Nekromanti Stämningsmusik

Isilme

Veteran
Jag söker tips till stämningfylld rollspelsmusik som passar till olika sorters äventyr, både de lite glättigare och de mörkare.
Vill gärna veta vilka band och plattor som passar in. Tack på förhand
Glimfrost

Krille

Super Moderator
Ooo... gammal klassiker!

"Jag söker tips till stämningfylld rollspelsmusik som passar till olika sorters äventyr, både de lite glättigare och de mörkare."

Filmmusiksrecensionsdatabasen kan nog hjälpa dig en bit på vägen. Bläddra efter kompositör, förlag, titel eller passande genre, eller slumpa fram något och se vad du får!

Feuflux

omjonasson.se
Legioth gav ett par schyssta förslag här (jag har faktiskt hunnit kolla upp ett par sedan dess :gremwink: ). Själv brukar jag ha det tyst även om jag inte har nåt emot om nån annan startar nån musik (bara det inte är för hög volym, normal samtalston måste alltid funka).

Jag skulle vilja ha stämningsmusik som styrs efter SL:s miljöbeskrivningar och om tärningsslag lyckas eller ej och sådana saker. Säg till mig när sådant uppfinns. :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
sök på forumen! stämningsmusik eller bara musik bör funka bra. Men ta de äldre inläggen. De senare brukar mest besvaras med att krille länkar till sin filmmusiks-db och att någon svarar "SÖK!" :gremgrin:

chrull

Krille

Super Moderator
"De senare brukar mest besvaras med att krille länkar till sin filmmusiks-db"

Åja! Jag har faktiskt inte länkat till den på länge. Det är mest andra som länkar till den numera.

Greymourn

Swordsman
Tänker slå ett slag för...

Tom Waits... Som gjort ett flertal skivor som skulle kunna passa till flera olika sorters spel...

Alice, Bloodmoney, The Black Rider och Swordfishtrombones (finns även i norsk tappning Svärdefisktrumpet) vore utmärkta till skräck/stämnings äventyr i 1800-tal framåt, inte för att det är tidstypisk musik, men det finns en jävligt mäktig stämning i dem, både instrumentella och sjungna stycken...

Hans tidigare lite jazzigare skivor skulle säkerligen kunna passa in tex CoC...

Delar av Alice och The Black Rider skulle göra sig i vilket fantasy spel som helst...

Själv kommer jag aldrig förstå hårdrocks kopplingen till rollspel (ni vet vad jag menar med hårdrock allt från Metallica till Blind Guardian och annat jag inte hört talas om...) lika lite som jag kommer förstå den sortens musik...

Till Western (tidigt 1900 tal) och CoC 1920 finns massor av underbar Blues med allt ifrån Charley PAtton till Blind Willie McTell... Särskilt Charley skulle kunna göra sig som "krog" musik, eftersom han sjunger så speciellt att man knappt kan urskilja orden (vilket kan vara en nackdel om man ska koncentrera sig på något annat... I det här fallet spela...)

Storuggla

Champion
Re: Tänker slå ett slag för...

"Till Western (tidigt 1900 tal) och CoC 1920 finns massor av underbar Blues med allt ifrån Charley PAtton till Blind Willie McTell... Särskilt Charley skulle kunna göra sig som "krog" musik, eftersom han sjunger så speciellt att man knappt kan urskilja orden (vilket kan vara en nackdel om man ska koncentrera sig på något annat... I det här fallet spela...)"

Men... blues? 1920? Torde inte jazz vara mer passande rent anti-anakronistiskt? Betänkande att bluesen dök upp på.. what, 40-talet?

Storuggla, hoppar hajen

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Believe I'll dust my broom. Uhm... Uggla.

Men... blues? 1920? Torde inte jazz vara mer passande rent anti-anakronistiskt? Betänkande att bluesen dök upp på.. what, 40-talet?
I mitten på 40-talet så dök den elektrifierade bluesen upp (Muddy Waters som var verksam i Chicago då sägs vara något av "det moderna rockbandets uppfinnare"). På 30-talet hade vi Robert Johnson som sprang runt med sin akustiska gitarr och sjöng och spelade. Jag har inga exempel och årtal i huvet men nog var bluesen och dess direkta föregångare på G mellan 1900 och 1920 nog. Det lät ju knappast Stevie Ray Vaughn eller ens den tidigare nämnde Muddy Waters, men nog var det blues. SVT har nyligen kör en serie dokumentärfilmer om det här just nu men har tyvärr avverkat den intressanta epoken i första avsnittet redan.

Greymourn

Swordsman
Blues...

... är väl visserligen ganska svårdefinierbart... I ursprungs bemärkelsen något man har, blue & alone osv.
Kan ge mig på att det finns massor av acapella slavsånger som räknas som blues... Klassisk akustisk blues a´la Johnson, Patton och Skip James har säkerligen funnits sedan slavarna blev "fria"... De fick tag på västerländska instrument och använde dem som de använde dem som de verkade vara gjorda för att användas... Framförallt Munspelet och gitarren har fått väldigt mycket ifrån bluesen (slides, bends och dy.l)...

Däremot fick ingen den ljusa iden att spela in blues musik förrän på 20 talet... På fyrtiotalet började elgitarrer och dyl komma ned i så anständiga priser att bluesmännen fick tag på dem spelade blues på dem inspirerade Elvis o Company och sen blev det rock... Därefter slog de vita blues artisterna igenom, Butterfield, Mayall och de lite rock/bluesigare Rolling Stones...

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, klassiskt funkar ju i de flesta lägen tycker jag...
Igår hade vi t. ex U2 när vi lirade Millenum & det passade aldeles utmärkt.

/ Johan K, som väntar på att ungarna ska sluta skolan...

Olle Linge

Snigel
Biosphere och Forma Tadre

Biosphere

Normmannen Geir Jenssen har skrivit stämningsmusik i mer än tio år och släppt många skivor. Nästan allt är bra till någon form av rollspel, en del drar åt skräckhållet (speciellt skivan Insomnia), en del åt mer glada eller episka teman. Allt är lugn stämningsmusik, det är inte frågan om ös eller något som ens kommer i närheten av det. Rekommenderas lika varmt som en riktigt varm kopp te ---> :tekopp: :gremlaugh:

Forma Tadre

Om jag inte missminner mig är detta en frank grupp som gjort en del filmmusik, men också släppt åtminstone en skiva. Den heter Automate och passar bra för nästan allt spel som inte är tänkt att vara ljust och muntert, allt i från skräck till nattvandring alltså. Låtarna är även trevliga att lyssa på utanför rollspelets värld :gremcool:

Troberg

Sinister eater
Tjaa, klassiskt funkar ju i de flesta lägen tycker jag...
Igår hade vi t. ex U2 när vi lirade Millenum & det passade aldeles utmärkt.
De flesta räknar nog inte U2 som klassisk musik...