trobergs inlägg så har jag inte hört om knepiga formatteringar, iallafall inte om man har ett hyfsat nytt OS (Win7 eller :gremcool: som vet vad en SSD är. De brukar göra rätt och stänger även av defragmentering (som inte ska göras på SSD:er). Numera är SSD en relativ mogen produkt, så jag trooor (har inte statistik) att vettiga SSD:er inte krånglar mer än en vanlig hårddisk.

Max Raven

T12-kultist
Tack för responsen. Införskaffade en Samsung 840 EVO på 250 GB. Enligt utsago så ska EVO-serien ha bäst hastighet vid 500+ (jämfört med ordinarie SSD som planar ut vid 250 GB) - men förutom Win7-boot så är den överlägsen den billigare, och har mer utrymme. Och oavsett vilket är det ju en SSD. :gremsmile:

Sitter och funderar på backup - tror inte jag bör spegla HDn (det vore att motverka syftet en del, och min vanliga HD är mystiskt överfylld med data).

Har "återställnings"-skiva för mitt OS och vet ungefär vad jag ska ha på SSDn (preliminärt OS, växlingsfil och _kanske_ några spel som jag kör tillräckligt ofta).

Nu har det varit ett tag sedan jag kopplade in en ny hårddisk i en dator, men jag tror jag har allt jag behöver (elkabel, SATA-kabel, 2,5" till 3,5" expansionsform, skruvmejslar, antistatarmband).

Tänkte ta en backup på de viktigaste filerna på nuvarande primära HDn, kolla/flasha BIOS och dubbelkolla så att AHCI är igång innan jag öppnar och pluggar in disken med den gamla HDns kablar. Efter jag installerat Windows 7 så kopplar jag in den gamla HDDn. Låter det någorlunda rätt?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag har kört med SSD på alla mina datorer i en fyra–fem år nu. Är inte lika ömtåligt som vanliga diskar, och drar mindre ström och är svalare. Har aldrig haft några problem med nånting, och som Jarl säger är det den bästa uppgraderingen man kan göra på en dator. Backup ska man alltid ha, oavsett hårddisk.

Förresten: Man kan också köpa riktigt ruskigt mycket minne och köra med RAM-disk. Då går det ännu snabbare när man väl är igång, men det är (var?) lite meckigt när jag gjorde det för några år sedan.

Jag har provat samsung och intel. Båda har varit bra för mig.

Hälsar

Christian

Max Raven

T12-kultist
Har 12 GB, men tror inte det är riktigt nog för RAM-disk. :gremwink:

Sitter och funderar var jag ska installera respektive grejer för att få bäst tider och minimera eventuellt slitage.