Nekromanti Stålmannen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Här är en bild från Comic Book Resources på Brandon Routh som Stålmannen från den kommande filmen, som ska regisseras av Bryan Singer.

Länk till bild!

Den allmänna åsikten verkar vara att han ser för ung ut, inte är muskulös nog, att S-märket är för litet, att den röda färgen är för blek, att S:et på bältet är töntigt och att kalsongerna är för små.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vänta nu... Stålmannen ser töntig ut? Vad är nytt, liksom?
Precis. Oavsett hur man försöker trolla kommer en snubbe i en stålmannenkostym att se töntig ut. Vad filmmakarna ska göra är att acceptera detta och se till att han är så mycket snabbare än en pistolkula, så mycket starkare än ett lokomotiv och kan hoppa så högt över höga byggnader i ett enda språng att det inte spelar någon roll hur töntig han ser ut.

/tobias

Hellzon

Långsamma Vargen
Precis. Oavsett hur man försöker trolla kommer en snubbe i en stålmannenkostym att se töntig ut. Vad filmmakarna ska göra är att acceptera detta och se till att han är så mycket snabbare än en pistolkula, så mycket starkare än ett lokomotiv och kan hoppa så högt över höga byggnader i ett enda språng att det inte spelar någon roll hur töntig han ser ut.
Damn straight!
Men om jag får gnälla lite, kunde vi inte sluppit lädret? Det gick ju bra utan läder i Spider-Man, varför ska Stålis behöva ha en lädercape? Annars ser han ju OK ut.

Johan K

Gammal & dryg
På nått sätt så känns det lite konstigt när man återupplivar gammla hjältar, som nu t. ex Stålmannen. Man förknipapr ju välldigt starlkt vissa personer med vissa roller. Jag gördet iaf...
Men Men, man ska väll inte dömam i förväg antar jag...

/ Johan K, som helt tapapt namnet på vad den "gammle" Sålmannensådisen hette... :gremblush:

Hellzon

Långsamma Vargen
/ Johan K, som helt tapapt namnet på vad den "gammle" Sålmannensådisen hette...
Christopher Reeve, om jag inte missminner mig. Och jo, Cinemanias (Microsofts CD-lexikon över filmer) recensent skrev ju att CR ser ut som den tecknade stålmannen, vilket var ett öde han inte skulle önska sin värste fiende.
Så jo, den nye killen har ett par rejält stora skor att fylla.

Ymir

Liten kantbaron
Jag undrar mest: varför? Bryan Singer har talang, varför slösa den på universums tråkigaste superhjälte? Kan någon förklara för mig vad som är det minsta intressant med en kille som både är totalt osårbar, supersnabb, superstark, kan flyga, och är allmänt bäst på allt? Och groteskt präktig därtill, såklart.

- Ymir, tycker Stålmannen borde få dö i fred

Krille

Super Moderator
"Jag undrar mest: varför? Bryan Singer har talang, varför slösa den på universums tråkigaste superhjälte?"

Bill said:
An essential characteristic of the superhero mythology is, there's the superhero, and there's the alter ego. Batman is actually Bruce Wayne, Spider-Man is actually Peter Parker. When he wakes up in the morning, he's Peter Parker. He has to put on a costume to become Spider-Man. And it is in that characteristic that Superman stands alone. Superman did not become Superman, Superman was born Superman. When Superman wakes up in the morning, he's Superman. His alter ego is Clark Kent. His outfit with the big red "S", that's the blanket he was wrapped in as a baby when the Kents found him. Those are his clothes. What Kent wears, the glasses, the business suit, that's the costume. That's the costume Superman wears to blend in with us. Clark Kent is how Superman views us. And what are the characteristics of Clark Kent? He's weak, he's unsure of himself... he's a coward. Clark Kent is Superman's critique on the whole human race.
...men det är väl ungefär det enda skälet jag kan komma på. Tja, förutom det faktum att Superman har varit med i en eller annan form i sisådär 70 år och hela tiden legat på topp. Nånting måste ju DC ha gjort rätt med Superman för att ha en hjälte som de kan hålla vid liv så länge, men utöver Bills tal ovan kan jag faktiskt inte komma på något egentligt skäl till det.

---

Vid närmare eftertanke, det finns en film med Stålis i som jag skulle vilja ha gjord, nämligen Batman: The Dark Knight Returns, med Robert Rodriguez i regissörsstolen och förmodligen med Clint Eastwood som Bruce Wayne. Fast det beror mest på att Stålis får stryk där. :gremgrin:

Rosen

Myrmidon
When Superman wakes up in the morning, he's Superman. His alter ego is Clark Kent. His outfit with the big red "S", that's the blanket he was wrapped in as a baby when the Kents found him. Those are his clothes. What Kent wears, the glasses, the business suit, that's the costume. That's the costume Superman wears to blend in with us.

Och just här håller inte jag med alls - åtminstone inte om man ser till hur Stålis har framställts i serier och på TV alltsedan mitten av 80-talet. Han blev klart mer intressant som figur när det fastslogs ordentligt att han är det han växte upp som, en bondson från Kansas med lite ovanliga hemligheter, och att Superman är en kostym han drar på sig när han behöver fixa saker.

Om det är någon som är sitt alter ego så är det väl snarast Batman - Bruce Wayne dog i praktiken med sina föräldrar, och är idag bara en kostym som Batman använder när han behöver röra sig bland folk.

--
Åke

Nightowl

Champion
Och just här håller inte jag med alls - åtminstone inte om man ser till hur Stålis har framställts i serier och på TV alltsedan mitten av 80-talet
Inte jag heller. Det enda det bekräftade för mig var att Bill är en mycket gammal serienörd... för med riktigt gamla serier kunde det stämma.

Erik

The_Gorger

Hero
Förnedring...

Att stålmannen är töntig verkar alla vara överens om. Döm då min förvång när jag i sommras iklädd min (något för små) stålmannenpyjamas (tilläggas skall göras att jag var 19, alltså inte den ålder man förväntar sig någon i stålmannenpyjamas) gått ut för att äta frukost i vår trädgård i den ljuma sommarmorgonen, upptäcker att familjen missat mig, och helt sonika låst ute mig. :gremblush: :gremblush: :gremblush:Det blev inte bättre av att jag upptäckte att extranyckeln inte låg där den skulle, jag hade ett par viktiga ärenden på stan, skulle rollspela med några polare och hade en gradering i Taido under kvällen. Men men, det var bara att svälja sin stolthet och tänka "bättre stålmannenpyjamas än naken" och ge sig ut på sina ärenden för att sedan rollspela. Det första jag försökte var dock att gå till grannen, och försöka ringa någon i familjen. Naturligvis var alla otillgängliga... Till min stora lättnad fick jag dock tag på farsan innan jag skulle gradera mig, och kom hem och fick på mig dräkten. Farsan åsikt var att det inte var så viktigt, då vi ju alltid "gick klädda i pyjamas på den däringa Tae-kwon-fuu eller vad det nu hette".

/Gorger

Det klockrenaste jag råkade ut för dagen då jag gick genom staden i stålmannenpyjamas var dock en liten flicka som pekade på mig där jag gick mitt på gatan och utbrast "Mamma, titta! Han har inga skor på sig!"

seinet

Swashbuckler
Re: Förnedring...

Fan vad skönt, synd bara man inte såg det. Varför ens köka frukost utomhus i Stålmannenpyjamas?

/Seinet Wintermute - Skulle aldrig ens komma på tanken att gå ut i pyjamas

Troberg

Sinister eater
Fanns det ingen telefonkiosk? [ANT]

Funkar alltid för stålmannen!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Förstår fortfarande inte...

Varför så många superhjältar att ha kalsongerna på utsidan av byxorna?! Jag, menar. På nåt plan kan jag förstå stålmannen. Han har bråttom i telefonhytten och det kan gå lite snett ibland. Men t.ex. Fantomen? Vad har han för ursäkt, han är ju alltid iklädd trikåerna liksom.

/Naug, konfunderad

Rosen

Myrmidon
Re: Förstår fortfarande inte...

Men t.ex. Fantomen? Vad har han för ursäkt, han är ju alltid iklädd trikåerna liksom.

Mtp att han går omkring i djungeln, föreställ dig hur svettiga de skulle bli om han hade dem innanför... (-:

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fantomens brallor …

Sjung med nu allihopa!

Ingen har sett Fantomen utan kläder
klädd i pyjamas och stövlar av läder
Han drar nog bort en rand därfram
när han kissar bakom trädets stam

O, Vandrande Vålnad, kliar inte sviden
när du knegar i djungeln hela tiden
Gör som Guran skaffa dig en kjol –
det är bättre under Afrikas sol

Ingen har sett honom kavla upp ärmen
ljusblå leddräkt i fukten och värmen
men han blev nog frusen om sin häck
om han satt i grottan alldeles näck

Fantomen lättar inte på kalsongen
nej han håller värmen stången
ibland tar han på sig ännu mer
när Mister Walker sig till stan beger

Organ

Out of time, out of mind
Re: Fantomens brallor …

För en sekund trodde jag nästan att vi skulle få oss ett smakprov ur "Dåren dragos" till livs. Det fick vi dock inte och det tackar i alla fall jag för :gremgrin:

/Anders