Nekromanti Städer

isdrake

Veteran
När jag läste i förra numret av fenix (tema staden) vart jag inspirerad av att använda mig mycket av "annorlunda" metoder att berätta hur städerna är uppbygda än att använda ren fakta. Hur förhåller ni er till detta? Att använda kortare noveller/berättelser att bygga upp staden än att i detalj beskriva stadsdelar/värdshus/invånarna osv.

Jag har alltid följt den mallen, att ju mer detaljer desto bättre. Men å andra sidan, är det FÖR många detaljer så tappar man lätt bort sig och glömmer det viktigaste.. Dessutom kan det vara svårt att veta hur man ska förmedla den rena faktan, omvandla den till att måla upp scenarion. har man tillexempel några korta berättelser där man i detalj beskriver hur smutsigt det är, hur husen ser ut och hur hög brottsligheten är "På vägen hem från gårdagens strapatser från mitt favorithak så stötte jag ytterligare på ett lik i den mörka gränden".

Det positiva med detta är ju att det är upp till SL att tolka informationen, är det verkligen brottslingar? det kanske är något annat som lämnar lik efter sig och gör ett äventyr av det hela. Men ändå måste det ju såklart finnas en struktur i det hela. Jag tänkte vi kunde diskutera hur pass långt man egentligen ska gå med detaljerna. Är det viktigt att veta exakt på kartan vart det där värdshuset ligger? Eller är det viktigare att få fram känslan platserna och staden förmedlar?

Sen får man ju tänka på den som ska läsa igenom allting, det är ju med blandat intresse man läser 80 sidor stadshistoria och styrelse. Det är viktigare för mig att veta hur invånarna ser på staden, vilka känslor folket har för den. komma ner på trottoar nivå liksom. Sen lite ren fakta måste såklart förekomma, för SL att luta sig tillbaka på.

vad tycker ni? Ska man vara detaljnisse eller mera litterär när det kommer att beskriva då främst städer?

Nabu

Warrior
Kort och föga uttömmande svar: Känslan och den "litterära" approachen rules them all! Dock kan det sägas att det finns andra angreppspunkter än den litterära för att förmedla känsla, intryck och så vidare. Det är just förmedlingen av detta som är viktigt, enligt mig, och alltså så spelar det mindre roll om man gör det via korta noveller, en flygande beskrivning eller vad man nu kommer på.

/Nabu, tycker bestämt

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Kul att du haft användning av numret! Det var jag som gjorde stadsintervjuerna. Har själv haft glädje av svaren jag fick på mina intervjufrågor.

Jag tycker att det är bra att först lyfta fram det som bär hela stadskonceptet. Med bärande menar jag: vilka har den egentliga makten, vilka har den inte men vill ha den, hur gestaltas detta på gatunivå och kanske framför allt: vilka är det tänkt att rollpersonerna ska träffa? Just de där skildringarna av administrationen blir ju helt poänglösa om det inte är de figurerna som man faktiskt använder i spel.

Jag tror på att jobba med några få kärnfulla nyckelord och sedan gå vidare med de mindre detaljerna. Att göra tvärtom slutar oftast med konceptuellt luddiga miljöer. Avskyr när jag måste läsa i en timme för att fatta att staden i fråga till exempel är en korrupt handelsstad.

Egentligen borde man kunna göra särskilda stadsformulär där SL tydligt kan utforma en stad enligt vissa principer som försörjning, brottslighetens omfattning, lokala makthavare etc.

Nöjd med svaret?

isdrake

Veteran
Är beredd att hålla med, intryck. Men staden ska kännas levande, inte bara "ännu en samling hus och värdshus att samla äventyr och information på". Vad jag menar är lite det att när man läser som SL kan man få jättemycket inspiration, tips osv. Men sen när man väl sitter där och ska Spelleda så får man inte riktigt ut den känslan man vill. Då beror det på (Enligt min teori) att författaren har varit för upptagen att skriva om stadens fontän, kungens alla söner osv.

Nabu

Warrior
Jag tror du har rätt. Stadsdokument ska (tror jag) servera "a slice of life", om du förstår vad jag menar. Jag tror det är endast då staden kommer till sin fulla rätt som miljö i rollspel (om man inte spelar ett rollspel där man vill betrakta allt från ett "högre" perspektiv). Sedan finns det fortfarande värde i typiska informationsdokument, men detta ligger främst i dess förmåga att förmedla politisk information.

/Nabu, spekulerar, men är väldigt trött efter att ha haft larmskift idag

isdrake

Veteran
jag har haft fruktansvärt kul med intervjuerna. Det har gett mig otrolig kreativitet och gett mig chansen att "tänka om", jag bugar och bockar för din fina insats bengt petter.

jaa, alltså det är viktigt att framhäva sådant som driver staden. Såsom ledning, brottslighet osv.
Men allting sker ju ALLTID på gatunivå, precis som du skriver. Jag menar, det är ju inte viktigt för RP att veta hur många som ingår i vaktstyrkan, det viktiga är att veta vad invånarna tycker och tänker och vad styrkan bidrar till staden och vice versa.

Ett formulär skulle faktiskt vara rätt intressant. ska tänkas på.

mycket nöjd med svaret och önskar fortsätta bolla idéer.

Ram

Skev
isdrake said:
vad tycker ni? Ska man vara detaljnisse eller mera litterär när det kommer att beskriva då främst städer?
En blandning. Jag gillar översiktsbilden och ett antal intressanta hur, varför, vem och vads samt lite torra fakta i stil med invånarantal och rikedomsnivå men resten får jättegärna vara i novellform.

Något som jag tycker man skall vara försiktig med när man skriver i novellform är att inte tappa bort saker som man själv tycker är relevanta. Det är också viktigt att man inte lusar ned sina novelltexter med alltför många fakta/kuriosa för då får de inget flyt och ingen bra rytm.

isdrake

Veteran
japp, som bengt petter säger, på en gatunivå liksom. eftersom jag tog exemplet vaktstyrka i diskussionen med bengt så kan jag ju använda samma här. Jag menar det viktigaste är kanske inte att veta exakt hur många som ingår i vaktstyrkan, hur deras patrull scheman ser ut osv. Utan håll det någorlunda "finslipat" skulle jag säga. Man kan ju ta någon utomstående militärisk organisation, tillexempel vita kåren i MUA. Vad står dom för? vad anser stadens alla klasskikt om dom? Vilket rykte har dom? Hur känner man igen dom? Om staden har två eller flera större politiska indelningar, hur ser dom på organisationen?

Det skulle jag säga vore bra att veta. Men sedan att ha en bra förmedling på detta, en mall av något slag.

isdrake

Veteran
Ram said:
Det är också viktigt att man inte lusar ned sina novelltexter med alltför många fakta/kuriosa för då får de inget flyt och ingen bra rytm.
Nej, det är sant. Viktigt att hålla kvar läsaren. Ska man förmedla fakta, gör det med "info-text" och inte i berättelse form.

Jag vill bara ta ett exempel eftersom vi är inne på fenix tidningen. Dantras - Intrigernas stad. Jag tycker det var jätteintressant läsning, man fick lite inspiration osv. Men det är det klassiska stadsmallen tycker jag. Allting är fokuserat ganska i detalj exakt hur staden och alla dess handelsbodar sköter sin handel. Sen kommer hovlivet och till sist lite mysig äventyrstips. Intressant läsning faktiskt.

Men skulle man rollspela i den staden.. Man skulle inte veta vart man skulle börja. Hur ska man förmedla allt som handelshusen gör? Vad har dom för rykte egentligen? jag som SL vet att Dantras är en levande stad, det myllrar av liv och jag ser framför mig hur allt funkar. Men som sagt.. Hur ska jag kunna få samma bild till RP? Det är just DET jag vill få in numera när jag skriver stadsmoduler. för att få citera en mening ur dantras

"Vad som egentligen sker i palatset är okänt för de flesta utanför murarna, men det ryktas om ett fantastisk lyxliv och ett sedeslöst leverne bortom de vildaste fantasier"

Den meningen är viktigare tycker jag än att verkligen veta vad som händer. Det hjälper SL inför förberedelserna, men inte överdrivet under mötets gång.

Ram

Skev
isdrake said:
Men skulle man rollspela i den staden.. Man skulle inte veta vart man skulle börja. Hur ska man förmedla allt som handelshusen gör? Vad har dom för rykte egentligen? jag som SL vet att Dantras är en levande stad, det myllrar av liv och jag ser framför mig hur allt funkar. Men som sagt.. Hur ska jag kunna få samma bild till RP?
Har du funderat något på hur du vill lägga upp texten/novellerna? Skall de beskrivas ur en persons perspektiv eller skall de skrivas mer ur ett översiktsperspektiv? Båda har en i mitt tycke enorm charm. Om du till exemepel skriver novellen ur en menig stadsvakts perspektiv så kan du utan att det blir krystat ta med allehanda intressanta fakta såsom handelshusen, slumkvarteren, hantverkskvarteren etc. och låta denne filosofera runt de konflikter som han har sett eller hört ryktas om. Om du i stället väljer ett översiktsperspektiv eller med olika huvudpersoner så kan du använda scene framing (har jag för mig att det heter) eller beskriva samma konfilkt utifrån de respektive personernas syn på saken.

Men ett "varnignens ord" dock; Du kommer troligen att tappa information på vägen med detta upplägg om du inte väljer att skriva MÅNGA noveller. Det är kanske inget problem, men så kommer det troligen att bli... Det är liksom det som är fördelen med rena faktatexter; Att de blir kompakta.

Rising

Vila i frid
Detaljnisse-perspektivet är extremt oöverskådligt och ytligt enligt mig, men jag har också en del problem med stämningsnoveller, då de ofta blir pladdriga och bättre på att återge någon typ av handling snarare än att ge mig en inblick i miljöer och organisationer så att jag ska kunna använda mig av dem.

Jag har nämligen inte sååå stor användning av att läsa berättelsen om de hårresande upplevelser som brottslingen Daniel upplevde från den affärsuppgörelse som gick snett nere vid hamnen, där hans broder blev skjuten, eller whatever. Stämningsnoveller har potential att föra fram en viss atmosfär väldigt väl, men de är inte lika väl lämpade för att bära världsinformation.

Jag ser alltså allra helst att man beskriver staden såsom en världsbeskrivare - men att man gör det med ett levande, märgfullt språk och med fantasiväckande betraktelser över det man beskriver, och inte bara som någon sorts torr faktarabblare.

Det handlar till stor del om att man som beskrivare kan sätta fingret på vad det egentligen är som gör miljön intressant och speciell. Om man bara börjar berätta om en stad som ligger vid en kust och bla bla, så ger det mig liksom ingenting. Då måste jag själv vaska fram och uppfinna något hos staden som gör den intressant, och då börjar jag hellre från scratch. Jag skulle få mer att arbeta med om jag exempelvis fick höra att den här staden en gång har inhyst det största underhållningscentret på kontinenten - en drömfabrik inte helt olik Hollywood under sina mest glamorösa glansdagar - fastän en ekonomisk recession de senaste decenniet fått hela staden att börja förfalla och degenerera, varpå den gamla glitteratin numera kämpar en lika desperat som hopplös kamp för att försöka hålla sig kvar i rampljuset och fortsätta upprätthålla en drömfasad trots att fernissan redan börjat flagna. Då har någon liksom pekat ut en premiss åt mig. Någon har sagt "det här är grejen:" varpå jag har kommit in i ett visst mindset. Sedan kan författaren gå vidare med att brodera ut den bilden åt mig om han vill - eller bredda perspektivet genom att ge en mer mångfacetterad bild av staden - men hela poängen är att han pekat på ett visst tema och en viss grej.

Den vanligaste anledningen att stads- eller världsbeskrivningar misslyckas med att fånga mitt intresse är för att ingen försöker fånga eller skildra vad som är grejen med dem. Tänk på verkligheten; om jag skulle beskriva södermalm så skulle jag helt klart börja med att beskriva den bohemiske södermalmsarketypen, såväl som söderkisar som pratar ekenslang och den stereotypiska skillnaden mellan bajensupportrar och AIK- resp. DIF-fans, m.m. Man börjar liksom med det mänskliga, det som ligger på gatunivå, det som man som människa lär känna och blir bekant med. Endast ett fullkomligt freak såsom Rainman skulle börja med att jiddra om befolkningsantal eller försöka peka ut gränserna för södermalm på en karta. Riktiga människor tänker helt enkelt inte så, och börjar inte i det där fågelperspektivet.

Tyvärr så tycker jag att många världsbeskrivningar i rollspelen börjar med fågelperspektivet utan att någon gång komma fram till ett mer mänskligt gatuperspektiv som känns levande. Det blir liksom bara en ytlig bekantskap, ungefär som när man som elev i mellanstadiet lyssnade på när en klasskompis stod och mumlade inför resten av klassen om de viktigaste inkomstkällorna i Angola. Man både hör och förstår att han aldrig varit där, liksom. Han kan inte beskriva hur det känns att vara i Angola. Och det är det jag vill ha av en världsbeskrivning.

Det är alltså inte så mycket en fråga om huruvida man skall återge detaljer presenterade i faktablad eller om man skall skriva stämningsnoveller: Det går utmärkt att bara beskriva staden i vanliga ord, men däremot är det viktigt vad man beskriver, och hur man gör det.

Ram

Skev
Rising said:
Endast ett fullkomligt freak såsom Rainman skulle börja med att jiddra om befolkningsantal eller försöka peka ut gränserna för södermalm på en karta. Riktiga människor tänker helt enkelt inte så, och börjar inte i det där fågelperspektivet.
Hey! Calling me names, are you!? Those be fighting words! :gremmad: :gremgrin:

Närå, skojja bara. Men; Jag håller inte riktigt med dig. Det handlar om vilka behov man har. Jag går igång (onaturligt) mycket på sådana saker som siffror och mätord. Det ger mig en bild över relationerna mellan aktörerna och ger mig de korn av inspiration som får min hjärna att skapa konflikter etc. och det är konflikterna, både på låg nivå och på metanivå som jag tycker är mest spännande i rollspel.

Men nu talar jag ur ett spelledarperspektiv (även om jag gillar sådan information som spelare också då det hjälper mig att leva mig in i världen) så det är kanske inte det vi skall fokusera på här...?

isdrake

Veteran
nej det kommer vara helt olika har jag tänkt mig beroende på hur mycket jag vill förmedla.

Berätta gärna mera om scene framing.. Det enda jag fick ut av att kolla upp det är att det snarare handlar om att väcka frågor än att ge svar.. har jag rätt?

Jag kommer ju ha med fakta också, som stöd för SL. Novellerna eller historierna är ju egentligen bara som hjälp att få rätt stämmning som jag vill förmedla i staden.

att ta flera personers syn på saken är faktiskt en bra idé. för ofta när författaren ska uttrycka sig vad folk tycker om saker står det kanske "de flesta av lokalbefolkningen är emot". Det speciferar inte vilka eller varför alla gånger.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Fast det intressanta är kanske att själva känslan av hur det är på gatunivån har kopplingar till just sådant som invånarantal och administration. Men det är förstås en jävla skillnad på gestaltning och redogörelser.

Just nu håller jag på att skriva en omfattande miljöbeskrivning till ett rollspel. Försöker väva in ett enda grundtema i alla detaljer. I nästa Fenix får ni se om jag lyckats.

Har för övrigt använt mig löst av tankegångar från i stort sett alla som jag intervjuade om städer i Fenix. Sägs verkligen mycket klokt där. Jag gjorde ju bara en liten del av tankearbetet.

Mer avslöjar jag inte nu... Men kul skriverier är det!

isdrake

Veteran
Rising said:
Tyvärr så tycker jag att många världsbeskrivningar i rollspelen börjar med fågelperspektivet utan att någon gång komma fram till ett mer mänskligt gatuperspektiv som känns levande. Det blir liksom bara en ytlig bekantskap, ungefär som när man som elev i mellanstadiet lyssnade på när en klasskompis stod och mumlade inför resten av klassen om de viktigaste inkomstkällorna i Angola. Man både hör och förstår att han aldrig varit där, liksom. Han kan inte beskriva hur det känns att vara i Angola. Och det är det jag vill ha av en världsbeskrivning.
Precis, precis så känns det med vissa stadsmoduler.

Det känns som en "låda av grå betong".. När man läst en modul klart så har man massor av idéer på vad man ska göra med staden. Men det finns inget liv liksom i den.

Ram

Skev
isdrake said:
Berätta gärna mera om scene framing.. Det enda jag fick ut av att kolla upp det är att det snarare handlar om att väcka frågor än att ge svar.. har jag rätt?
Mjeh, möjligen... Jag har kanske svängt mig med ett ord jag inte begriper... Det jag menar med det är att man klipper mellan olika scener som sedan konvergerar i de senare delarna av texten och där de olika scenernas huvudpersoners eventuella missupfattningar eller konfliktande åsikter reds ut.

isdrake said:
att ta flera personers syn på saken är faktiskt en bra idé. för ofta när författaren ska uttrycka sig vad folk tycker om saker står det kanske "de flesta av lokalbefolkningen är emot". Det speciferar inte vilka eller varför alla gånger.
Precis. En av de bättre produkterna från gamla Äventyrsspel var spelarboken till ereb altor (åtminstone på idénivå). Den beskrev varje land (eller de flesta i alla fall) ur fyra perspektiv; Den ärrade äventyraren, legosoldaten, magikern och köpmannen. Jag gillade tanken skarpt även om den nog egentligen var ganska taffligt genomförd.

isdrake

Veteran
Bengt Petter said:
Fast det intressanta är kanske att själva känslan av hur det är på gatunivån har kopplingar till just sådant som invånarantal och administration. Men det är förstås en jävla skillnad på gestaltning och redogörelser.

Just nu håller jag på att skriva en omfattande miljöbeskrivning till ett rollspel. Försöker väva in ett enda grundtema i alla detaljer. I nästa Fenix får ni se om jag lyckats.

Har för övrigt använt mig löst av tankegångar från i stort sett alla som jag intervjuade om städer i Fenix. Sägs verkligen mycket klokt där. Jag gjorde ju bara en liten del av tankearbetet.

Mer avslöjar jag inte nu... Men kul skriverier är det!
gief artikel nuuu! :gremtongue:

nej, men det tycker jag är ganska viktigt. Har man till exempel ett tema i staden. Så är det alltid folk som har responser och reaktioner till detta. Allting hänger ju ihop, ändras något i staden så är det möjligt att mycket annat ändras likaså.

Man kanske kan göra någon form av "mind map", med temat i mitten och sedan olika "tycken" om detta till temat. sen olika folk/individer/klasser dragna till dom olika "tyckena".

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vill aldrig ha torra detaljer. Jag ser rentav gärna att det inte finns någon fastslagen kanonisk värld alls, utan att det är upp till spelgruppen att skapa sin version av spelvärlden under spelets gång.

(Rising har förstås skrivit det mesta riktigt.)

För övrigt var det trist att intervjuerna i Fenix nämnde en bunt äventyr och skribenter som bara vagt hade med städer att göra, samtidigt som de utelämnade det enda svenska spelet som helt fokuserar på en stad: Haragada. Finns att ladda ned (länk till torrent) för den som är intresserad (eller köpa förstås). Världsbeskrivningen där är till största delen en rundtur i staden, med en klassiskt opålitlig berättare som guide, långt ifrån skolboksfakta.

I framtiden planerar vi en mer mångskiftande stad, mer som stor verktygslåda för spelarna att skapa sin egen stad av, men mer om det senare.

---

Edit: Äh, jag var väl trött. Givetvis finns det andra svenska spel som endast fokuserar på en stad, typ Chronopia och Berättelser från Staden. Rätt ska vara rätt.