Nekromanti Stämningsmusik till CoC

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, om vi nu tänker oss att jag planerar att spelleda kampanjen Tatters of the King, med total avsaknad av pulpkänsla och med större fokus på det mystiska, den gotiska skräcken, det groteska... så behöver jag passande stämningsmusik. Och vad gär man då? Man ber forumet om hjälp.

Några saker:

* Kampanjen utspelar sig 1928-29, ungefär. Jag vill gärna ha några zeitgeist-låtar, dvs låtar från aktuell tidsperiod som skapar stämning hos spelarna. Det bästa vore om jag kunde hitta någon bra "introlåt" jag skulle kunna inleda varje spelmöte med...
* Kampanjen utspelar sig i London, så amerikansk musik är inte lika intressant som brittisk, gärna från rätt era. Om man nu ska ha korrekt musik.
* Om man bortser från rena zeitgeist-låtar ser jag helst att musiken är utan sång; jag tycker oftast att det är störande med sång men kan acceptera om det är t.ex en jazzlåt med sång från rätt tidsperiod.

Organ

Out of time, out of mind
Så fort någon frågar efter passande CoC-musik svarar jag automatiskt och utan att reflektera Louis Armstrongs Hot Five- och Hot Seven-inspelningar då de formligen stinker 20-tal, lönnkrog och kulsprutepistoler i fiollådor. Dessutom svänger de jävel. Dock så känns de väldigt USA och även om man naturligtvis lyssnade på jazz även i England så kanske de då känns lite fel. För en mer utpräglad brittisk feeling skulle jag nog vända mig till Noel Coward. Han var otroligt populär i och med att han slog igenom i mitten av 20-talet och hans melodier fångar eran mycket bra. En annan mycket brittisk genre som inte kan hoppas över är music hall. För rätt stuk kolla in George Formby (även om han är av senare märke) och vad som helst av Noel Gay (mannen bakom megaklassikern Lambeth Walk. Sedan kan man heller inte prata brittisk musik från början av 1900-talet utan att nämna operettgiganterna Gilbert och Sullivan, vars "opera light"-melodier hördes i alla möjliga och omöjliga sammanhang var man än befann sig inom det brittiska sammväldet. För passande teman till kampanjen vore det kanske vara värt att kolla in de låtar/musikstycken som ingår i Last Night of the Proms, som t.ex. Blakes Jerusalem, Auld Lang Syne och Land of Hope and Glory.

/Anders

Storuggla

Champion
"Sedan kan man heller inte prata brittisk musik från början av 1900-talet utan att nämna operettgiganterna Gilbert och Sullivan, vars "opera light"-melodier hördes i alla möjliga och omöjliga sammanhang var man än befann sig inom det brittiska sammväldet."

Här kan jag hålla en utläggning och tipsa om bra stycken.

Storuggla, sveriges enda G&S-nörd?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
ojojoj! Över förväntan, och stort tack!

//Krank, börjar leta

Lindenius

Swashbuckler
Vad gäller filmmusik kan jag rekommendera:

From Hell (Trevor Jones)
Invincible (Klaus Badelt och Hans Zimmer)

Filmerna utspelar sig kanske lite mer på sent 1800-tal, men de är definitivt ganska mörka i tonen.

Road to Perdition (Thomas Newman)
kanske har en del spår som är för ljusa i tonen. Men den har också en del spänningsspår som jag tror skulle fungera.

Wojciech Kilar skriver också musik som är ganska gothisk och melodramatisk. Lyssna in Portrait of a Lady och klassikern Dracula.

//erik. för trött för att kasta sten