Igår hände samma sak för våran spelgrupp.
Efter att ha tittat i boken så står det att du inte kan motstå gifter när du väl är påverkad. För på sidan 173 (där det står om gifter, om jag inte minns fel har ej boken närvarande i skrivande stund) så får mat bara motstå gifter när man tar ett botemedel.
Annars så i regelboken står det enda om att motstå gifter under Giftbrukare. Vilket är, om en Giftbrukare har applicerat gift på sitt vapen, sedan skadat en motståndare, så skall Giftbrukaren slå en gång per runda för att se om giften fortsätter att vara eller om giftbrukaren applicerat det dåligt så det slutar vara innan effekten avtar av sig själv.
Problemet som jag ser det då är att, slaget är inte mot en rollperson eller ett offer, utan mot hur mycket SKADA man gör med giftet. Detta gör med en annan regel - som säger att SLPer ska lyckas/misslyckas automatiskt enligt spelledarens tycke - att egentligen så monster och motståndare misslyckas ALDRIG med att förgifta folk och deras gift löper alltid rundorna ut. Enda sättet att motstå, är då via motgift.
Detta gör gifter sjukt svåra för rollpersoner att hantera. För motståndarnas gift kommer alltid göra relativt mycket skada (2,3 eller 4) i lika många rundor. Enda sättet att undvika detta är med botemedel. Medan en spelare måste slå, en gång per runda, för att upprätthålla sitt gift.
Det kan vara så att det är felskrivet under Giftbrukare och att regeln om just gifter och motstånd kanske även borde vara en generell regel om gifter. För det skulle vara mer förståeligt om giftbrukaren alltid måste slå [Listig<--Stark] och inte [Listig<--Styrka (giftets styrka)].
Vi i våran grupp kommer köra med att rollpersonerna får slå, på sin tur, motståndarens [Listig<--Styrka] och sedan inverterar jag slaget, så att de fortfarande ska vara positivt att slå lågt.
Så om ett gift har skada på 1T6, blir det +3 på motståndarens Listig. Har motståndaren 14 i listig ska då rollpersonerna slå 9 och under för att motstå.
Men ja, det behöver förtydligas tycker jag!