Nekromanti Stämning

Rickard

Urverk speldesign
Tänk er följande.. En alv, en dvärg och en halvlängdsman kliver in i en bar.. Ponera att baren sköts utav en ras och (mestadelen av) alla gäster därinne också tillhör den rasen.. Hur skulle stämningen vara om baren sköttes av:

1. Alver
2. Dvärgar
3. Halvlängdsmän
4. Orcher

Orcherna (troll, wahtevah) är väl någorlunda accepterade i detta exempel.. Du behöver inte svara på alla utan bara de som du direkt får en idé om.. Om du känner för det får du gärna slänga med en egen ras..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som borde skrivit värdshus eller ölstuga istället men hade då missat lite av "det är en aaa, en bbb och en ccc som kliver in i en bar"-poängen

Ceetan

Warrior
Re: Stämning (alver

L¨t oss först anta att baren förestås av alver och att den mesta del "befolkas av dessa". Drycker som serveras är troligen mest viner, anske något av ren alvisk typ (troligt). Dvärgen skulle troligen få endel gester att rybka på näsan då de 2 raserna har svårt att förstå sig på varandra som du nog vet. Dvärgen å sin sida skulle nog känna sig acklimatiserad och kanske klaga över "det mesiga drickat" elle: "Tacka vet jag ett gott stop öl"

Sen är det givet vis lite beroende av sällskapet vid entrén. om det är ett äventyrar ggäng som är såpass samansvetsat av vänskapsband att rastillhörigheter kan förbises inom grupen, kanske alven sanbbt itroducerar sin dvägiska vän ("Ja, Minsann många av begens folk har jag mött i mina dar, men den här, han är hedern personifierad" ) som en smula generad dras med i spektaklet.

Ceetan, som skulle skrivit mer men som konstaterar att klockan tickat .

Rising

Vila i frid
En alv, en dvärg och en halvlängdsman kliver in i en bar..
Jag har nog bara haft med en enda halvlängdsman genom alla år och alla äventyr i alla versioner av DoD. Jag förstod knappt vad du pratade om när jag först läste det där. Får jag byta honom mot en anka?

Ett värdshus för alver:
Värdshuset är sannerligen ett värdshus i ordets rätta bemärkelse. Man har många rum och de är alla av väldigt hög (om än ofta sparsmakad) kvalitet. Det finns alltid några gäster som mer eller mindre bor permanent på värdshuset och de brukar vara goda vänner med värdshusvärden, och drar sig inte för att hjälpa till med bestyren om det skulle behövas. Ett alviskt värdshus är ett hem och skall därför erbjuda stillhet och lugn. Man ska kunna benjuta morgonsolen tillsammans ute på terassen med nybakat bröd och en karaff med isté, och det förväntas att man inte stör andra gäster med bråk eller genom att högljutt ropa om någon som kan dyrka upp lås vill hänga med ut på äventyr.

Alven välkomnas på ett vänskapligt och informellt sätt.
Dvärgen bemöts med respekt, om än kylig sådan, och får ett rum långt ifrån de permanenta gästerna så att de inte störs om han skulle dricka på rummet och väsnas.
Ankan bemöts med vänligt tilltal, men man är kanske fördomsfull när man förklarar att det inte finns någon sovsal på värdshuset och att ankan därför kanske skulle överväga något annat värdshus i staden som bättre kunde passa hans ekonomi.
En eventuell människa i sällskapet hade kunnat bemötas med visst mått av ogillande.
En kattman hade förmodligen inte varit välkommen om han inte anlänt i sällskap av en respektabel alv.

Ett värdshus för dvärgar:
Det är en riktig ölstuga med robusta, indränkta långbord över vilka det hörs skrål och dryckessånger. Det finns en sovsal på den första källarvåningen, och ett par rum för värdshusvärden själv och eventuella fina gäster. Ingen bädd är menad för någon längre än en dvärg, och det finns inget stall för eventuella riddjur. Främlingar brukar endast serveras gröt eller soppa, eftersom man ogärna ger eggjärn i händerna på någon vars ölsinne är okänt, och av samma anledningar ombeds de vänligt men bestämt att inte bära några vapen på sig om de vill bli serverade öl.

Alven bemöts med irritation och kan komma att få en brysk tillrättavisning om han börjar klaga på maten eller värdshusvärdens uppförande.
Dvärgen välkomnas med tystnad och svalt intresse tills man börjat skåla med varandra och förenas i broderlig kamratskap.
Ankan bemöts med nyfikenhet men tilltalas ogärna fastän man gärna lyssnar på historierna han har att berätta. Ankans öl späs ut med vatten för att man anser att ankor så lätt blir uppkäftiga av alkohol.
En eventuell människa eller kattman i sällskapet hade varit välkommen, fast hela tiden betraktad med kylig distans tills han kunnat bevisa sig förtjänt av respekt från en dvärg.

Ett värdshus för orcher:
Man har oftast tagit över ett mänskligt värdshus och låtit det förfalla pga inkompetens och ovilja att göra ett bra jobb.
Det finns ett stort och bra stall som är acceptabelt välisolerat, men ytterst få av de nya gästerna har några riddjur, så det har blivit en "fattigsal" där de med blygsamma tillgångar kan få sova. Det finns också både en sovsal, dubbelrum och ett par enkelrum som fortfarande kan hålla hög klass, och det är inte sällan hög ruljans på gästerna som sällan stannar längre än ett par dagar. Man lagar enbart grytor och enklare soppor.

Alven är välkommen, men man skulle nog bli mycket förvånad om någon alv faktiskt skulle vilja frekventera stället. Gästerna kan komma att klaga högljutt, men värden själv vet att värdesätta en förmögen gäst och lägger därför mer än gärna gammalt groll åt sidan.
Dvärgen är förmodligen inte välkommen.
Ankans pengar är lika goda som alla andras och bemöts därför med full respekt. Värden kan till och med försöka ge honom rådet att sova i ett eget rum eftersom risken kan vara stor att han blir bestulen om han skulle sova i sovsalen bland de orchiska gästerna.
En eventuell människa bemöts med viss reservation. Magiker och krigare brukar inte vara välkomna om de inte reser i sällskap med en orch.
En eventuell kattman bemöts med full respekt av värden även om de orchiska gästerna ogärna vill ha med en sådan att göra.

Dark_Maven

Veteran
Ett värdshus för halvlängdsmän

Tänk er en ölstuga där det är lågt i tak, med små bord och stolar. Möjligen finns det ett lite större rum med ett par stora bord och stolar för lite större gäster. Halvlängdsmännen är minst lika bra på att skråla och sjunga dryckessånger som dvärgarna men det blir nog aldrig lika stökigt som hos dvärgarna. Det finns ett par tre rum som är gjorda för varelser som är större än halvlängdsmän men det finns nog inget stall.

Alven välkommnas förmodligen med största respekt och förundran
Dvärgen kommer att välkommnas med nyfikenhet.
Orchen kommer att bemötas med skräck p.g.a. alla rykten som går om orcher
Halvlängdsmannen kommer att välkomnas som en förlorad broder och han kommer att dansa och sjunga med dom andra halvlängdsmännen
Ankan och människan kommer inte att få något speciellt bemötande

Johan K

Gammal & dryg
De har ett synnerligent rent, välordnat, ljust ordnat värdshus. Det har diverse kullinariska uppleveser som t. ex hjort, diverse olika vegetarsika & icke vegetariska grytor.

2. Dvärgar
Lite som alverna, fast allt är mer bastant & inte så förskönat. Sakerna är till för att användas & att de ska hålla för en lång tid.
Mten består av öl, girllade djur & sådant.

3. Halvlängdsmän
Kanske lite mer åt alvhållet faktskt, fast lite annorlunda.. kanske kan de ha nån mix av alver & dvärgas sätt att ha värdshus..

4. Orcher
Lite likt dvärgarna, fats inte samma kvallite som dvärhrana har.. Men iaf samma schanger..

Quadrante

Grisbonde
Alven kliver in i halvlingsbaren...

#&%?Ööh Aj Sa...an

Alven slog huvudet..

(De övriga är inte så stolta att de inte kan böja på ryggen... sen har ju både halvlängdsmän och dvärgar en fördel i det här scenariot)

Rickard

Urverk speldesign
Min syn på det hela

Alvisk inrättning
Alver har inga värdshus eller ölstugor.. De har tillställningar hos varandra eller ute i det öppna (tänk Bilbos födelsekalas).. Dryck tar alla med sig men i stora tillställningar så kan det tänkas att ätter turas om med att föra med sig dryck till alla andra.. Alviskt vin och sprit blandad med nektar eller honungsmjölk brukar drickas..

Det är mycket sång och skratt.. Vem som helst kan börja prata med en annan och dela glas eller dryckeskärl med någon annan temporärt är inget som är ovanligt.. Det råder nästan en drömskt fridfull stämning över festandet..

Alven mottas som om denne känt alla alver i stammen i evighet..
Dvärgen ses på med förvåning.. Vissa har fördomar medan andra kan tänka sig att nyfiket försöka ta kontakt med dvärgen.. Det skulle vara rätt ovanligt om någon ville dela glas med denne dock.. Att däremot ge denne ett eget dryckeskärl skulle gå an..
Halvlängdsmannen skulle betraktas med samma mentalitet som i stort sett alla alver hyser till sina lägre stående medvarelser.. En sorts överseende storebrorsmentalitet.. Mycket av bemötandet skulle givetvis bero på halvlängdsmannen själv men alverna skulle lätt kunna tänka sig att "barnsligt" ryckas med i halvlängdsmannens görande..

Dvärgisk inrättning
Gärna robusta hus av sten.. Inne i värdshuset så är det breda möbler - långbord med bänkar - av ek.. Allting är gjort för att passa det dvärgiska längdformatet och det är väldigt trångt i allmänhet.. På vissa ställen har de till och med sänkt taket en bit.. Hela lokalen ligger i ett sorts skum belysning, mestadels för att dvärgar har en sådan bra mörkersyn.. Det som vanligen serveras är öl och mjöd men i regel så är det från rejäla tunnor med tappar som det står var sin ölvakt vid, som den törstige får ge sin betalning till innan den fyller på sitt stop..

Dvärgarna är rätt ignoranta mot andra utom den egna umgängeskretsen som de dricker med.. För dricker gör dem.. I mängder.. Om någon som inte tillhör dvärgens sällskap försöker starta en konversation med denne så ter sig dvärgen rätt reserverat och vill helst ha samtalet undanstökat så snart som möjligt..

Dvärgen håller sig till sina två kamrater för denne tycker att ha två i sällskapet är bättre än att ha några alls.. Eftersom att försöka skaffa andra vänner här är relativt omöjligt..
Alven i sällskapet blir nästan helt ignorerad..
Halvlängdsmannen kan hanka sig fram.. Denne smälter in bättre än vad denne skulle ha gjort i en normal och mänsklig samlingsplats..

Halvlängdsmäns inrättning
I regel en byggnad eftertagen från människorna och sedan omgjord till de mindre nya ägarna.. Som exempel så finns det en ramp bakom bardisken som hoberna kan stå på så att de ser över den annars för höga disken.. På andra sidan disken så finns det en stock som de kortväxta kan stå på.. Annars är stolarna rätt höga.. Vanligtvis så får långskankar stå medan de kortare individerna sitter..

Här brukar det förekomma glada skratt, underhållning (i form av barder eller gästimprovisation) och djupa berättelser om veckans händelser.. Själva drickandet är på en låg nivå då folk mest är här för att umgås och sprida rykten vidare, sjunga och berätta historier för varandra och då kan man inte vara för dimmig i huvudet.. Däremot brukar det finnas mat på bordet.. Mer mat än det brukar vara i andra rasers inrättningar.. I helhet så är hela stället väldigt rent utav sig.. Några dofter från facklorna, halmen på golvet och av vätskorna som förtärs känns men annars hänger det lite örtpåsar här och var för att dämpa lukter.. Det kan även förekomma en brinnande rökelse.. Dryckerna som serveras kan vara kraftigt kryddade..

Halvlängdsmannen har nästan inga som helst problem att komma in i en av de grupperingar som finns.. För grupperingar finns det här, även om de inte är tydliga vid första anblicken.. Men hoben bör hålla sig inom den grupperingen som denne sökt sig till..
<EM/>Alven[/i] mottas med beundran.. Man vill gärna höra berättelser från alverike..
Dvärgen får ofta försök från hoberna att ta och släppa sin reservation lite för att slappna av och hänge sig åt stämningen..

Ankors inrättning (hur kunde jag glömma dessa?)
Ser ut som hobernas värdshus, fast med samma lukter som hos mänskliga inrättningar.. Annars så påminner ankornas ställe rätt mycket om människors..

En vild stämning råder här inne.. Det snattras, skrattas, skålas, dansas på borden.. Egentligen spelar det inte någon roll var man står eller sitter.. Allting är godkänt.. Ibland kan det utbryta ett bråk.. Fast mycket så beror det från ställe till ställe och från kväll till kväll.. Precis som i de mänskliga värdshusen.. Och precis som i de mänskliga värdshusen kan man ibland lägga märke till en utkastare..

Alven tycker kanske det är lite under sin värdighet att släppa loss med ankorna och alven mottas som ankorna bemöter alla långbeningar - om de vill vara med får de väl vara med..
Dvärgen möts med respekt men bjuds gärna med i festligheterna.. Vissa ankor kan tänka sig att ta dryckestävlingar mot dvärgen för att testa dennes omtalade motståndskraft till starkdrycker..
Halvlängdsmannen är i ungefär samma längd som ankorna och därmed festlig att festa med.. För som man säger.. Det man vinner i längd, förlorar man i kraft..

Orchisk inrättning
Hela stämningen här är mer brutal än vid en mänsklig inrättning.. Det brukar normalt inte sjungas här.. Istället så förekommer det tävlingar i styrka eller tålighet som att bränna sig med fackla, armbrytning, supning, käftslagning med mera.. Det är mycket förtärande av alkohol och mycket bufflighet och käftslängande vilket kan sluta i slagsmål eller till och med knivdragning..

Här brukar det inte råda någon som helst tvekan om vilka som är ordningvakter.. De brukar gå omkring med batonger eller käppar (aldrig eggvapen).. Ibland kan det vara ordningsvakterna som serverar dryckerna.. Det är smutsigt, kletigt och det ligger någon permanent svett- och rökdoft här inne, vilket är resultatet av att det städas allt för sällan..

Alven kommer säkerligen inte att trivas här men kommer bli ignorerad.. Orcherna ser dock gärna att blekfisen senare råkar ut för den populära leken Sparka Alv..
Dvärgen får gå någorlunda ofredad.. Det kommer att vara en rätt tryckt stämning runt denne..
Halvlängdsmannen kommer ingen att lägga märke till utan orcher kommer försöka passera rakt igenom honom, som om denne aldrig existerat.. Sitter hoben ner någonstans så får denne räkna med att kunna bli bortslängd när som helst..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ville med den här tråden få reda på lite om hur folk tyckte de olika raserna uppför sig generellt sett och mot varandra

Muggas

Hero
Re: Min syn på det hela

Hmm, jag utgår från din excellenta sammanställning och lägger på egna synpunkter...

Gillade alvernas knytkalas bäst, så länge umgänget sker inom den egna folkgruppen borde man generellt sett inte vara intresserade av att generera någon vinst. Själv ser jag alvvärdshus som dolda byggnader i jättelika träd till vilka tillträde ges genom en lång klättring- en smal sak för en skogslevande alv. Nektar, honung och sprit är helt klart typiska alvdrycker... motsvarigheter till verklighetens likörer, söta viner, amarula och baileys (alltså kärringdricka). Förresten, drömskt fridfull stämning... En utomstående (människa) skulle nog vara tvungen att röka på för att kunna ta del av gemenskapen... :gremwink:

Vad gäller dvärgarna så skulle jag nog även vilja tillägga att det säkert inte bara är möblemanget som är tungt och robust, utan även brödkakorna. Rejäla helstekta grisar som snurrar på spett tillhör nog heller inte någon ovanlighet och bestick till kvällsmålet kan man nog glömma. I övrigt håller jag nog med om att dvärgar nog är reserverade inför främlingar, men väldigt öppenhjärtliga med de nära och kära. En alvisk besökare skulle nog ignoreras för det mesta, men en och annan nedlåtande kommentar om hur alven för sig och hans förfinade bordsskick skulle nog inflinkas ibland, speciellt om alven inte behandlar dvärgarna respektfullt.

Hober tror jag vill hålla sina inrättningar dolda eller inom sina egna domäner och vill helst vara ifred från människor. Småväxta har nog svårt att hävda sig i en värld där människor utgör det dominerande folkslaget. Dvärgar och alver är välkomna, men orcher ser man nog som monster som man inte vill ha något som helst samröre med.

Ankor har jag svårt att föreställa mig. Ankor som rövare och pirater går ihop med min bild av ankor som barnsliga och omogna emedan jag har svårt att t ex få ihop bilden lärd man-anka i huvudet. Jag tror att ankorna som ras är ganska ringaktade mycket på grund av individers litenhet och fysiska attribut. Det är nog svårt för en anka att sätta sig i respekt hos representanter för andra raser. Besökare på anketablissemang blir nog behandlade med avvaktande misstänksamhet, emedan orcher skyrs som pesten.

Orchbeskrivningen, rakt av. Precis så föreställer jag mig det. Alver går nog mycket osäkra här om de inte besöker orchbaren i en större grupp...

Ber om ursäkt om jag våldförde mig lite grann på din bild av det hela... :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
huvudet på spiken !

Fasen, det här passar ju duktigt in på min syn på det hela... Fat du ahr skrivit det lite bättre formulerat än vad jag har.