Nekromanti Stämningsmusik

2Slow

Veteran
Hej,

Är det någon som kör med stämningsmusik och har några rekommendationer?

Krille

Super Moderator
FMRDB

Filmmusiksrecensionsdatabasen är inte så aktiv som den borde vara, delvis på grund av att det är så hårigt att få tag på filmmusik här i Skövde, och jag kör något puckat hederssystem som säger att jag bara recenserar skivor jag har, inte dem som jag har laddat ner.

För det mesta använder jag det så att jag slår på en spellista i winamp och låter den puffa på i låg volym i bakgrunden. Om jag är på klurigt humör så skapar jag flera spellistor och kopplar dem till fjärrkontrollen, så att jag snabbt och enkelt kan byta spellista när det så behövs.

Det finns en artikel om musik i rollspel här på rollspel.nu.

Lindenius

Swashbuckler
Genre?

Jag har en massa rekommendationer, men du får gärna specifiera till vilket typ av spel du söker musik.

//erik. bomasticum

ripperdoc

Myrmidon
Jag har experimenterat en hel del med stämningsmusik de senaste åren (och har en alldeles stor samling musik som resultat av det). Ett tips för att hitta bra musik till rollspel - leta reda på dataspelsmusik från spel i samma genre. Ibland kan man hitta dem i installationsfoldern om man har spelet installerat, annars får man hitta det på nätet eller köpa soundtracket i de fall det finns ett publicerat.

När det gäller att använda musiken - jag har haft många höga ambitioner om att likt film få precis lätt låt vid rätt tillfälle. Exempelvis sorglig musik vid en sorglig scen, actionmusik vid action, etc. Precis samma principer som när man komponerar film-soundtracks. Haken är ju att man som spelledare ska hinna byta låt i rätt tillfälle utan att förstöra stämningen den vägen - det skall helst ske obemärkligt. Åtminstone för mig blir det för mycket multi-tasking - och det slutar oftast med att playlisten bara går. Kruxet då är ju om man har valt sina sorgliga, glada och actioninspirerade spår och har dem på i bakgrunden - de har en tendens att alltid komma fel, ex. action när RP:na tar det lugnt, glad musik när någon dött, etc.

Så, vill du slippa leka diskjockey, ta en playlist med ganska neutral musik som mer anger genren än faktiskt ger särskild stämning. Ex, spelar man fantasy har man någon medeltida musik som mal på i bakgrunden, spelar man cyberpunk har man hårdrock eller Kraftwerk :gremwink: Vill man göra det lite bättre, ha flera playlists och byt mellan dem, som Krille föreslog. Jag brukar ha en playlist som heter sorg, en som heter strid, en skräck, etc. Att ha på skräckmusik i skräckscener ger en hel del.

Eller så har du en kompis som är DJ och inte har något emot att sitta hela kvällar och mixa ert spelsoundtrack.

/RipperDoc - som med glädje minns det fåtal gånger musiken passat perfekt med scenen som spelas ut

MrG

Swashbuckler
Jag använder musiken vanligtvis för att passa settingen, dvs jazz och ragtime till 1920-tal, James Bond-teman för spionkampanj, Wagner för Castel Falkenstein osv. Att få den att flyta med scenerna har jag gett upp för länge sedan, men kan köra temalåtar för speciella spelkvällar istället om det är någon speciell plott som verkar passa för det.

Jag använder mig utav tre olika skivor när vi spelar en pågående DoD kampanj.
1. Action skivan - Precis som man kan förstå bara ren och skär actionmusik taget från Lord of the rings, 13th Warrior mfl.
2. Stämningsskivan - Den här skivan är den som brukar få gå mest i bakgrunden, repeat är en bra uppfinning.
3. Kusligt - Den här skivan slänger jag då på när man vill skapa en mörkare och kusligare atmosfär.

Funkar relativt bra faktiskt.

Jambu

Swordsman
Att få den att flyta med scenerna har jag gett upp för länge sedan, men kan köra temalåtar för speciella spelkvällar istället om det är någon speciell plott som verkar passa för det.
Ahhhhh... Tänker på när vi spelade Indiana Jones om och om, i Millennium, och den gången vi lyckades sätta in Star Wars Imperial March helt perfekt i Vampire...

Saxifrage

Hero
Filmmusik [OT]

Filmmusiksrecensionsdatabasen är inte så aktiv som den borde vara, delvis på grund av att det är så hårigt att få tag på filmmusik här i Skövde (---)

Hmm, är det så illa att Ginza och CDON vägrar leverera till Västergötland? :gremwink:

Skämt åsido, finns det IRL-butiker utanför Skövde som har ett bättre sortiment än webbutikerna när det gäller filmmusik? Isf skulle det vara intressant att få veta vilka.

Krille

Super Moderator
Re: Filmmusik [OT]

"Hmm, är det så illa att Ginza och CDON vägrar leverera till Västergötland?"

Man undrar alltså, eftersom båda har tämligen sugigt filmmusiksortiment, sett med mina rätt så höga krav, förstås - jag har redan tre eller fyra Best of James Bond och ett par tre Absolute Godzilla. Så jag undrar om det faktiskt inte är så att Ginza och CDON vägrar att leverera till Skövde.

Skivhugget är rätt trevliga på sitt sortiment, men de är i Göteborg och deras webbshop suger hästgenitalier.

Daniel Andersson

Swordsman
Vad!
Wagner för Castle Falkenstein? Det kan ju bara gälla när onda och pompösa preussare kommer ångande. Annars är det ju Strauss som gäller, förstås, i civiliserade sällskap.

Daniel

MrG

Swashbuckler
Wagner (blaj)

På min äwa, Wagnew vaw den sotwa kompositöwen på den tiden och är däwföw yttewt nämpad i Castel Falkenstein... enda undantagen är så klawt om man äventywaw i Wien däw man heldew avnjutew stadens son Beethoven och göw en visit på hans fowna hem på Möwkew Pastej 8

Och om man spelaw i kolonewena så klawt, då man föwskläcks av countyw och westewn... :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
nu ghar ju redan Krille nämt sin musikbas som redan är kanska gedigen & bra.
Dock de gånger jag har kört med musik så har nån lungn klassisk musik funkat alldeles bra. Det behövdes varken mer eller mindre tycker jag.

Erik_N

Warrior
men kan köra temalåtar för speciella spelkvällar istället om det är någon speciell plott som verkar passa för det.
Så föredrar jag att göra också. Det fungerar även som en slags signal att nu har vi pratat klart om vad som hänt under veckan, *nu spelar vi*.

Daniel Andersson

Swordsman
Re: Wagner (blaj)

Nånånå ... Wagner, född i Sachsen. Hör inte Sachsen till Preussen? Och vi gillar väl inte Preussen?
Beethoven är en lynnig revolutionär. Spännande som kuriös figur, men knappast något för möblerade salonger.
Det är allmänt känt att kompositören par excellence är just Johann Strauss II, valsernas obestridde mästare och social elegant.

Daniel

Bastardo

Swordsman
Neotechmjukvara

Haken är ju att man som spelledare ska hinna byta låt i rätt tillfälle utan att förstöra stämningen den vägen - det skall helst ske obemärkligt. Åtminstone för mig blir det för mycket multi-tasking - och det slutar oftast med att playlisten bara går. Kruxet då är ju om man har valt sina sorgliga, glada och actioninspirerade spår och har dem på i bakgrunden - de har en tendens att alltid komma fel, ex. action när RP:na tar det lugnt, glad musik när någon dött, etc.
En polare till mig har löst detta rätt finurligt genom att skapa en speciell så kallad "Neotech-mjukvara" där man förutom hålla reda på allt en spelledare behöver hålla reda på med tärningsslag, tabeller och även skadesystemet, även snabbt kan lägga in enstaka ljudeffekter (som regn i bakgrunden), ändra musikstycke osv. Fast det kräver ju givetvis att SL vågar släppa på konservatismen och installerar en laptop ("det här nya.. me data") bakom skärmen :gremwink:

Å andra sidan blir resultatet perfekt och vid ett scenbyte t.ex. när rollpersonerna kommer ut i regnet så går agentmusiken fortfarande på i bakgrunden men med ljudet av piskande regn samtidigt. Väldigt bra! :gremlaugh:

G

Guest

Guest
Re: Neotechmjukvara

Finns det att ladda ner någonstans?
Det är nog något jag skulle kunna behöva.

MrG

Swashbuckler
en rakt igenom icke seriös postning (OT)

Och vi gillar väl inte Preussen?
Ni gör narr av Preussen? Misstänker herrn för att vara bayrare eller än värre franos och inser att god smak kan vara förlorad i detta fall... :gremlaugh: