Nekromanti Stämningstips för Sakval och kanske annat

Genesis

Ni dés ni maître
Så gårdagänget lirade Svart av kval i torsdags och det blev en riktigt fin omgång. En grej vi gjorde var helt genialisk. Jag vet inte om Zappelina gjorde det med vilje eller för att vi inte hade andra markörer, men vi använde värmeljus för att markera vägran. När man vägrade besten tände man ett värmeljus framför sig, och när man lydde besten blåste man ut det. När besten vägrar lutar sig en annan spelare över bordet och blåser ut ens ljus. Allteftersom det blev mörkare i rummet när solen gick ned blev det tydligare och tydligare. Jag och Lisa satt med ljus framför oss som lyste upp våra ansikten, medan Gustav och Love satt i mörker. Och precis i slutscenen hade nästan alla ljus blåsts ut (Lisa hade ett kvar) och blodbadet började. Min favoritbit var när Markis Satan slogs mot vapyrjägaren och kämpade för sitt liv. Han släpper lös besten och börjar bita loss bitar av jägaren. Jag beskriver hur min rollperson, markisens ankare, vampyren hon älskar, biter markisen bakifrån och suger honom torr, medan jag lutar mig över bordet och blåser ut Lisas ljus, och rummet försänks i mörker.

Så.
Djävla.
Stämningsfullt.

Vet inte om tipset kan användas för andra spel, men i Svart av kval funkar det asbra. Jag ska köpa en påse värmeljus!

Björn den gode

Swashbuckler
Ljus är grymma på stämning. Det tog jag också fasta på i mitt prisvinnande scenario "Dom som brinner" i solvebrings påsktävling för några år sen, scenariot har dock fortfarande aldrig spelats så om det är bra eller inte är oklart, men jag minns att de flesta teknikerna involverade eld. Som att spela i mörker och tända en tändsticka för att hålla monolog.

Genesis

Ni dés ni maître
Rymdhamster;n87645 said:
Gäller att nån ser till att spara ett av sina ljus till slutet bara =)
Tja, i just svart av kval behöver man ju inte direkt se sitt rollformulär (om man ens använder ett), så det var inget problem. Man behöver bara se varandra göra handgester. Annars får man försöka ha en låg mysbelysning. Ljusen tappar mycket av sin stämningseffekt om det inte är lite mörkt i rummet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Genesis;n87783 said:
Tja, i just svart av kval behöver man ju inte direkt se sitt rollformulär (om man ens använder ett), så det var inget problem. Man behöver bara se varandra göra handgester. Annars får man försöka ha en låg mysbelysning. Ljusen tappar mycket av sin stämningseffekt om det inte är lite mörkt i rummet.
Jag syftade snarare på att den situation du beskriver mycket riktigt låter jäkligt stämningsfull. Filmiskt, rent utav om man ser till hur väl alla kuggar till slut passade ihop. Men vad skulle resultatet bli om ni körde en gång till? Skulle det kännas lika stämningsfullt om ni satt där med släkta ljus genom hela eller sista halvan av spelmötet? Oavsett annan beslysning? Nu gjorde slumpen att det funkade skitbra.

Detta är inte menat för att dömma ut konceptet, märk väl. Det här är ett jätteintressant exmpel på lyckad användning av ljus för att skapa spänning och med lite kreativt fantiserande tror jag att man skulle kunna hitta många sätt att implementera ljus som stämningshöjare på olika sätt i olika rollspel.

Jag kan tänka mig ljus som en slags nedräkning i ett pussellösarspel. Spelledaren blåser ut ett ljus i taget, varje minut. Rummet kommer bli dunklare och dunklare medan spelarna desperat letar efter lösningen. Kommer de att hinna innan mörkret tar dem?

Eller för att visa mörkrets/ljusets influenser. Säg att rollpersonerna kämpar mot ondskan som vält fram över landet. För varje "god gärning" de gör får de tända ett till ljus. Eller om ljusen får representera ondskan så att de får släcka ljusen allt eftersom de besegrar ondskan.

Kanske en representation av slutbossens KP?

Björn den gode

Swashbuckler
Rymdhamster;n87790 said:
Jag syftade snarare på att den situation du beskriver mycket riktigt låter jäkligt stämningsfull. Filmiskt, rent utav om man ser till hur väl alla kuggar till slut passade ihop. Men vad skulle resultatet bli om ni körde en gång till? Skulle det kännas lika stämningsfullt om ni satt där med släkta ljus genom hela eller sista halvan av spelmötet? Oavsett annan beslysning? Nu gjorde slumpen att det funkade skitbra.
Fast.. det finns väl ingen slump i SakVal?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn den gode;n88264 said:
Fast.. det finns väl ingen slump i SakVal?
Nej, sant. Det finns val som fick historian att utvecklas på vissa sätt som resulterade i nya val som resulterade i den beskrivna situatinen. Det kan kanske stämma att "slump" var fel ord att använda i sammanhanget.

Jag använder i och för sig slump även i betydelsen "ej plannerad". Jag gissar att valen under scenariot inte gjordes för att skapa det resultat som uppnåddes med ljusen, utan basserat på andra mål och känslor. Att det i slutänden passade så bra med ljusen skulle alltså för mig gälla som slump.

Om jag kommer ihåg det skall jag senare studera ordet slump och dess betydelser närmare och se om jag ändra åsikt i frågan om dess användning.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag håller med om din definition av "slump", men däremot vet jag inte om det är det som avgjorde här. De främsta förtjänsterna med tricket är att ljusen framför en motsvarar rollpersonens mänsklighet, och hur utblåsandet av ett ljus representerar att ge efter för besten alternativt hur besten sviker en. Däremot är det till viss del baserat på slumpen att vi hade många ljus mot slutet som blåstes ut när klimaxfajten började. dock är detta ett ganska vanligt slut i Svart av kval-enkvällare. Under en bra spelsession pejlar man in nivån på bestkommandon tills folk börjar vägra, och mot slutet använder man folks vägran för att "vinna". Så där handlar det mer om emergens än slump, tror jag. Men alla sessioner slutar såklart inte likadant.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Genesis;n88282 said:
dock är detta ett ganska vanligt slut i Svart av kval-enkvällare. Under en bra spelsession pejlar man in nivån på bestkommandon tills folk börjar vägra, och mot slutet använder man folks vägran för att "vinna".
Ah, så klart. Jag har bara spelat det en gång med folk varav de flesta (tror jag) i alla fall inte var vana spelare. Jag tänkte inte på att lite mer vana med både spelstil och system möjliggör mer taktiskt spelande som ju mycket riktigt borde resultera i det scenario du beskriver.

Hmm... jag gör nog en helomvändning i frågan. Mycket bra tips!

(Eller kanske halvomvändning, jag tyckte ju aldrig att det var en dålig idé)

gustaf s

Warrior
Det där var verkligen häftigt och vackert. Att se någons ljus blåsas ut samtidigt med hoppet om att gå segrande ur konflikten. Det finns ju något påtagligt symboliskt där.

Jag tänker att kan inte en del av effektfullheten också ha att göra med att vi inte hade några förväntningar? Vi hade inga andra marker och det verkade tilltalande att tända dem, samtidigt som det hela tiden blev lagom mycket mörkare. Sen blåste någon ut ett ljus och WOW.

Björn den gode

Swashbuckler
Rymdhamster;n88270 said:
Nej, sant. Det finns val som fick historian att utvecklas på vissa sätt som resulterade i nya val som resulterade i den beskrivna situatinen. Det kan kanske stämma att "slump" var fel ord att använda i sammanhanget.

Jag använder i och för sig slump även i betydelsen "ej plannerad". Jag gissar att valen under scenariot inte gjordes för att skapa det resultat som uppnåddes med ljusen, utan basserat på andra mål och känslor. Att det i slutänden passade så bra med ljusen skulle alltså för mig gälla som slump.

Om jag kommer ihåg det skall jag senare studera ordet slump och dess betydelser närmare och se om jag ändra åsikt i frågan om dess användning.
Fast jag tycker att just att det inte är någon mekanisk slump är en viktig skillnad här, jag håller med om att det antagligen inte var planerat, men varför hade det inte kunnat vara det? Om vi vet att det finns ett sätt som gör att ljusen blir väldigt häftiga så kan vi väl styra ditåt, så länge det inte gör att andra delar av spelet faller samman eller att det bryter mot Risings regel (det bästa sättet att spela på ska också vara det roligaste) så är det väl bara att vi presentationen säga både: "Vi försöker ge bestkommandon som ligger precis på gränsen mot vad folk kan acceptera" och "men om alla ljus är släckta så ger vi lite tuffare kommandon så att ett ljus tänds igen".

Det är ju det här som är fördelen med spel utan mekanisk slump eller vad vi vill kalla det.

RasmusL

Champion
Björn den gode;n88529 said:
Fast jag tycker att just att det inte är någon mekanisk slump är en viktig skillnad här, jag håller med om att det antagligen inte var planerat, men varför hade det inte kunnat vara det? Om vi vet att det finns ett sätt som gör att ljusen blir väldigt häftiga så kan vi väl styra ditåt, så länge det inte gör att andra delar av spelet faller samman eller att det bryter mot Risings regel (det bästa sättet att spela på ska också vara det roligaste) så är det väl bara att vi presentationen säga både: "Vi försöker ge bestkommandon som ligger precis på gränsen mot vad folk kan acceptera" och "men om alla ljus är släckta så ger vi lite tuffare kommandon så att ett ljus tänds igen".

Det är ju det här som är fördelen med spel utan mekanisk slump eller vad vi vill kalla det.
Ja alltså, spelar man ärligt mot sin karaktär så finns det ju alltid incitament att se till att mot/medspelarna sitter med pluppers framför sig inför klimaxscener (det är även där systemet skiner som mest i mina ögon, när spelaren verkligen inser att om hen tar en plupp så kommer det att betyda nederlag i klimaxkonflikten som hägrar)..