Till viss del.
Jag brukar köra musik i bakgrunden på låg volym, eftersom det faktiskt gör spelarna mer avslappnade. Ibland tänds levande ljus, men i övrigt får det vara på "scensättandet".
Däremot använder jag mer än gärna "handouts", i form av kartor, foton, utskrifter och Gud vet vad. Om jag vet att rollpersonerna ska få ett telegram så är det klart mycket häftigare att ge spelarna ett telegram än att tala om att de får ett telegram. Samma sak gäller brev, telex, foton och andra sådana saker.
En riktigt cool serie handouts fick vi i ett jul-GURPS, en tradition i början på nittitalet i min dåvarande grupp: vi samlades kring jul och spelade en minikampanj i GURPS under tre dagar. Ett år så hade spelledaren knåpat ihop ett nutidsscenario under kalla kriget, luddigt baserat på boken Uppdrag Firefox. Vi var en grupp spioner, elitsoldater och agenter som skulle infiltrera Sovjet (det var i början på åttitalet) för att få reda på jox om deras nya jaktplan, med kodnamn Ram-N (det var den fjortonde modellen som testades vid basen i Ramenskoje, därav namnet). Det visade sig vara riktigt handout-tungt, med pass, visa, falska identiteter, resepapper, altihop med stämplar och fan och hans moster.
När vi väl kom till Ramenskoje och började snoka rätt på uppgifter (delvis med hjälp av judiska dissidenter som jobbade på vapensystemet) så kom den andra handoutvågen: foton på flygplanet, planskisser, ritningar, och till och med en teknisk manual! Fotona var riktiga foton på MiG-29, planskisser kom från Flygplan Kort, försvarets bok om flygplansidentifikation, ritningar var elritningar, modellritningar och allt möjligt med en massa kyrilliska bokstäver, och den tekniska manualen var sida upp och sida ner med
Lorem Ipsum fast med kyrilliska bokstäver, punktlistor här och var, numrerade listor här och var, en och annan tabell och en och annan teknisk illustration, alltihop instoppat i en olivgrön pärm med en stor röd stjärna på framsidan.
Säja vad man vill, men det funkade. Vi var
där, mitt inne i Sovjet, och spionerade på Sovjetunionens senaste tekniska vidunder. Soffan var ett minne blott.