Nekromanti [Stålsökarna] BRP/Järn/RQ-hack - Icke-standardvapen?

IcarusDream

Anti-populist
Jag har tänkt att i Stålsökarna så ska jag försöka undvika de klassiska "standardfantasyvapnen" såsom svärd och försöka få mer primitiva vapen istället. Eftersom settingen ska vara mer senare delen av neolitikum snarare än medeltid och stammarna har väldigt begränsade möjligheter att smida.

Följande vapen har jag just nu, kommer ni på nåt mer "enklare/primitivare" vapen som skulle kunna passa?

Dolk

Spjut
Kampstav
Glav
Cestus (Sttridshandskar)
Pilbåge
Kastspjut

Blåsrör
Slunga

Leon

Leo carcion
Glav och Cestus känns för avancerat för yngre stenålder, men skulle föreslå yxa och stridsklubba.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Klubbor och yxor.
Svinstora huggtänder/betar/klor som holkas ur från ena sidan surras fast längs underarmen.

Vad tänker du dig för typ av glav?

IcarusDream

Anti-populist
DeBracy;n173475 said:
Klubbor och yxor.
Svinstora huggtänder/betar/klor som holkas ur från ena sidan surras fast längs underarmen.

Vad tänker du dig för typ av glav?

Jag tänker mig att cestusen/stridshandsken i detta fall får representera "spännfast nåt farligt på underarmarna och slå fienden med det" trots att just ordet "cestus" är mordernare. Kanske får döpa det till stridshandske för att förtydliga för de utan fantasi.

Det jag tänker med glav är en lång yxa, eller ett spjut med en större spets. Typ en korsning mellan en yxa och ett spjut. Då oftast med stenspets.

IcarusDream

Anti-populist
Tanken jag har är att "Kampstav" ska vara det vanligaste vapnet. Och det ska vara istället för "klubba".

Leon

Leo carcion
IcarusDream;n173477 said:
Tanken jag har är att "Kampstav" ska vara det vanligaste vapnet. Och det ska vara istället för "klubba".
Fast jag tänker de där coola klubborna som ser ur litegrann som trumpinnar, fast med en stenkula.

Leon

Leo carcion
Jag tänker mer såhärhttp://britisharchaeology.ashmus.ox.ac.uk/images/highlights/AN1927-2727-31-med.jpg

Du kan med fördel googla neoltihtic mace

IcarusDream

Anti-populist
Peter;n173521 said:
Jag tänker mer såhärhttp://britisharchaeology.ashmus.ox.ac.uk/images/highlights/AN1927-2727-31-med.jpg

Du kan med fördel googla neoltihtic mace

De där ser inte ut som trumpinnar :p DISSAPOINTED!

zonk

muterad
Aztec-style klubbor är ju gjutet. De ser verkligen onda ut.

da_bohz

Swordsman
Låter coolt! Här är mina nomineringar:
Stenyxor. Lämplig formbar sten finns i nästan hela världen, och det finns många sätt att sätta en knackad sten på en pinne (tillräckligt långt tillbaka i tiden användes det som ofta kallas för en handkil; en stenyxa utan skaft).
En Atlatl och en vanlig Stenslunga (som du redan nämnt) skulle passa in bra i en sådan miljö om du vill ha fler avståndsvapen. Båda har sannolikt använts i åtminstone 10 000 år och visat sig relativt effektiva för sin tid.
?Dessutom, Macuahuitl. Träklubbor som man infört vassa obsidianskärvor i.

EDIT: Upptäckte att du redan skrivit med slunga.

IcarusDream

Anti-populist
Nuvarande vapenlista är:

Dolk
Spjut
Kampstav
"Glav*"
"Stridshandskar/cestus**"
Yxa
Pilbåge
Kastspjut
Blåsrör
Slunga

* För att "stenyxa-på-en-lång-stav-som-är-en-korsning-mellan-tvåhandsyxa-och-spjut" var för långt att skriva
** För att "vassa-objekt-såsom-klor-eller-tänder-fastsnörade-på-en-persons-underarm" också var för långt för att skriva

IcarusDream

Anti-populist
Ny frågeställning:

Rustningspenetrering

Som systemet är nu som är klassisk BRP så är skadesystemet kort sagt (vapenskada - rustning = KP-skada) men jag vill att vissa vapen, såsom dolkar och pilbågar ska vara rustningspenetrerade. Hur ska man göra det på en enkelt sätt? Jag funderar på att typ dolk som exempel ska sänka rustningen med typ 1T6, så motståndarens rustning räknas som 1T6 mindre.

Ska också förtydliga att rustningar inte har ett fast värde utan mer som i Symbaroum, där det är ett värde med ett antal T6:or som skyddar olika varje gång.

Sköld dock fungerar likadant som i Pendragon.