Nekromanti Störande spelsituation...

Dansson

Veteran
Exemplet: Vid en spelsession så frågar en av mina spelare om en viss modifikation. Vid just detta tillfälle hade jag (som i normala fall som allsmäktig SL kan 1 miljard regler utantill...) glömt den specifika modden och tummade till med något jag ansåg rimligt i stället för att behöva bläddra i en massa böcker i onödan. Ja vesst, men då slänger en annan spelare sig in i konversationen som minsann har lusläst alla regelböcker från pärm till pärm och hävdar att så står det banne mig inte i boken.
Detta är väl egentligen ingen stor grej, men dock ett jävligt störande element.
Vad gör ni SL-kollegor när sånt här uppstår? Lite sunkigt att dra till med "Men så kör jag nu!" helt plötsligt.

Pom

Swashbuckler
Så länge den kunniga spelaren rättar mig i civiliserade tongångar ser jag det bara som en tillgång.

Olle Linge

Snigel
Jag håller helt med Pom. Jag föredrar dock att lösa allting av det här slaget utanför spelmötet. Det vill säga att om nåong vill kommentera något om reglerna eller något jag har sagt som inte stämmer så får de göra det efter. Det finns inte så många saker jag avskyr som regeldiskussioner under själva spelandet.

Rickard

Urverk speldesign
Nuförtiden så har jag den respekt av spelarna att de inte ifrågasätter vad jag säger.. De går vidare om de inte tycker det är en orättvis (inte trovärdig) modifikation.. Detta är väl kanske ett resultat av 6-7 års spelande och för att jag inte visar regelboken eller spelar rollspel som spelarna kan reglerna i..

Förr i tiden så var jag själv värsta regelbögen, vilket gjorde att jag ofta hamnade i bråk med min spelledare och indirekt (det fanns andra orsaker också) gjorde att spelledaren bytte till ett annat rollspel.. Jag funderade då lite över hur mycket regeldiskussionerna (läs: grälen) tillförde speltillfället och jag kom på att det inte tillförde något alls.. Den lilla fördel jag fick var inte värt att få spelledaren sur.. Dessutom så var han snäll i andra fall, så det hela jämnar ut sig..

Nåväl, om jag någonsin skulle stöta på att spelaren rättar mig när jag improviserar fram en regel så rättar jag mig efter honom om regeln är lätt (som exempelvis en färdighetsmodifikation).. Det är väl inte så mycket mer med det? Spelledaren behöver inte vara ensam med att bestämma, utan spelarna kan lika gärna hjälpa till..

/Han som dock skulle köra över spelaren om Han hittade på en regel som snabbade upp hela förloppet (och säga "Så kan jag köra nästa gång" till spelaren)

Troberg

Sinister eater
Vad gör ni SL-kollegor när sånt här uppstår? Lite sunkigt att dra till med "Men så kör jag nu!" helt plötsligt.
Spelarna vet inte alla detaljer om vad som händer, så du ska egentligen inte behöva motivera, åtminstone inte under pågående spel.

Annars så finns ju alltid standardknepet: "Men du glömmer att du har solen i ögonen också...".

Krille

Super Moderator
"Ja vesst, men då slänger en annan spelare sig in i konversationen som minsann har lusläst alla regelböcker från pärm till pärm och hävdar att så står det banne mig inte i boken."

Där har jag flera varianter.

<ul type="square">[*]"Tack för hjälpen! (till annan spelare) Du fick modifikationen X istället för Y."
[*]"Sidhänvisning?"
[*]"Det är torsdag och gummikycklingen är inte viftad motsols. Y gäller."[/list]

Fast oftast kör jag faktiskt med den första.

Petri

Veteran
Det har man ju varit med om... Fast det brukar vara jag som SL som brister i regelkunskapen :gremblush:

I vilket fall som helst, så har jag en spelare som har väldigt lätt för regler och sådant medans jag har en tendens att glömma mitt standard svar brukar vara så här "Skit samma, nu kör vi så här istället" för jag orkar inte med sådant. Jag vill bara komma vidare i spelandet istället för att hänga upp mig på nån regel. Fast det finns tillfällen då den regelkunnige spelaren är till nytta..

Jarre

Swordsman
Ja. Det är idiotiskt av spelaren att starta ett gräl för något så trivialt som en regelmodifikation. Spelledaren är spelets ledare, och har makten över allt. Han ska styra spelmötet så att det blir roligt och använda reglerna som ett hjälpmedel, inte låta reglerna styra honom.

Strunta i att vara så exakt med modifikationer att ni inte ska kunna improvisera fram dem när det behövs. Regelmakarna (talar ur egen erfarenhet) skrev inte modifikationstabellerna för att spelledare i land och rike runt skulle lära sig dem utantill, utan för att ge riktlinjer samtidigt som det ger spelledaren en fingertoppskänsla för modifikationernas storlek.

chrull

Stockholm Kartell
Då slår man upp regeln och kontrollerar. sen är problemet löst.

_-olle-_

Veteran
Spelare som dessutom vet skillnaden mellan ett förslag och en uppmaning är väldigt bekväma att ha omkring sig! Det gäller att vara på sin vakt mot prestigespöket...

Pom

Swashbuckler
Absolut!

Jag har väldig tur med mina spelare och när jag glömmer eller missuppfattar en i sammanhanget viktig regel får jag bara milda påminnelser tungt lastade med försäkringar om att de glatt accepterar även mitt åt-pipan-förslag om jag vill hålla fast vid det.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, jag skulle säga att jag tillfälligt glömmt just den nuffran för tillfällen & kör med den här modden vid det här tillfället. Skulle nog säga att att det kvittar om det står i boken eller ej, sålänge man bara har det lika för alla !

G

Guest

Guest
Tja...

Jag har efter många års SL´ande lyckats få spelarna att förstå att min vilja är lag!

Nr 1. Inget tittande i regleböckerna under spelets gång!
Nr 2. Inga regeldiskussioner under spelsts gång! Totalt förbjudet! Vi kan iofs under korta raster ta upp specifika regler som spelarna har funderingar kring, eller andra regler som snabbt måste tas upp under spelets gång. Men inget snack om det, efter min förklaring så är det så...
Nr 3. Efter spelmötet så tar vi oss en timme att gå igenom olika saker vi tycker bör ändras eller andra saker som är värda att diskutera. Givetvis tar vi upp regelsaker som man under spelmötet kanske inte uppfattad som särskilt bra...
Nr 4. Stenhårt hålla på dessa enkla regler. Då slipper man gnäll och tjat. Efter ett par år så har du superdrillade spelare... :)

MVH
Lexx

Troberg

Sinister eater
Nr 1. Inget tittande i regleböckerna under spelets gång!
Instämmer, om jag behöver titta i en regelbok annat än för någon enstaka tabellslagning så känner jag mig misslyckad som spelledare.

Nr 2. Inga regeldiskussioner under spelsts gång! Totalt förbjudet! Vi kan iofs under korta raster ta upp specifika regler som spelarna har funderingar kring, eller andra regler som snabbt måste tas upp under spelets gång. Men inget snack om det, efter min förklaring så är det så...
Instämmer, speciellt när det gäller ovidkommande regeldiskussioner. Jag hatar när någon mitt under en intensiv strid börjar fråga spelledaren om vilka coola monster han kan kan summona när han blir level 10 (och han för närvarande är level 4...).

Gordeg

Hero
Normalt är det bara praktiskt när spelare håller koll på reglerna de själva berörs av, det snabbar upp spelet. Så jag tycker att man ska dra nytta av den påläste spelaren i ditt exempel.

Men!
Ibland vill man som SL styra spelarna och handlingen litegrann, tex för att hoppa förbi en passage som är onödig och tidkrävande, för att en mystisk SLP ska lyckas fly, eller liknande saker. Då är det väldigt besvärligt med en "rules lawyer" som går in i regeldiskussion med SL och dessutom vägrar ge sig.

Samma sak kan handa när en spelare gör en annan regeltolkning än SL, tex kanske han tycker att en viss förmåga borde vara mäktigare än vad du som SL vill tillåta.

Jag tycker som Snigel, att man skall skjuta upp regeldiskussionen till efter spelmötet. Tills dess är det spelledarens beslut som gäller. Det är faktiskt ganska sannolikt att spelaren inte ens kommer ihåg att ta upp frågan efteråt, och då kan det inte ha varit särskilt viktigt, eller hur?

Gordeg

Dansson

Veteran
Först och främst vill jag säga att det kom in många bra inlägg i den här tråden.

Sen ska jag också klargöra att detta inlägg handlar om den negativa attityden av "Ha, jag har rätt, du har fel!"-slaget.
Självklart är pålästa spelare väldans bra att ha, så de kan påminna Den Gudomlige om nu det oändliga minnet nån gång skulle svika... Men då ska det ju helst göras, som någon här skrev, under civiliserade och vänskapliga tongångar. Man spelar ju för att ha kul. För det är väl ganska dumt att slänga bort en massa timmar av livet på att sura?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nr 4. Stenhårt hålla på dessa enkla regler. Då slipper man gnäll och tjat. Efter ett par år så har du superdrillade spelare... :)"

Ett par år? Och hur blir rollspelandet fram tills dess då?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är oftast spelledare, men är egentligen inte särskilt påläst när det gäller regler. Oftast läser jag igenom regelboken när jag får den för att sedan nästan aldrig titta i den igen bortsett ifrån om jag ska skapa en ny karaktär eller dylikt.

Det blir rätt sällan några störande regeldiskussioner på våra spelmöten. När det händer så brukar vi slå upp regeln så snart som möjligt eller acceptera spelledarens förklaring eller lösning på situationen.