Nekromanti Stämning och tema

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Begränsad spelgrupp

Jag vet inte riktigt vilket jag tycker om, för det finns nackdelar med båda två. Som redan påpekats finns det ju redan ett knippe generella regler och om man inte har något spciellt syfte med dem kan man lika gärna låta bli. Jag har t.ex. gjort regler som är så enklas som möjligt där jag kapat bort allting jag inte tycker är så viktigt. Det systemet är kanske värdelöst för andra, men det är fortfarande bra för mig.

Men så finns det ju nackdelar med att bli pådyvlad koncept också. Jag spelar i en ganska låst spelgrupp med få spelaré utrustade med rätt olika preferenser. Därför blir det ruskigt svårt att hitta ett koncept som alla (eller tillräckligt många) vill spela, och därför är det lättare för oss att använda oss av generella regler och sedan bygga på dem själva.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det första. Jag håller kanske inte med konstruktören (mycket i Castle Falkensteins genomgång är knas, t.ex.) men då ser jag åtminstone vad han står.

Ser ni, oddsen är för att om jag bara får det andra, så finns det fortfarande med en massa idéer om stämning och tema som konstruktören har men inte TROR att han har eller inte vet att han tar med. Ta ett exempel, ett banalt: säg att jag gör ett spel om 1700-talets Sverige och ägnar 50% av bakgrunden åt armén.

Gissa vad jag tycker är häftigast i bakgrunden, om jag skriver ett spel på det sättet?

Nä, då föredrar jag att få konstruktörens vilja påskriven på näsan. Även spel som påstås förhålla sig neutrala till sådant har en vinkling (GURPS är ett utmärkt exempel).

Erik
 
Top