Jag har experimenterat en hel del med stämningsmusik de senaste åren (och har en alldeles stor samling musik som resultat av det). Ett tips för att hitta bra musik till rollspel - leta reda på dataspelsmusik från spel i samma genre. Ibland kan man hitta dem i installationsfoldern om man har spelet installerat, annars får man hitta det på nätet eller köpa soundtracket i de fall det finns ett publicerat.
När det gäller att använda musiken - jag har haft många höga ambitioner om att likt film få precis lätt låt vid rätt tillfälle. Exempelvis sorglig musik vid en sorglig scen, actionmusik vid action, etc. Precis samma principer som när man komponerar film-soundtracks. Haken är ju att man som spelledare ska hinna byta låt i rätt tillfälle utan att förstöra stämningen den vägen - det skall helst ske obemärkligt. Åtminstone för mig blir det för mycket multi-tasking - och det slutar oftast med att playlisten bara går. Kruxet då är ju om man har valt sina sorgliga, glada och actioninspirerade spår och har dem på i bakgrunden - de har en tendens att alltid komma fel, ex. action när RP:na tar det lugnt, glad musik när någon dött, etc.
Så, vill du slippa leka diskjockey, ta en playlist med ganska neutral musik som mer anger genren än faktiskt ger särskild stämning. Ex, spelar man fantasy har man någon medeltida musik som mal på i bakgrunden, spelar man cyberpunk har man hårdrock eller Kraftwerk
Vill man göra det lite bättre, ha flera playlists och byt mellan dem, som Krille föreslog. Jag brukar ha en playlist som heter sorg, en som heter strid, en skräck, etc. Att ha på skräckmusik i skräckscener ger en hel del.
Eller så har du en kompis som är DJ och inte har något emot att sitta hela kvällar och mixa ert spelsoundtrack.
/RipperDoc - som med glädje minns det fåtal gånger musiken passat perfekt med scenen som spelas ut