Nekromanti [Stålsökarna] BRP/Järn/RQ-hack - Färdigheter?

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Jag sitter och finulerar lite på färdigheter till ett BRP/Järn/RQ-hack. Settingen är inspirerad av Elfquest, Conan Barbaren, Mystiska guldstädernas estetik snarare än Secrets of Kells som Järn är inspirerar av. I spelet spelar man bara olika sorters halvprimitiva alver.

Följande färdigheter har jag kommit på.
Akrobatik
Avståndsvapen
Ettikett och seder
Förhöra
Gårdshållning
Intrigera
Jakt & fiske
Legender & myter
Ljuga & manipulera
Läkekonst
Läsa & skriva
Magi
Närstridsvapen
Obeväpnad strid
Rida
Smyga
Spela & sjunga
Viljekraft
Undvika
Uthållighet
Uppmärksamhet
Överlevnad
Övertala

En bekant till mig som är lite mer av en pansarhamster än mig och gillar mer strider och stridsmoment föreslog att jag skulle ha separata färdigheter för olika vapen, men jag är splittrad. Jag vill helst ha det så enkelt som möjligt.


Diskutera, behövs fler färdighter? Färre färdigheter? Separata för olika vapen eller en per kategori?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Klumpa ihop närstridsvapnen du, det är gött och blir mer trovärdigt än separata färdigheter för olika vapen om du inte arbetar ut något komplext förhållande mellan färdigheterna som speglar att det finns en massa tekniker som går lika bra att använda med vapen X som vapen Y och så vidare.

Har du dessutom med Conan på inspirationslistan så tycker jag det passar extra bra att klumpa ihop det, för i de berättelserna tycker jag det handlar mycket mer om att det är krigaren som är farlig, inte det vapen hen har.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag balanserade Järn så att förhållandet mellan färdigheter som man är tränad i och antalet färdigheter totalt är ca 1:3,5. Jag tror att ett bra förhållande bör ligga däromkring, mellan 1:3 och 1:4, så att man får en lagom spridning av rollpersonernas kompetens och inte allt för stor överlappning mellan rollpersonerna. Givet att du inte ändrar antalet färdigheter man tränas i (11 stycken i Järn) så ligger du på ca 1:2, vilket jag personligen tycker är i minsta laget. Tweakar du det också, kanske genom att dra ner antalet färdigheter i ett värv till 7, så ser jag egentligen inte något problem.

Däremot tycker jag inte att fler vapenfärdigheter gör det mycket svårare. Du har 3, Järn har 7. Så mycket krångligare är det inte, i synnerhet som man bara slår mot en färdighet åt gången. Hänsyn bör istället tas till förhållandet mellan antalet stridsfärdigheter och antalet tränade färdigheter i värvet samt till möjligheten att göra en rolig rollperson. 3:7 och 7:11 är rätt okej – en renodlad krigare får sätta en inte oansenlig del av sina värv-färdigheter på strid i båda fallen. Däremot blir det svårare att skapa en specialiserad spjutspetsad krigare med bara tre vapenfärdigheter, och det tar bort lite unik snöflinga från krigaren.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Tack för svaren gällande vapenfärdigheter.

Om man bortser från dem, är det nån färdighet som känns onödig eller nån som saknas?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
I OQDoD har jag 20 färdigheter, och 8 färdigheter per yrke. Detta ger ration 1:2,5. Yrkesfärdigheter ger 3Xge från start och 240 lösa poäng. Inte speltestat, och vid eftertanke alldeles för generöst - det skulle ge alla 8 runt 60-80%. Om jag däremot sänker de lösa poängen till 160 blir det 5 runt 60-75% eller 8 runt 50-65%.

Det andra alternativet är att som överväger ha fler vapenfärdigheter
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Okay.

Om jag ska ha fler vapenfärdigheter.. ska jag då ha dessa tro?

Stångvapen
Kastvapen
Tvåhandsvapen
Enhandsvapen
Bågvapen
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Jag ändrade lite igår, så nu är det följande lista med Färdigheter, nu med några vapengrupper:
Akrobatik
Avståndsvapen
Enhandandsvapen
Ettikett och seder
Förhöra
Intrigera
Jakt & fiske
Legender & myter
Ljuga & manipulera
Läkekonst
Läsa & skriva
Magi
Obeväpnad strid
Rida
Smyga
Spela & sjunga
Stångvapen
Viljekraft
Undvika
Uthållighet
Uppmärksamhet
Överlevnad
Övertala
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Jag föredrar nog;

Stångvapen
Kastvapen
Svärd
Yxa
Påk
Pilbåge
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Peter;n173736 said:
Jag föredrar nog;

Stångvapen
Kastvapen
Svärd
Yxa
Påk
Pilbåge
Svärd finns inte ens i settingen. Defaultvapnet är "Kampstav", vilket antingen, beroende på vad spelaren vill, en stav eller en klubba.
Sen tycker jag att Svärd, Yxa och Påk känns som tre färdigheter som ligger för nära varanda. Jag föredrar "grupper" snarare än individuella vapen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
IcarusDream;n173738 said:
Svärd finns inte ens i settingen. Defaultvapnet är "Kampstav", vilket antingen, beroende på vad spelaren vill, en stav eller en klubba.
Såklart! Fånigt av mig.


Angående övriga färdigheter, lite små frågor:

- Vad är skillnaden mellan "intigrera" och "ljuga & manipulera"
- Vad använder man "viljekraft till"
- Är rida verkligen rätt i stenåldersmiljö? Användes inte hästen först som dragdjur? Kanske "kärra"?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Peter;n173744 said:
- Är rida verkligen rätt i stenåldersmiljö? Användes inte hästen först som dragdjur? Kanske "kärra"?
Är det Elfquest-inspirerat är Rida helt rätt. Speciellt om det är vargar.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Rida gäller för vargar, ja. Krister är uppmärksam med inspirationen ;)

Intrigera är för större grupper, Ljuga & manipulera är för individer. Jämför med färdigheten Intruige från Pendragon och Bluffa från Drakar och Demoner.

Viljekraft är samma som Endurance i RuneQuest. Alltså att pressa sig extra mycket. Typ "Du har vandrat i vildmarken i två veckor nu, slå Viljekraft för att orka sista biten".
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Kan vara värt att förtydliga att spelet inte är 120% stenålder. Det finns tex vad jag vet inga belägg om att det fanns alver på stenåldern..

Det är mer att jag vill undvika standard-troperna med medeltida fantasy "Oh, jag vill spela den pizzaälskande alvriddaren Legoland som jag spelat varje gång jag spelat alv sen 1989 och som slåss med ett svärd i varje hand!".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Krille;n173747 said:
Är det Elfquest-inspirerat är Rida helt rätt. Speciellt om det är vargar.
Gud va pinsamt. Det är klart att det är vargrytt!

Varg, eller Ulv (Canis Dirus)?

Kan vara värt att förtydliga att spelet inte är 120% stenålder. Det finns tex vad jag vet inga belägg om att det fanns alver på stenåldern..
Finns det några bevis på att de inte fanns? Det fanns ju hober... https://en.wikipedia.org/wiki/Homo_floresiensis (kanske inte "neo"lithicum...)


Ok, ok point taken
 
Top