Nekromanti stämningshöjande hjälpmedel

Muggas

Hero
tänkte bara kolla... är det någon eller några som i större utsträckning använder stämningshöjande hjälpmedel (t ex musik, ljudeffekter, visuella effekter) som sl när ni spelar? hur funkar det?

Tjaa, musik har vi alltid när vi spelar, så har det varit så länge jag kan minnas. Tror inte ens att vi skulle klara oss utan mer.
Numera händer det till och med att vi försöker hitta musik för särskilda situationer (förut slängde vi bara en cd i spelaren oså fick den rulla på).
Fast jag tror det har varit upp en diskussion om musik nyligen här på rollspels-forumet, men jag är för lat för att söka reda på den, så de får du göra själv :gremwink:

Sedan finns ju förstås handouts som man försöker (ibland) göra så naturtrogna som möjligt genom bearbetning.

/Black Dwarf, verkligt hungrig nu...

Muggas

Hero
handouts brukar jag också göra, det är alltid bra för att få spelarna engagerade och intresserade av fortsättningen. musik har dock inte använts av någon sl i vår grupp för att markera något speciellt, utan mer i bakgrunden hela spelmötet igenom..... något mer avancerat vågar jag inte använda (eller orkar inte tänka ut & förbereda)..

Rising

Vila i frid
Handouts...

Musik tycker jag är rätt distraherande. Jag har någon gång spelat en skiva om det är något som rollpersonerna lyssnar till, men bara stämningsmusik i bakgrunden för spelarnas skull är jag allergisk mot.

Jag är dock rätt förtjust i handouts. Jag gjorde egna körkort i datorn som jag laminerade (de såg himla bra ut, fast istället för fotografier hade jag ritat rollpersonernas ansikten, så det var naturligtvis inte i närheten av förfalskningar) en gång och gav till spelarna istället för rollformulär. "Ni har alla amnesia. Ni vet inte vilka ni är. Det här hittar ni dock i era plånböcker..."

Jag hittade ett sorts tredimensionellt träpussel i en leksaksaffär en gång som jag spraymålade med guldfärg och ristade in mystiska tecken på, så att det såg ut som någon sorts helkonstigt hellraiserpussel till ett äventyr i Kult. Genom att bygga färdigt pusslet och tyda de mystiska inskriptionerna på pusselbitarna (med hjälp av ett dokument som jag skrivit på gultonat papper så det såg ut som ett urgammalt pergament) så kunde man få värdefulla ledtrådar. (Dessvärre fungerade pusslet som en fyrbåk för en mäktig aspekti, och den kunde ta sig in i vår värld när pusslet var färdigbyggt) Rätt kul.

En lite mer lågmäld och lättutförlig klassiker jag gillar mycket är att rita en karta på ett papper och sedan ta ett tjockt kartongark med ett hål i och lägga det ovanför kartpapperet. När man tittar genom hålet så ser man vart man är och det är alltid asspännande att lämna vägar och farleder och utforska skogar och liknande. Ibland ligger det ju någon gömd hemlighet där någonstans. (Det gör det alltid :^D) Det är skitahäftigt.

Annars tar jag det lite lugnt med hjälpmedel. Tennfigurer och liknande har jag aldrig gillat.

/Rising

Galdermester

Warrior
I min gruppe bruker vi alltid stearinlys. Jeg (SL) har kun ett "vanlig lys", med dimmer bak en av permene mine.
Vi bruker oxo alltid å ha på musikk, alt ifra LoR soundtracka, til The Omen. varierer litt på situasjonen, men vi har aldri på rapp, techno eller "vanlig" musikk.
Bruker spesielt å tilpasse musikken ved "store" begivenheter, som feks sluttkamper ol.
Pleier oxo å bruke rekvista som feks. kart, brev osv.
Og bruker oxo tinnfigurer og andre "møbler".
Har ett hexagonalt rutete brett som er laminert som vi bruker. Pleier da engang iblant å "tegne" feks huleganger ol. med en vannoppløselig overheadpenn.

Re: Handouts...

En lite mer lågmäld och lättutförlig klassiker jag gillar mycket är att rita en karta på ett papper och sedan ta ett tjockt kartongark med ett hål i och lägga det ovanför kartpapperet. När man tittar genom hålet så ser man vart man är och det är alltid asspännande att lämna vägar och farleder och utforska skogar och liknande. Ibland ligger det ju någon gömd hemlighet där någonstans. (Det gör det alltid :^D) Det är skitahäftigt.
Jag har starka misstankar om att jag är totalkorkad, men det där förstod jag inte. Var ligger hålen, och vad är det för vits med dem?

/Black Dwarf, som känner sig dum... och antar att Rising vet om redan i skrivande stund att han snart kommer att få svara på ett inlägg.

Snow

Swashbuckler
Färgat ljus är en hit... (om det passar förståss)
vi har ofta tillgång till en overheadapparat när vi spelar. Senast la vi en pizzakartong över den och spellokalen dränktes i gult varmt ljus.

Muggas

Hero

det är klart, musik i bakgrunden kan väl bli distraherande och jobbigt ibland.... kartan var en bra ide', inte alltför omständigt att göra, och ändå ngt som säkert funkar bra..

Galdermester

Warrior

Er ikke helt sikker på hva han mente men tror det gikk ut på at en tegner ett kart. Og så tar en papplate eller ugjennomsiktig A4 ark og så lager ett hull i det(si 3-4cm).
Så legger man arket med hullet over kartet, så at midten av hullet er der rollepersonene er. Rollepersonene er altså der hullet er, og ser det de ser igjennom hullet. Hvis de beveger seg så beveger man hullet, og de utforsker landskapet. Poenget er at rollepersonene skal bli stimulert til å utforske landskapet.
Noe av ideen er at ikke rollepersonene (eller spillerne) har ett kart, eller vet hvordan omgivningen ser ut. Passer nok best til hjemmelagde verdener.

Jaja, prøvde å forklare litt iallefall.
Men kan hende jeg tar helt feil. Aldri hørt om "tingen" før.
Bare morsomt å gjette :gremwink:

Rising

Vila i frid
Karta + Kartong-tricket

Jag beskrev det nog klumpigt. Man ritar alltså en karta på en A4, till exempel. Denna ritar man som ett flygfoto, man skriver alltså inga namn bredvid städerna eller så.

Nå, man låter dock inte spelarna få titta direkt på kartan, för då ser de ju allt som finns i världen. Det här tricket använder man ju när spelarna äventyrar i outforskade eller okända områden.

Nej, SL lägger därför en stor kartong över kartan. I mitten av kartongen så finns det ett litet hål, kanske 1 x 1 cm stort. SL lägger kartongen över kartan så att man endast ser det område som rollpersonerna för stunder befinner sig på. "Här vaknar ni upp, på en övergiven sandstrand. Vart vill ni gå?"

Då säger man kanske "norrut!" varpå spelledaren sakta men säkert flyttar kartongen så att man får utforska kartan som ligger därunder. Det kan vara ganska lätt att gå vilse och hitta tillbaka till stället där man började! Det kommer sig naturligt att man följer vägar, farleder, floder och liknande för att kunna navigera sig.

Förstår du nu?

Det är alltid oerhört spännande att få se kartan i sin helhet när äventyret är över. Då kan man se om man missat att utforska något eller om hela ön man äventyrat på hade formen av en dödskalle eller något annat häftigt. :^)

Jag hoppas det här klargjorde saken.

/Rising
som för inte så länge sedan blev Ärkemagiker(!) men inte orkat kommentera det förrän nu. Jag hade fyra stjärnor i betyg ett tag också, men sedan vände det nedåt igen...

Kitzune

Swashbuckler

(Dessvärre fungerade pusslet som en fyrbåk för en mäktig
aspekti, och den kunde ta sig in i vår värld när pusslet var
färdigbyggt) Rätt kul.

Coolt. Något liknande håller jag på med nu. Råkar du ha en
bild på pusslet (foto) och kan lägga upp det skulle det vara
kul att få se hur det blev.

Det mest ambitiösa jag gjort är en liten turistguide till spelarna
til ett kultäventyr som skrivits av "en gammal farbror" (dvs. mej själv .-) som hade hängt runt på skumma krogar och
discon för att kunna skriva den. Otroligt roligt att göra och fick
bra respons på det.

/Alexander Gyhlesten

Muggas

Hero
att ändra ljussättningen i spelomgivningen är en höjdare.. stearinljus funkar alltid bra i rätt sammanhang. en gång fattade dock en av spelarnas rollformulär eld och det blev en stor, svart fläck på det (antika) bordet vi spelade på... földerna av detta blev något otrevliga, men samtliga spelare överlevde efterverkningarna, mot alla odds..

Re: Karta + Kartong-tricket

Långsamt går det nu upp ett ljus för mig :gremtongue:

Det är den metoden som används i civ också, fast där får man se de delar man redan utforskat.

/Black Dwarf, är med i leken igen.

Rising

Vila i frid
Argh, lite för sen! :^)

Du har förstått det alldeles rätt. Dessutom förklarade du det bättre än jag... He he, tack för hjälpen. Jag rekommenderar dig att prova det. Det är ju mycket enkelt och kräver inga omständiga förberedelser.

Det fungerar nog bäst i hemmagjorda världar, ja, men även "riktiga" världar har ju en del områden som är outforskade och på dessa kan karttricket fungera perfekt. Spökskogar, ödemarker, bergsmassiv och liknande. Medeltida kartor var ju sällan särskilt detaljerade över de områden som låg utanför de största färdlederna.

/Rising

Krille

Super Moderator
Till viss del.

Jag brukar köra musik i bakgrunden på låg volym, eftersom det faktiskt gör spelarna mer avslappnade. Ibland tänds levande ljus, men i övrigt får det vara på "scensättandet".

Däremot använder jag mer än gärna "handouts", i form av kartor, foton, utskrifter och Gud vet vad. Om jag vet att rollpersonerna ska få ett telegram så är det klart mycket häftigare att ge spelarna ett telegram än att tala om att de får ett telegram. Samma sak gäller brev, telex, foton och andra sådana saker.

En riktigt cool serie handouts fick vi i ett jul-GURPS, en tradition i början på nittitalet i min dåvarande grupp: vi samlades kring jul och spelade en minikampanj i GURPS under tre dagar. Ett år så hade spelledaren knåpat ihop ett nutidsscenario under kalla kriget, luddigt baserat på boken Uppdrag Firefox. Vi var en grupp spioner, elitsoldater och agenter som skulle infiltrera Sovjet (det var i början på åttitalet) för att få reda på jox om deras nya jaktplan, med kodnamn Ram-N (det var den fjortonde modellen som testades vid basen i Ramenskoje, därav namnet). Det visade sig vara riktigt handout-tungt, med pass, visa, falska identiteter, resepapper, altihop med stämplar och fan och hans moster.

När vi väl kom till Ramenskoje och började snoka rätt på uppgifter (delvis med hjälp av judiska dissidenter som jobbade på vapensystemet) så kom den andra handoutvågen: foton på flygplanet, planskisser, ritningar, och till och med en teknisk manual! Fotona var riktiga foton på MiG-29, planskisser kom från Flygplan Kort, försvarets bok om flygplansidentifikation, ritningar var elritningar, modellritningar och allt möjligt med en massa kyrilliska bokstäver, och den tekniska manualen var sida upp och sida ner med Lorem Ipsum fast med kyrilliska bokstäver, punktlistor här och var, numrerade listor här och var, en och annan tabell och en och annan teknisk illustration, alltihop instoppat i en olivgrön pärm med en stor röd stjärna på framsidan.

Säja vad man vill, men det funkade. Vi var där, mitt inne i Sovjet, och spionerade på Sovjetunionens senaste tekniska vidunder. Soffan var ett minne blott.

Firefly

Veteran
när det gäller musik kan ni ju alltid kolla den här sidan, coldmeat industry.
mycket bra atmosfärisk musik, att rekomendera gruppväg är Arcana för fantasy spel och Abruptums "Vi sonus Veris Nigrae", för skräckrelaterade spel (funkar även jävligt bra i fantasy, mörka källare och liknande).

Muggas

Hero
skulle vara kul att spela för någon sl som låg i närheten av den ambitionsnivån någon gång! :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
när jag är SL så har vi inte mer än musik innimellanåt.
Sen som stämmingshöjare finns ju åxå cola & sånt..

panurg

Veteran
ett lite triks

Ett triks som jeg har for å skape stemmnige, er missledende ternigkast.Hvis spillerne går igjennnom en litt stillere fase av spillet.Og det ser ut som om spillerne mister konsentrasjonen og inspirasjonen.Sier jeg som SL:"Greit.nå kan alle kaste en awareness."Alle kaster men ingen får høyt nok,(som om det skulle være en spion eller demon,i buskene/portrommet)Den/De som får høyest på sitt terning kast,hvis det er ett veldig godt kast,får vite at de får en ekkel følelse av at noen ser på dem/eller at det er noe som ikke stemmer.

Dette trikset får som regel opp stemmnigen og dialoger i spillet.

Panurg

ripperdoc

Myrmidon
Det där materialet skulle man bra gärna vilja lägga vantarna på :)
Varför kan inte alla handoutfanatiker se till att sprida sina konstverk på nätet? Bara att scanna in, vetja.

/RD - handouts är tidskrävande, men grymt stämningshöjande