Tänker slå ett slag för...
Tom Waits... Som gjort ett flertal skivor som skulle kunna passa till flera olika sorters spel...
Alice, Bloodmoney, The Black Rider och Swordfishtrombones (finns även i norsk tappning Svärdefisktrumpet) vore utmärkta till skräck/stämnings äventyr i 1800-tal framåt, inte för att det är tidstypisk musik, men det finns en jävligt mäktig stämning i dem, både instrumentella och sjungna stycken...
Hans tidigare lite jazzigare skivor skulle säkerligen kunna passa in tex CoC...
Delar av Alice och The Black Rider skulle göra sig i vilket fantasy spel som helst...
Själv kommer jag aldrig förstå hårdrocks kopplingen till rollspel (ni vet vad jag menar med hårdrock allt från Metallica till Blind Guardian och annat jag inte hört talas om...) lika lite som jag kommer förstå den sortens musik...
Till Western (tidigt 1900 tal) och CoC 1920 finns massor av underbar Blues med allt ifrån Charley PAtton till Blind Willie McTell... Särskilt Charley skulle kunna göra sig som "krog" musik, eftersom han sjunger så speciellt att man knappt kan urskilja orden (vilket kan vara en nackdel om man ska koncentrera sig på något annat... I det här fallet spela...)