Nekromanti [Stålsökarna] BRP/Järn/RQ-hack - Hjältepoäng och Drivkrafter?

IcarusDream

Anti-populist
Jag tänkte ha Hjältepoäng och Drrivkrafter i Stålsökarna. Jag funderar dock lite på mekaniken.

Det är ju ett D100-system. Så jag pendlar mellan att låna från Unknown Armies och låta Hjältepoäng göra att man får "vända" på reslutatet. Alltså att om man slår 91 och spenderar ett Hjältepoäng så får man 19 istället. Eller ska man bara satsa på att man får slå om ett misslyckat slag om man spenderat ett Hjältepoäng? Vad tycker ni?

Drivkrafter funderar jag på att köra som i Pendragon, man får +50 eller nåt i värdet resten av scenen.

kwarnberg

Swordsman
Angående hjältepoäng. I Shadowrun får man välja mellan flera alternativ hur man vill spendera den typen av poäng för att förändra sitt resultat. Tycker det fungerar rätt bra. Och det är trevligt att kunna välja vad som passar för situationen. Du kanske inte behöver begränsa dig till en grej? Alternativen kanske kan kosta olika många poäng, exempelvis?

IcarusDream

Anti-populist
Guran89;n173710 said:
Angående hjältepoäng. I Shadowrun får man välja mellan flera alternativ hur man vill spendera den typen av poäng för att förändra sitt resultat. Tycker det fungerar rätt bra. Och det är trevligt att kunna välja vad som passar för situationen. Du kanske inte behöver begränsa dig till en grej? Alternativen kanske kan kosta olika många poäng, exempelvis?

Det skulle kunna vara en möjlighet.. Hmm

Krille

Super Moderator
IcarusDream;n173692 said:
Det är ju ett D100-system. Så jag pendlar mellan att låna från Unknown Armies och låta Hjältepoäng göra att man får "vända" på reslutatet. Alltså att om man slår 91 och spenderar ett Hjältepoäng så får man 19 istället. Eller ska man bara satsa på att man får slå om ett misslyckat slag om man spenderat ett Hjältepoäng? Vad tycker ni?
Båda finns ju i Järn, så ta båda du med. :cool:

IcarusDream

Anti-populist
Jag finulerar på drivkrafter...

Heder (sig själv)
Lojalitet (sin stam eller nåt)
Kärlek (till nån annan)

Vad mer?

IcarusDream

Anti-populist
Jag satt och tittade i RQ SRD.

Glancing Blow: A character who suffers a Major Injury
may spend a Hero Point and downgrade that injury to a Serious
Injury.

Jag tror jag lägger till den till Hjältepoängens möjligheter. Att om man får en Allvarlig skada (Major Wound) så kan man spendera en Hjältepoäng för att bara ta skadan. (Har inte Serious Wound i spelet)

kwarnberg

Swordsman
Hat/hämnd kan vara en stark drivkraft?

Har du kollat Drives i Trail of Cthulhu? Pillars of Sanity (också i Trail) kan också ha några grejer som kan inspirera tror jag.

Leon

Leo carcion
IcarusDream;n173840 said:
Jag finulerar på drivkrafter...

Heder (sig själv)
Lojalitet (sin stam eller nåt)
Kärlek (till nån annan)

Vad mer?
Skall de ha någon form av värde, eller vara rent beskrivande?

IcarusDream

Anti-populist
Peter;n174078 said:
Skall de ha någon form av värde, eller vara rent beskrivande?

De är stulna från Pendragons Passions. Man har ett värde i dem, så slår man mot dem. Lyckas man får man en bonus, misslyckas man får man minus. Fumlar man blir man galen. Så de är bra men farliga.

Leon

Leo carcion
IcarusDream;n174105 said:
De är stulna från Pendragons Passions. Man har ett värde i dem, så slår man mot dem. Lyckas man får man en bonus, misslyckas man får man minus. Fumlar man blir man galen. Så de är bra men farliga.
Jag tänkte protestera först - gillar t.ex. inte deras portning till RQ6/Mythras. Men sen tänkte jag "Elfquest", och då funkar det ju faktiskt ganska fint tematiskt. Särskilt de tre du nämner. Kanske Stolthet/"kan själv" men det kanske är Heder.

Nyfikenhet (omvärld/berättelser/hemligheter)
Hat (till någon annan)

IcarusDream

Anti-populist
Peter;n174113 said:
Jag tänkte protestera först - gillar t.ex. inte deras portning till RQ6/Mythras. Men sen tänkte jag "Elfquest", och då funkar det ju faktiskt ganska fint tematiskt. Särskilt de tre du nämner. Kanske Stolthet/"kan själv" men det kanske är Heder.

Nyfikenhet (omvärld/berättelser/hemligheter)
Hat (till någon annan)

Jag tänker att Stolthet och andra former av prestige går in under Heder.

Nyfikenhet skulle funka.

Hat har jag funderat på också.

Också funderat på Lojalitet (valfritt, text Stammen, Familjen, Ledaren)

Det kommer finnas tre olika stammar man kan välja på som ska ha olika startvärden.

Leon

Leo carcion
IcarusDream;n174134 said:
Jag tänker att Stolthet och andra former av prestige går in under Heder.
Njo, det låter ju rätt.

Nyfikenhet skulle funka.
Jag tänker mig att både wanderlust och oförsktigt snokande efter förbjudna hemligheter passar ;)

Det kommer finnas tre olika stammar man kan välja på som ska ha olika startvärden.
Vargstammen, björnstammen och uroxstammen?

Leon

Leo carcion
IcarusDream;n174277 said:
Nope.. Järnalverna (typ samer), Bronsalverna (typ mongoler) och Kopparalver (typ beduiner/afrikaner)
Ehhh... referens till hudfärg? :/

IcarusDream

Anti-populist
Peter;n174452 said:
Snyggt - bättre än nyfikenhet

Jag hade dock viljat ha en bra översättning på Wanderlust som du sa, men Vandrarlust låter inte lika bra på svenska.

Leon

Leo carcion
IcarusDream;n174451 said:
Inte direkt.. sist jag kollade var inte samer metallicfärgade, afrikaner kopparmetallic eller mongoler en legering.
Näh, när du säger det så... :p

Är metallreferensen tänkt att vara något magiskt laddat? ("Järn är magiskt...") Jag menar, med tanke på att det är en stenålderssetting?

IcarusDream;n174454 said:
Jag hade dock viljat ha en bra översättning på Wanderlust som du sa, men Vandrarlust låter inte lika bra på svenska.
Det är alltid frustrerande när det inte finns ett precist ord. Jag tror att nyfiken eller vetgirig är så nära vi kommer. "kringströvande" funkar ju inte riktigt heller....

IcarusDream

Anti-populist
Peter;n174455 said:
Näh, när du säger det så... :p

Är metallreferensen tänkt att vara något magiskt laddat? ("Järn är magiskt...") Jag menar, med tanke på att det är en stenålderssetting?
Det finns symbolik i det gällande backstoryn, men den vill jag helst inte spoila. Men har man läst Elfquest eller sett Mysterious Cities of Gold kan man nog gissa det.

Peter;n174455 said:
Det är alltid frustrerande när det inte finns ett precist ord. Jag tror att nyfiken eller vetgirig är så nära vi kommer. "kringströvande" funkar ju inte riktigt heller....
Precis.. Samma med nästa års Gothconscenario till Tenebris "Myra-Belle Cranes avrättning".. låter inte alls lika coolt som "The execution of Myra-Belel Crane"