Nekromanti Ständiga upprepningar...

Ofeig

Warrior
Jag tycker det pågår ständiga upprepningar här...
Det börjar med en vanliga, oftast inteligent ställd fråga,
sedan kommer någon (krister?) och säger att DoD är dåligt.
Efter det så dyker en "hjälte" som ska bevisa att detta är fel... till slut så är disskutionen i full gång, exakt likadan som den förra och den före den.

/Robin

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud

Maxwan

Swordsman
Ja. Rätt, men liksom, när någon säger att dod är dåligt så säger jag emot. Det är väl första gången jag la mig i ett gräl, men det blir inte sista om någon håller på att klanka ner på dod hela tiden. Jag tycker att de personerna som nu hatar dod så jävla förbannat mycket inte har något att göra i detta forumet. För detta är för dod, och det är inte meningen att det ska komma en nedlåtande kommentar efter varje postat brev.

Mac - nämner inga namn.

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st

Milrik

Veteran
Håller helt med dig.
Ibland undrar jag varför nu "Krille" orkar sitta o klaga så innehelvete på DoD, antingen hyser han stor avundsjuka på spelet eller så är han självplågare.

Ok, DoD är inte världens bästa rollspel, det kryllar av buggar o.s.v. Men hur bra nu än ett spel är skrivit är det till synes och sist SLs plikt att göra spelet bra. En värdelös SL kan utan problem sabba ett kanonbra spel, samtidigt som en bra SL kan höja ett medelmåttigt spel till oanade höjder. Själv använder vi EDD utan problem, visst spelmotorn är gammeldags, men man kan ha roligt ändå. Själv liknar jag EDD (eller DoD) vid en gamal veteranbil, visst den e gammalmodig, är kanske inte den snabbaste eller modernaste, men med rätt verktyg och rätta händerna så är den en pärla som få modernare bilar (rollspel) kan tävla med.

Men som sagt, frågan är varför ödlar Krille all denna tid (och pengar) på att spy galla över ett spel han inte ens spelar...

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Milrik on 2000-08-06 15:37.</EM></FONT></P>

Krille

Super Moderator
Ett puckos försvarstal

"Ibland undrar jag varför nu "Krille" orkar sitta o klaga så innehelvete på DoD"

Varför inte?

Det här är ett diskussionsforum. Diskussionsforum är till för diskussioner. Diskussioner kräver minst två sidor. Det blir läbbans trist om alla sitter och håller med.

"antingen hyser han stor avundsjuka på spelet eller så är han självplågare."

Svaret är väl ännu enklare än så: jag har en åsikt. Svårare än så är det inte.

Faktum är att jag har en hel kasse åsikter, bland annat om hur ett bra DoD skulle se ut. Men för att rätta till något som är trasigt måste man identifiera vad som är trasigt.

Det finns också en hel kasse folk som anser att mina åsikter är uppåt väggarna. Bra. Det har jag inget emot. Jag gillar åsikter, och de som har andra åsikter får gärna försöka övertyga mig. Men i tråden som var har det inte kommit särskilt mycket sådana försök. Majoriteten av inläggen mot min åsikt har varit av typen "jävla pucko" eller "man behöver ju faktiskt inte följa regelboken". Tack, det var inte det jag ville veta - jag vet redan att jag är ett jävla pucko (varför skulle jag annars skriva rollspel?) och jag har ignorerat hur många regelböcker som helst genom mina dagar. Vad jag vill veta är varför DoD är bra och varför de brister jag pekar ut inte är brister.

Så kom igen! Övertyga mig!

"Men som sagt, frågan är varför ödlar Krille all denna tid (och pengar) på att spy galla över ett spel han inte ens spelar..."

Då ska du se hur jag är med spel som jag avskyr. Då, gubbe lilla, då talar vi galla!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vett & Etikett [o.t.]

Detta är ett diskussionsforum för DoD - visst, men det är också just det. Alltså att svar på andra åsikter.
Vissa svar till någon annans åsikter - i senaste fall så har detta hänt med Krilles inlägg - är farligt nära personliga angrepp. Sådant är varken roande eller tillför något.
Som sagt, han må kanske inte finna DoD gudomligt - men det betyder inte att man måste bli otrevlig. Försök istället som Krille sa överbevisa honom - bara för att någon finner ett spels brister betyder det inte slutet på världen.

Mindre personangrepp och mer argumentation tack...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Riddaren

Swashbuckler
Re: Vett & Etikett [o.t.]

...eller som Krille sa (tror det var han):

"Ett rollspel som är bra är ett rollspel man inte behöver ändra i", eller något liknande.

Riddaren

http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/

Discordian

Swordsman
Bra rollspel

Finns det i så fall några bra rollspel över huvud taget? (Detta blir ju naturligtvis individuellt, men personligen kommer jag inte på något rollspel alls som jag skulle vilja spela rakt av utan ändringar i regler eller värld.)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste

Krille

Super Moderator
Re: Bra rollspel

"Finns det i så fall några bra rollspel över huvud taget? (Detta blir ju naturligtvis individuellt, men personligen kommer jag inte på något rollspel alls som jag skulle vilja spela rakt av utan ändringar i regler eller värld.)"

Ursprungsutsagan var något i stil med att "ju mindre man behöver ändra i ett rollspel desto bättre är det." Tesen bygger på att till slut når man en smärrtgräns då ett spel måste ändras så mycket för att man skulle vilja spela det att det är lättare och billigare att köpa ett annat spel eller skriva ett eget.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

chrull

Stockholm Kartell

Finns det i så fall några bra rollspel över huvud taget?

Hmmm...
N2
Nya Mutant
Ad&D
Drakar och demoner expert
Vampire

tja.. det är väl det vi kör nu utan att ändra på nått...

chrull

Maxwan

Swordsman
Re: Inte alls pucko

Du är inget pucko Krister, har inte jag sagt i alla fall. Det enda jag tycker är att det är jobbigt att du alltid alltid påpekar felen som tyvärr finns på många ställen i Drakar & Demoner. Det skulle vara trevligare om du inte gjorde det, inte så mycket i alla fall.
När jag och mina vänner spelar rollspel spelar vi mycket utan regler, eftersom det är roligare att rollspela saker. Vi bryr oss inte om missarna i spelet - det ordnar sig..! I alla fall, du är bra på att skriva rollspel. Jag tvivlar inte en sekund på att du skulle klara att göra nya regler till Drakar & Demoner. Och om du gjorde det tror jag många skulle uppskatta det.

Mac - tycker det är roligt att skriva egna regler där spelets brister

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st

Man Mountainman

Storsvagåret

<Smör-mode>
..och det är dessutom en mycket bra definition
</smör-mode>

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Discordian

Swordsman

Individuellt, som sagt...

N2 antar jag är Neotechs andra utgåva - den har jag inte tittat på. Nya Mutant gillade jag inte så värst, främst för att de muterade djuren inte alls passar in. (Enligt min åsikt borde det inte hetat Mutant alls, eftersom den enda likheten med "riktiga" mutant är att det finns mutanter.) AD&D har jag inte spelat så mycket, eftersom jag inte gillar levelsystem, massor av HP osv. Expert spelade vi oförändrat väldigt mycket där jag bodde tidigare, men nu skulle jag som sagt skrota yrken och göra om det på lite andra sätt. Vampire vill jag främst ändra på världen i - efter vad jag har förstått har tredje utgåvan lyckats få till vettiga regler, men den har jag inte.

Observera att detta inte ska tolkas som något slags påhopp på spelen eller de personer som gillar dem som de är. Det rör sig om individuella preferenser.

Riddaren

Swashbuckler

"N2 antar jag är Neotechs andra utgåva"

Japp...stämmer bra, även Neogames kallar utgåvan för N2.

Riddaren

Milrik

Veteran
Re: Ett puckos försvarstal

Det här är ett diskussionsforum. Diskussionsforum är till för diskussioner. Diskussioner kräver minst två sidor. Det blir läbbans trist om alla sitter och håller med.

Visst visst, det stämmer. Men för att en diskussion ska leda någonstans gäller det också att man slutar upprepa sig. Dina inlägg följer samma mall, typ DoD är skit, skaffa Västmark.

De flesta som läser detta forum är nog redan väl upplyst om din åsikt när det gäller DoD.
Att sedan vissa kallar dig pucko är trist, men det är väl sånt man får leva med.

Vad jag vill veta är varför DoD är bra och varför de brister jag pekar ut inte är
brister.

Så kom igen! Övertyga mig!

Övertyga dig om vad? Gillar du inte DoD gillar du inte spelet, finns ingen orsak och försöka omvända någon.

Då ska du se hur jag är med spel som jag avskyr. Då, gubbe lilla, då talar vi galla!

Men Krille lille ponke, det är säkert en lång lista och jag är inte intresserad...

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>Nya Mutant gillade jag inte så värst, främst för att de muterade djuren inte alls passar in.</I>

Såvitt jag vet fanns det inga muterade djur alls i nya mutant. Det fanmns icke muterad människa (IMM), fyisikt muterad människa (FMM), psi-härkel-elände (PHE) och robot (ROBERT)
Men jag är väl bara dum i huvvet, som det anstår en finne.... på hornhinnan :)

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Riddaren

Swashbuckler

"Nya Mutant gillade jag inte så värst, främst för att de muterade djuren inte alls passar in."

Fullständigt fel!!

"Såvitt jag vet fanns det inga muterade djur alls i nya mutant."

Fullständigt rätt!!

Riddaren - klargör lite

Discordian

Swordsman

Åhå, mitt minne har slagit fel igen. Nåja, det är ju inte första gången, och det var ju ett bra tag sedan jag spelade eländet. :p

Oavsett de små mutisdjurens vara eller icke vara så kändes Nya Mutant ganska trist. En rätt tråkig cyberpunkvärld med mutanterna instuvade i ett hörn.

Fast å andra sidan har väl Mutant aldrig varit så värst nyskapande... Basic Roleplaying plus en del stölder från Gamma World, dumpat i Skandinavien. ;)

Rosen

Myrmidon
Re: Ett puckos försvarstal

>> Då ska du se hur jag är med spel som jag avskyr. Då, gubbe lilla, då talar vi galla!
> Men Krille lille ponke, det är säkert en lång lista och jag är inte intresserad...

Men det är jag! (-:

Så, Krille, vilka spel avskyr du? (Ok, behöver ingen lång utläggning om *varför*, men det kunde vara kul att höra lite om vilka det är.)

--
Åke, som inte tycker om sin befordran. Det var mer klass att vara Grisodlare.