Nekromanti Stämningsmusik

kristian1

Veteran
Tjena alla

Nu vill jag ha massor på förslag på skivor med bra musik till Call of Cthulhu, allt kan vara till användning. Det som jag ofta använt är musiken till:

1. Hellraiserfilmerna
2. 1492
3. Frighteners

allt jag kommer ihåg i huvet. hjälp mig finna mer guldgruvor!

Ghoulz

Swordsman
samtida musik!

Alltså, jag menar det här med rubriken: använd musik som passar in i tidsåldern. Just CoC utspelar sig ju ofta under 1920-talet och då bör väl en vissa grad av tidig jazz och klassisk musik styra urvalet. För mer "tidlös stämning" kan jag definitivt rekommendera "Ninth Gate"-soundtracket. Danzigs instrumentala "Black Aria" är jag själv rätt trött på pga överanvändande - ett rätt bra betyg antar jag. Gruppen Elend gör något liknande fast med bättre och fler synthar. Cold Meat industries (www.coldmeat.se) har flera "akter" som gör mysig skräckmusik - ett band (tror det var Megaptera) har t.o.m. betitlat ett av sina verk "R'lyeh". Det du!

teofagus

Veteran
En bra hemsida där man kan ladda ned en hel del riktigt läbbiga och plågsamma kompositioner ur den genre som brukar kallas power noise (ett slags industri) är: http://www.ant-zen.com/sounds/index.htm Många av de lugnare och mer ambienta låtar som bjuds där torde passa ypperligt till ex. Kult.

Ett par användbara soundtrack utöver de som ständigt nämns ('Bram Stoker´s Dracula', 'Ninth Gate', 'Hellraiser', osv) är de till 'The Seventh Sign' (dova hebreiska körer och avlägset klingande, som gjort för skräck med religiösa undertoner), 'Candyman' (Läskig orgel- och pianomusik. Nästan allt av Philip Glass är ju f.ö. bra!) och 'Nightbreed' (Danny Elfmans enda någorlunda seriösa soundtrack? Klart spöklika barnkörer bl.a)

Den grekisk-amerikanska avantgardesångerskan Diamanda Galás är också ganska otäck. Kolla i första hand in skivan 'Saint of the Pit' som har en del spår med elektroniska surranden, orgel och hysterisk sång/ondskefulla viskningar som garanterat skrämmer skiten ur dina spelare om du släcker ljuset och skruvar upp volymen...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Under mina CoC-äventyr har ofta Linda Lampenius' platta med popmusik på fiol spelats. Låten Archipelago spelades väldigt flitigt under ett äventyr som utspelade sig på en ö, passade mycket bra.

[HSM]

Warrior
1492 till Call of Cthulhu!!! Ja ja, man tager vad man haver även om nu Vangelis inte skulle vara mitt första val till skräckrollspel. Några förslag på stående not:

* Bram Stoker's Dracula (flera stämningsfulla stycken.)
* En vampyrs bekännelse (här bör det också finnas en del)
* Mycket klassisk musik över huvudtaget, men prova särskilt Orff och hans Carmina Burana. Garanterar krypningar under huden på den mest orädde spelaren.

Hans