Nekromanti Stämnings höjande saker.

Lord Renisis

Warrior
  • Rökelse, ger en lukt i rummet som om man sitter på ett Värdshus(Om man väljer rätt sort alltså)
  • Levande ljus, lite gött helt enkelt
  • Madeltids musik (gärna med munjiga)

Krille

Super Moderator
Inga alls. Utom möjligen en avpassad spellista i WinAMP. Det är för mycket slit för alldeles för lite resultat.

Troberg

Sinister eater
Ingenting

Såvida jag inte råkar ha någon pryl som kan vara lämplig att sätta fram på bordet (om man råkar ha en skeppsfotogenlykta och spelar till havs så kan man ju ställa den på bordet).

Jag tror inte att den sortens prylar höjer stämningen, men de hindrar stämningen från att sjunka. Hur bra spelare man än är och hur spännande det än är så händer det att tankarna vandrar iväg. Har man en lämplig pryl som passar in i spelet så kan de irrtankarna i stället styras iväg på ett ämne som hör till spelet och man bryter inte stämningen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tala för dig själv, wonder boy

Jag tror inte att den sortens prylar höjer stämningen
I min grupp så är de en del av stämningen. Tänder jag inga ljus så känns det som något saknas (för att inte tala om musiken). Fast det kanske snarare är av gammal vana. Men visst fan är det mysigt med ritualerna runt omkring.

/Vulf

Pom

Swashbuckler
Musik, musik, musik!

Ljud är den ultimata stämningshöjaren. Jag har tjogvis med band liggande, tematiskt indelade för olika slags strid, miljöer, känslostämningar, och händelser. Det är band eftersom jag saknar brännare. Det mesta är ren musik, men en hel del av stridsbanden är inspelade rakt av från videon. Vrål och vapenbrak är smaskens till sådant.
Mixar ibland ihop någonting i datorn också.

Lord Renisis

Warrior
Re: Stämnings höjande saker.[OT]

Här med bestämmer jag att folk som skapade Rollspelen Västmark,Trollvinter,Skymningshem och Playelf inte har någon röst rätt i temat :gremwink:

Hoppas du förstod att ja skämtade.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så känns det som det räcker med lite vag musik i bakrunden, en bra sittplatts & lite tilltugg så blir det så bra så !

chrull

Stockholm Kartell
Inga ljus. Ljus är aldrig stämningshöjande utan bara ivägen. och alldeles för många saker har tagit eld genom våra spelmöten för att det lilla de gör ska vara värt det.

Musik använder jag. Försöker anpassa musiken något, men går det inte drar jag på vad jag än råkar ha på playlisten (ni som var här vet ju hur det kan låta ibland :gremgrin:). Musiken fungerar kanske inte som stämningshöjande, men den isolerar i alla fall från grannar och annat bös. Och framförallt håller den min tinnitus i schack.

UV-lampa kanske vore en idé. Men erfarenhet säger mig att en UV-lampa ger en ont i huvudet efter ett tag, och om man har den på svagt så ger det ju ingen effekt...

Däremot har jag inget emot snygga handouts. även om jag själv inte så ofta lägger tid ner på att göra dem...

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: Tala för dig själv, wonder boy

Men visst fan är det mysigt med ritualerna runt omkring.
Jag tror du har förklaringen där. Ritualerna är ett sätt att förbereda sig mentalt på att det ska bli kul, på samma sätt som alla ritualer man har för att få julstämning.

Det faktum att det är ritualer innebär att innehållet inte är så viktigt, det viktiga är att det är som man är van och att det inte ändras för mycket.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Japp, jag kom på mig själv [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Suction Lord

Veteran
Tjaba!
Jag är inte mycket för props, men de kan vara bra om de används på rätt sätt. Det är oftast stämningsfullt om man har möjlighet att släcka ner och, ja, jag tycker att levande ljus är bra. Särskilt till skräck- och fantasyrollspelande.

Det som jag dock tycker är viktigast för stämningen är frågan om ovidkommande snack. Man är ju trots allt där för att ha skoj, men det kan ju vara lagom stämningsdödande om nån börja snacka om en film precis då GM är på väg att bygga upp stämningen. Det gäller att hitta rätt nivå.

Ibland kan det vara bra med props som utmärker en viss karaktär. Spelar man en kedjerökare kanske det är bra att skaffa lite cigg som man sitter med i mungipan... eller spelar man under åttiotalet kanske det kan vara schysst med en turkos kavaj (no offense, Christian).

Nog snackat om detta.
/ Jonas

Belldozer

Veteran
Re: Stämningshöjare

För min spelgrupp är bra stämningsmusik och levande ljus ett måste när vi spelar fantasy, men handouts och annan rekvisita förekommer ganska ofta. Bäst stämning får vi dock när vi åker till en av spelarnas fäbod (1700-tal), men det händer alltför sällan numera.
Rökelse var något vi slutade med ganska fort, för det första var fabrikatet jag hade mängder av uselt (gav en beläggning på glasögonen hos de spelare som bar sådana), för det andra så är levande ljus + rökelse + långa spelmöten något som inte fungerade för oss. Om man inte har god ventilation så talar vi inte om en särskilt syrerik spelmiljö, vilket leder till att såväl spelare som SL blir trötta ganska snart - och det är en stämningsdödare. Att använda ljus under spelmöten kan dock vara lite beroendeframkallande, för så fort jag kommer in i rum enbart upplyst av levande ljus blir jag jäkligt rollspelssugen ;)
Övrig rekvisita som vi brukar använda oss av är lerkrus/muggar av medeltida modell (man tar bara en lov bland lajvprylarna), lite trevliga ljusstakar samt diverse blankvapen SL kan ta till när spelarna inte lyder ;)

Vi har spelat kampanjer i Kult och CoC där spelarna klätt sig i kostym (med tillhörande attiraljer) och även haft pistolreplikor (lätt X-filesinspirerad kampanj). Under CoC-kampanjen bakade spelledaren scones som han serverade spelarna när det var dags för eftermiddagste. Trevligt, menmen, inte riktigt mödan värt för min del iaf (jag vantrivs i kostym och hatar te :p) CoC-spelledaren hade även tillverkat lite rekvisita som tillhörde en försvunnen vetenskapsman - bl.a. gipsavgjutningar av mystiska..uhm..."tassavtryck" (eller vad man nu ska kalla det), som var jäkligt stämningshöjande. En annan sak var ett chiffer som spelarna fick lösa.Jag tycker att lite trevlig rekvisita, speciellt sådan som spelarna får pilla på i sina försök att dra egna slutsatser, är väldigt stämningshöjande.

Musik är iallafall det som har den största stämningshöjande effekten på oss, det är mer eller mindre obligatoriskt. Rätt musik vid rätt tillfälle kan ge en jäkla kick, på samma sätt som när de lyckats väl med musiken i en film. Jag har tänkt att någon gång ta och mixa in lite bakgrundssorl i det hela (visst, ännu ett projekt som aldrig blir av ;p), antingen genom att sno det från en film eller helt enkelt spela in det själv nästa gång man har fest (får väl enbart spela passande musik på festen, eller något) :p På så sätt kan man höja upplevelsen för spelarna när deras rollpersoner knallar omkring på en myllrande gata eller ett till bristningsgränsen fullt värdshus. Att fixa bakgrundssorl till situationer när spelarna är ute i naturen är lite enklare, bara att knaggla ihop lite vindsus, fågelljud, etc från några suspekta meditationsskivor ;)
Något annat man kan tänka på är att hitta en bra temalåt till kampanjen i flera olika versioner, jag använder mig av den gamla irländska klassikern "Star of The County Down" som jag hittat i en jäkla massa olika versioner, allt från jättepampigt till sorgsna :)

Några musiktips:

Medeltid/fantasy:
+ Wolgemut - Shauspeluden och Shauspeluden II (väldigt bra medeltidsmusik)
+ Corvus Corax - diverse skivor (bra medeltidsmusik)
+ Poeta Magica - diverse skivor (också bra medeltidsmusik)
+ Sorkar & Strängar (svenska lajvtrubadurer från Gyllene Hjorten).
+ Mortiis - iaf. de tidiga skivorna (de första skivorna är ganska mörka och monotona, sedan blir det lite mer sagostämning, varefter det ballar ur i tråkig blippblopp).
+ Za Frûmi - diverse skivor (orchinspirerad mörk musik, inslag av svensk lajvsvartiska. Påminner lite om Mortiis).

Framtid:
+ Testify - 01 (slamrig hetsig industri)
+ KMFDM - diverse skivor (industri)
+ Peace, Love and Pitbulls - diverse skivor (industri)

Samt diverse argt dödsmangel för de mer romantiska ögonblicken ;)

Menmen, nu när vi talat om stämningshöjande faktorer kan vi även ta de som pajar stämningen. Överbelamrade spelbord med allt från chips/godisskålar och colaflaskor till gorbypapper och mentalt frånvarande spelare är något som är ivägen och som iaf. jag kan haka upp mig på (undantaget om man spelar i en mörk, skitig framtid, då). Mödrar som ringer upp folk på mobilen för att tjata på dem i en kvart - alltid vid precis fel tillfälle, etc, är också störande och avbryter spelet (för vissa är det självlklart att undvika sådant trams, andra bryr sig inte och en del har aldrig tänkt på det).
Att ordna det rent praktiska underlättar oftast, det är mycket lättare om man sett till att bunkra upp med vad det nu är man behöver (kaffe, piroger, läsk, snus, cigarretter, osv) innan spelmötet. Kort sagt, att fixa grundläggande saker som vad/var/hur man ska äta, vem som ska åka och hämta pizzorna. ;) Andra saker som hör till är helt vanligt folkvett som att städa upp efter sig och se till att den som man spelar hos inte blir tvungen att städa upp efter er.
Om man undviker saker som stör så blir det helt naturligt enklare att höja stämningen.

//Stefan Gunnarsson

Rickard

Urverk speldesign
Jag älskar stämningshöjande saker!

Särskilt när spelledaren väl har tänkt igenom det i ungefär en minut..

Jag älskar verkligen ljusen som fladdrar och kastar ett irriterande sken, brandrisken eller när någon spelare antingen leker med eller råkar välta det och spilla ut en massa stearin. Jag gillar speciellt när spelledaren för stämningens skull har lite ljus eller släckt ner helt. Det blir så mycket lättare då att läsa från rollformuläret och efter någon timmes läsande i nedsatt ljus så värker mina ögon lite sådär stämningshöjande.. Och hur mycket bättre man blir av att utläsa spelledarens mimik ska vi inte tala om..

Jag gillar rökelser med så fräna dofter att man inte kan andas.. Att försöka lyssna på spelledaren hostningar med rinnande ögon gör spelupplevelsen så mycket trevligare.. Man kommer sedan hem och folk undrar vilken drogkvart man egentligen har varit och festat på..

Ljud i bakgrunden ska vi inte tala om.. Spelledarens uppfattning om att Spice Girls är bra då det är skönt med lite ljud i bakgrunden så att spelarna inte blir helt uttråkade av ålfiskningen.. Och varför inte ta någon trallvänlig text? Att spelarna sjunger med eller lyssnar på den "braiga" musiken istället för spelledaren, vad gör det? Så länge alla har kul.. Det är väl ändå viktigast?

Jag har inget emot att inte ha något tilltugg eller att stänga av min mobiltelefon.. Chipsen skitar ju ner rollformulären och låter så förbaskat så att man aldrig kan koncentrera sig.. Jag menar.. Jag kan ju bara göra en sak i taget.. Äta och lyssna går ju bara inte.. Särskilt bra är det när min rollperson inte är med, då jag får sysselsätta mig med att påta på bakgrundshistorien.. Det älskar jag att göra, i alla tillfällen.. Näe, inget ska komma emellan mig och min ångestupplevelse när jag spelar rollspel så ingen kontakt med omvärlden ska jag minsann ha..

Men det bästa.. Det bästa är nog ändå när spelledaren vill locka fram klaustrofobiska tankar genom att pressa in oss i ett trångt rum.. Att vi senare håller på att dö av att svettas ihjäl eller av syrebrist är ju en annan sak.. Vaddå? Det var ju skräck spelledaren ville ha fram och dödsångest är väl en sorts skräck?

Näe, knappast att jag sätter mig i ett väl upplyst rum ute på landet och låter naturens ljud och spelledarens ord spela in som stämning.. Det går ju faktiskt inte..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som, om det inte märktes, var sarkastisk

<FONT SIZE=1>Klaustrofobi: Rädslan för trånga utrymmen.</FONT>

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jag älskar stämningshöjande saker!

Ok, innan ni halshugger mig kanske jag ska förklara.. Det var så många röster för stämningshöjande saker att jag ville ha någon röst emot.. Jag har inget emot stämningshöjare så länge de är planerade.. De får gärna ha något med äventyret att göra.. Jag tycker dock inte att man ska ha "stämningshöjarare" bara för sakens skull, men det är ju jag det.. Andra får ju spela på sitt sätt..

Jag använde till exempel ett ljus per spelare som enda ljuskälla.. Själv var jag som spelledaren upplyst av en stor lampa, som även kastade ett litet sken över bordet.. Ljuset representerade rollpersonernas livslåga (vilket de inte visste om) och när alla dog i slutet, en efter en (efter lite lappskickande), så blåste de ut ljuset.. Den siste blev lite smånervös när denne satt ensam kvar med ett ljus..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hoppas ingen tog illa upp

entomophobiac

Low Prep High Play
Följer nog trobergs svit: inget. Absolut nada.

Musik och annat är bara störmoment. Rökelse har jag nog använt någon gång, men jag anser inte det ger vare sig till eller från. Ungefär som att slå på en fläkt när det är halvvarmt - trevligt, men inte nödvändigt.

Däremot tycker jag att saker som det går att ta på är trevliga. Sådant som rollpersonen har tillgång till. Det vill säga dokument, uråldriga pergament (kaffe...) och dylikt som spelarna får tolka ur sina rollpersoners synvinkel. Det är en ordentlig stämningshöjare, för det plockar ut ett segment ur spelet och lägger det på bordet. Mer eller mindre.

Men annat krims-krams är just det: krims-krams. Menlöst och onödigt.

Troberg

Sinister eater
Följer nog trobergs svit: inget. Absolut nada.
En sak till i sammanhanget: Bordet bör hållas ganska rent. Finns det saker att pilla på så pillas det på sakerna.

Däremot tycker jag att saker som det går att ta på är trevliga. Sådant som rollpersonen har tillgång till. Det vill säga dokument, uråldriga pergament (kaffe...) och dylikt som spelarna får tolka ur sina rollpersoners synvinkel. Det är en ordentlig stämningshöjare, för det plockar ut ett segment ur spelet och lägger det på bordet. Mer eller mindre.
Även om jag inte använder handouts så gillar jag dem. Kanske borde stjäla mer småprylar från hotell och restauranger? :gremgrin: Vissa typer av souvernirer passar också (gamla mynt, "antika" statyetter och så vidare.

Rising

Vila i frid
Jag står gärna upp och går omkring när jag spelleder. Mycket av de rörelsemönster som utgör en komplett rollgestaltning är nämligen svåra att se om man sitter ned vid ett bord. Sedan premierar jag ett väldigt vitalt spel; rollpersonerna skall prata med varandra mycket, hetsiga diskussioner, rappa repliker, dialog i realtid. Med sådan tät spelstämning blir det bara jobbigt med ansträngd belysning och bakgrundsmusik.

Typ, jag gillar handouts och små spex, men överlag så vill jag ha en så ren, avskalad spelmiljö som möjligt. Den bästa spellokalen är typ ett klassrum där man skuffar ihop några bord och sitter på tråkiga stolar. Belysningen är toppen, rummet är stort (blir inte för varmt) och det finns absolut inget distraherande runtomkring en.

Tycker jag, men jag har hört andra som nått grymma resultat genom att rollspela i kalla garage med ljudet av duggregn utanför. Äh, ibland diggar jag sånt också. Att spela rollspel medan man röker vattenpipa är rätt kul det också.

Allt funkar.

/Rising