Re: Stämningshöjare
För min spelgrupp är bra stämningsmusik och levande ljus ett måste när vi spelar fantasy, men handouts och annan rekvisita förekommer ganska ofta. Bäst stämning får vi dock när vi åker till en av spelarnas fäbod (1700-tal), men det händer alltför sällan numera.
Rökelse var något vi slutade med ganska fort, för det första var fabrikatet jag hade mängder av uselt (gav en beläggning på glasögonen hos de spelare som bar sådana), för det andra så är levande ljus + rökelse + långa spelmöten något som inte fungerade för oss. Om man inte har god ventilation så talar vi inte om en särskilt syrerik spelmiljö, vilket leder till att såväl spelare som SL blir trötta ganska snart - och det är en stämningsdödare. Att använda ljus under spelmöten kan dock vara lite beroendeframkallande, för så fort jag kommer in i rum enbart upplyst av levande ljus blir jag jäkligt rollspelssugen
Övrig rekvisita som vi brukar använda oss av är lerkrus/muggar av medeltida modell (man tar bara en lov bland lajvprylarna), lite trevliga ljusstakar samt diverse blankvapen SL kan ta till när spelarna inte lyder
Vi har spelat kampanjer i Kult och CoC där spelarna klätt sig i kostym (med tillhörande attiraljer) och även haft pistolreplikor (lätt X-filesinspirerad kampanj). Under CoC-kampanjen bakade spelledaren scones som han serverade spelarna när det var dags för eftermiddagste. Trevligt, menmen, inte riktigt mödan värt för min del iaf (jag vantrivs i kostym och hatar te
) CoC-spelledaren hade även tillverkat lite rekvisita som tillhörde en försvunnen vetenskapsman - bl.a. gipsavgjutningar av mystiska..uhm..."tassavtryck" (eller vad man nu ska kalla det), som var jäkligt stämningshöjande. En annan sak var ett chiffer som spelarna fick lösa.Jag tycker att lite trevlig rekvisita, speciellt sådan som spelarna får pilla på i sina försök att dra egna slutsatser, är väldigt stämningshöjande.
Musik är iallafall det som har den största stämningshöjande effekten på oss, det är mer eller mindre obligatoriskt. Rätt musik vid rätt tillfälle kan ge en jäkla kick, på samma sätt som när de lyckats väl med musiken i en film. Jag har tänkt att någon gång ta och mixa in lite bakgrundssorl i det hela (visst, ännu ett projekt som aldrig blir av ;p), antingen genom att sno det från en film eller helt enkelt spela in det själv nästa gång man har fest (får väl enbart spela passande musik på festen, eller något)
På så sätt kan man höja upplevelsen för spelarna när deras rollpersoner knallar omkring på en myllrande gata eller ett till bristningsgränsen fullt värdshus. Att fixa bakgrundssorl till situationer när spelarna är ute i naturen är lite enklare, bara att knaggla ihop lite vindsus, fågelljud, etc från några suspekta meditationsskivor
Något annat man kan tänka på är att hitta en bra temalåt till kampanjen i flera olika versioner, jag använder mig av den gamla irländska klassikern "Star of The County Down" som jag hittat i en jäkla massa olika versioner, allt från jättepampigt till sorgsna
Några musiktips:
Medeltid/fantasy:
+ Wolgemut - Shauspeluden och Shauspeluden II (väldigt bra medeltidsmusik)
+ Corvus Corax - diverse skivor (bra medeltidsmusik)
+ Poeta Magica - diverse skivor (också bra medeltidsmusik)
+ Sorkar & Strängar (svenska lajvtrubadurer från Gyllene Hjorten).
+ Mortiis - iaf. de tidiga skivorna (de första skivorna är ganska mörka och monotona, sedan blir det lite mer sagostämning, varefter det ballar ur i tråkig blippblopp).
+ Za Frûmi - diverse skivor (orchinspirerad mörk musik, inslag av svensk lajvsvartiska. Påminner lite om Mortiis).
Framtid:
+ Testify - 01 (slamrig hetsig industri)
+ KMFDM - diverse skivor (industri)
+ Peace, Love and Pitbulls - diverse skivor (industri)
Samt diverse argt dödsmangel för de mer romantiska ögonblicken
Menmen, nu när vi talat om stämningshöjande faktorer kan vi även ta de som pajar stämningen. Överbelamrade spelbord med allt från chips/godisskålar och colaflaskor till gorbypapper och mentalt frånvarande spelare är något som är ivägen och som iaf. jag kan haka upp mig på (undantaget om man spelar i en mörk, skitig framtid, då). Mödrar som ringer upp folk på mobilen för att tjata på dem i en kvart - alltid vid precis fel tillfälle, etc, är också störande och avbryter spelet (för vissa är det självlklart att undvika sådant trams, andra bryr sig inte och en del har aldrig tänkt på det).
Att ordna det rent praktiska underlättar oftast, det är mycket lättare om man sett till att bunkra upp med vad det nu är man behöver (kaffe, piroger, läsk, snus, cigarretter, osv) innan spelmötet. Kort sagt, att fixa grundläggande saker som vad/var/hur man ska äta, vem som ska åka och hämta pizzorna.
Andra saker som hör till är helt vanligt folkvett som att städa upp efter sig och se till att den som man spelar hos inte blir tvungen att städa upp efter er.
Om man undviker saker som stör så blir det helt naturligt enklare att höja stämningen.
//Stefan Gunnarsson