Nekromanti Ständigt denna Rising!

Foggmock

Myrmidon
Jag tror att det var efter Medicinmannen, men det var nått teveprogram iallfall... Kalla Fakta kanske? Men nått jävla pudas hette typ Stefan Rising eller nått sånt.

Red ut saken, det är en order!

Nightowl

Champion
Måhända en förfader...

Från en engelsk sajt om de nordamerikanska svenska kolonierna:
In 1654, Printz was succeeded by the colony's last governor, Johan Rising (min emfas), at a time when the Dutch capitol of New Amsterdam was ruled by the hot-tempered Peter Stuyvesant. Soon after arriving in New Sweden, Rising attempted to remove the Dutch from the colony by seizing Fort Casimir (present-day New Castle, Delaware), below Fort Christina on the western shore of the river. With no gunpowder, Fort Casimir surrendered without a shot and was re-named Fort Trinity.

The furious Governor Stuyvesant had his revenge the following summer, when seven armed Dutch ships and 317 soldiers appeared on the Delaware River. Realizing that resistance would be useless, the vastly outnumbered Swedes surrendered Fort Trinity and Governor Rising surrendered Fort Christina two weeks later.
Erik

Edit: Jag glömde att lägga in en dålig vits om att det är ätten Risings fel att vi förlorade chansen att bli en kolonialmakt. Hitta på en själv istället.

Storuggla

Champion
Re: Måhända en förfader...

Va? Kunde han inte spöa 317 holländare? Det var dålig kung fu det...

Storuggla, koväst

Rising

Vila i frid

Jomen guvernör Johan Rising och jag är ju släkt, frågan är vem luspudeln Stefan Rising är. Jag har iofs rätt dålig koll på Risingarna, men jag kan säga att han inte tillhör den inre kretsen iaf. Han är inte närvarande på någon av våra ceremoniella riter.

Nightowl

Champion

Jomen guvernör Johan Rising och jag är ju släkt, frågan är vem luspudeln Stefan Rising är.
Jag gick liksom OT och började prata om andra berömda risingar. :gremtongue: Fast han kan ju vara Stefans förfader också.

Erik

Foggmock

Myrmidon

Kan ha varit nått annat. Han fick iaf cred efter ett teveprogram. Kommer inte ihåg vad han gjort, men det var inget ärkecreddigt direkt... jag hajade till iallafall och lovade mig själv att kolla upp saken på forumet.

Hunk

Hero
För övrigt...

...är Rainbows klassiska album Rising ett av de bättre exemplen på lysande Sword & Sorceryinspirerad 70-talshårdrock, med låten Stargazer som en av mina absoluta favoriter.

Den som inte har den - köp den! Kanske borde vi flytta hela den här tråden till Kulturforumet?