Nekromanti Stämningstexter

Niklas73

Skapare av Starchallenge
När ser ni dem? I världsboken, I Så spelar du NN avsnittet? I reglerna? Annorstädes och i så fall var? Och ni får gärna motivera era val.

Eget tycke innan jag (som vanligt) bearbetar era och eventuellt ändrar åsikt:

Inga stämningstexter i regler. Regler är regler. Regler är som att gå till jobbet. Det måste göras för att man ska kunna överleva (läs Spela). Vissa regler är dock coola och då fungerar de som stämningstexter gör i...

...världsboken där de färgar världen. Eventuellt kan jag tänka mig dem bland yrken, raser med mera. All text som är till för att berätta om världen kan vara förtjänta av stämningstexter.

Exempel i reglerna får däremot vara episka om de vill bara de är korta. Det är en regel som ska förklaras - inte en setting. Undantaget är då man beskriver en cool scen och använder reglerna för att förklara hur det gick till. Är dock osäker på om de ska ligga i ett eget kapitel (som jag funderar över själv) eller komma i regeltexten direkt. Det första gör att man inte vet vilken del av reglerna som man ska använda och det kanske är bra - att man får fundera lite? KOrta exempel för att illustrera tex "Slå under FV för att lyckas med modifikation av yada" kan få en till två meningar av typen "Niklas slår 1T10 och lägger till 2 för bredsvärd. han slår 5 och får alltså en resultat på 7!". Pang gå vidare!

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
När ser ni dem? I världsboken, I Så spelar du NN avsnittet? I reglerna? Annorstädes och i så fall var? Och ni får gärna motivera era val.
Först bör vi nog definiera exakt vad vi menar med "stämningstexter". Menar vi små korta noveller om personer i spelvärlden? Menar vi när världen beskrivs mer som prosa än som faktastycken? Menar vi citat från personer i spelvärlden?

Sen kan vi nog börja motivera var de hör hemma.

För Blå Himmel funderar jag på att ha dagboksanteckningar och brev precis överallt.

Mogger

Hipsteranka
Om du* inte skriver bra, inte alls. Det är som att göra egna illustrationer utan att kunna teckna. Det blir inte bra. Och om du skriver bra (vilker du sannolikt inte gör), se Krilles svar.

*Med Du avses inte Niklas73 utan en presumtiv spelknåpare med författardrömmar.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Om du* inte skriver bra, javisst skriv ändå. Det är som att göra egna illustrationer utan att kunna teckna. Det blir bra ändå.

Vem som helst får tydligen knepa och knåpa med regler men jajävlar om man försöka nått annars, då krävs det att man är proffs.
Allt (nästan) är ju ändå på amatörnivå

Arfert

Facit
Hans E Magnusson said:
Om du* inte skriver bra, javisst skriv ändå. Det är som att göra egna illustrationer utan att kunna teckna. Det blir bra ändå.

Vem som helst får tydligen knepa och knåpa med regler men jajävlar om man försöka nått annars, då krävs det att man är proffs.
Jag har kommit på att jag ofta blir mer spelsugen av "fula" rollspel än smakfullt snygga. Till en viss gräns.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vi menar allt det där men var sak har sin plats. Citat passar rätt bra vid yrken, små noveller vid platser eller bakgrunder. Men det är för all del en smaksak.

Mogger

Hipsteranka
Hans E Magnusson said:
Inte alls. Jag sågar gärna ditt system med. :gremsmile:

(och det gör de flesta andra här, så jag förstår inte riktigt hur du har fått den uppfattningen)

Max Raven

T12-kultist
Måns said:
Hans E Magnusson said:

(och det gör de flesta andra här, så jag förstår inte riktigt hur du har fått den uppfattningen)
Det här är min åsikt:

Man är inte "naturligt bra" författare. Skrivande är ett hantverk, precis som målande eller musicerande. Precis som dessa konster tar det övning att bli bra på att skriva. Om man skriver en dålig text så kan den förhoppningsvis förbättras med hjälp av återkoppling och kommentarer. Det här gäller både regeltexter och skönlitterära diton, dock tror jag det är fler som har en känsla för det senare än det tidigare, överlag. Det gäller bara att ha någon form av balans vad gäller självkritik och självdistans vad gäller kritik av ens text. Alltså - kritik är inte riktad mot en själv, utan ska ses som sätt att förbättra ens text. Samtidigt ska man vara beredd att stå på sig när det gäller de element av texten som man anser viktiga (såsom handling t ex) - kritikers jobb är ju att hjälpa dig förbättra din text, inte skriva din text åt dig.

Vad gäller stämningstexter så gillar jag att ha dem även bland reglerna - de kan göra regeltexterna mindre torra och illustrera i vilka sammanhang en färdighet/kraft/etc används i samt bygga stämning.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Måns said:
Hans E Magnusson said:

Det stämmer att visst sågas det, men det jag menade var att om jag skrev en sida skräpregler så skulle det antingen ignoreras eller så skulle det komma med en massa förslag hur reglerna skulle kunna förbättras, men skulle jag skriva en stämningstext som var kass, då skulle det VRÅLAS att rollspelsskapare INTE kan skriva stämningstexter och skall icke befatta sig med sådan om denna inte minst fått nobelpris i skönlitteratur...

/tog kanske i lite

Rickard

Urverk speldesign
Jag har ingen aning om hur många spel jag har läst annat än att det är en tresiffrig summa. Två av de spel jag har läst har haft bra stämningstexter: Feng Shui och Unknown Armies.

Stämningstexterna har bringat stämning; de har väckt intresse och format bilder i mitt huvud. Det finns dock ett spel till och där är texterna de enda jag läst (för ett halvt liv sedan): Kult. Det var korta texter, två meningar långa, på varje sida och de gav en riktigt skön bild över världen.

Så det är mitt råd om man ska ha stämningstexter. Håll de korta och kärnfyllda, om du inte är en van författare.

/Han som vill skriva engagerande

Krille

Super Moderator
Hans E Magnusson said:
Det stämmer att visst sågas det, men det jag menade var att om jag skrev en sida skräpregler så skulle det antingen ignoreras eller så skulle det komma med en massa förslag hur reglerna skulle kunna förbättras, men skulle jag skriva en stämningstext som var kass, då skulle det VRÅLAS att rollspelsskapare INTE kan skriva stämningstexter och skall icke befatta sig med sådan om denna inte minst fått nobelpris i skönlitteratur...
Nä, förmodligen skulle de ignoreras lika mycket. Se bara på när Niklas73 försökte väcka intresse för sin värld genom att posta en klase stämningstexter. Det var lite visslande ökenvind och tumbleweed över återkopplingen.

Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men någon författare sade att det finns ca en miljon ord skräp i varje författare innan denne kan börja skriva bra. Personligen tror jag att det inte gäller generellt, utan snarare specifikt per textsort. Så efter en miljon ord spelsystem så har man fortfarande en miljon ord prosa kvar att skriva.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Så vitt jag minns fick Sagan rätt många läsare och jag nöjer mig med det.

Arfert

Facit
Jag tycker det viktigaste är att man separerar stämningstexter och regler. Det som funkar är till exempel att ha en lång stämningstext i början (Falkenstein, CoC6 mfl) och sen kanske i början av varje kapitel... eller nåt i den stilen. Kommentatet a a Dresden Files är också ok.

Men för mig är det ett stort NO NO att blanda stora sjok av stämningstext och regler. För det gör det svårare att använda boken, och att snabbt greppa det väsentliga. Vill inte ha en massa onödigt bläddrande.

Dock finns det givetvis undantag. Det gör det alltid.

Mogger

Hipsteranka
Problemet som jag ser det är att stämninstexter i princip är överflödiga. De behövs inte för att spela spelet. Samma gäller illustrationer. Jag ser hellre ett spel utan illustrationer än ett med dåliga, och samma sak gäller stämningstexter. I grund och botten ser jag iofs hellre inget spel alls än ett dåligt, men regler bör sannolikt finnas så jag har större överseende med dåliga regler än dåliga stämningstexter.

Jag tycker inte att det är något konstigt eller uppseendeväckande med det.

Jag funderar f.ö på att ha med "stämningstexter" i The Fog of War i form av citat, statistik eller liknande och de kommer att hamna på en i övrigt tom sida. Typ så här, fast mindre textstorlek:

(citatet är inte valt med något syfte, utan det första jag hittade vid en snabbgoogling, men inser nu att det kanske var illa valt :gremsmile: )