Nekromanti Stämnings höjande saker.

Eksem

Champion
Re: Levande ljus

Jag har använt stearinljus några gånger av och till, och det har väl funkat bra. Jag gillar stearinljus, de är mysiga (satt på en kompis balkong hela kvällen igår med rödvin och några tända stearinljus, vi hade asmysigt och pratade konspirationsteorier mot våra egna personer och drabbades av allmänt storhetsvansinne. Generellt är vanföreställningar och hallucinationer roligare än rollspel, egentligen). Men jag minns särskilt två tillfällen. Dels när en spelare slängde ur sig denna blivande klassiker: "Kan vi inte köra med vaxljus istället? Det är mycket skönare...", dels när vi satt i natten utomhus spelandes Call of Cthulhu vid ett bord fullständigt begravt under olika sorters stearin- och värmeljus. Väldigt mycket eld är väldigt mycket häftigt, måste jag erkänna.

Kontentan? Ljus är mysigt och lite farligt, men ska man ha ordentlig belysning ska man ha jävligt många.

kefka

Hero
Lite stämningshöjande saker kan vara bra. Men för mycket blir snarare lite irriternade. En schysst handout och lite väl vald bakgrundsmusik tycker jag är lagom. Däremot säger jag nej till att som brinner eller luktar (undantag då man lirar film-noir inspirerat, då ska alla bolma på :gremwink: ).

Jag tycker snarare att det är viktigare att ta bort alla stämningsnedsättande saker, typ ständigt ringande mobiltelefoner osv.

Lord Renisis

Warrior
Om man gör det med min rökelse smakar det bajsdamp i munnen i timmar.Så vi är smarta nog och röker det som är till för att rökas.HUNDKEX :gremwink: /Skämta

Belldozer

Veteran
Re: Stämningshöjare

Jepp, ge dig inte för långt ned i scones-träsket bara ;)

Nejdå, rollpersonerna råkade vara försoffade gamla brittiska akademiker, så "afternoon tea" hörde till ritualerna.

//Stefan Gunnarsson

Nero_UBBT

Warrior
Rekvisita... äkta medeltida böcker

Jag tänkte faktiskt tillverka en "äkta" "medeltida" bok, med hjälp av papper som doppats i te och sedan torkats i ugnen...
Detta när rollpersonerna i en mordgåta i fantasymiljö hittar offrets dagbok. I denna står en hel del ledtrådar, men vissa sidor är utrivna. Vad stod på dem och varför?

Magnus_UBBT

Veteran
Det finns vissa skivor som jag brukar rekommendera.
Dels är det soundtracket till Riven - gjort av Robyn Miller, finns att få tag på genom amazon.
Sen är det soundtracket till Quake 1, Trent Reznor som skrivit några av världshistoriens krypigaste äckellåtar.

Den sistnämda lyckades vi få till århundradets horrorstämning i MERP med. Så kan det gå.