Stora förändringar?
"Hela Erf-systemet är olikt, och bara det är ju 50% av Drakar och Demoner version 3-5 och själva spelmotorn. [snippeti] Men att erf-systemet är den dominerande och färgstarkaste delen i DoD3-5 tycker jag är självklart."
Det håller jag inte med om.
Jag vill dela in DoD i tre stora delar: före spel (rollpersonsgenerering), under spel och administration efter spel.
Rollpersonsgenereringen inför en ny grundegenskap. I övrigt är det en återgång till DoD2/3/Expert eller det alternativa systemet i DoD'91.
Själva regelmotorn hanterar huvudsakligen saker i spel. Där har metoden att se om man lyckas, den viktigaste biten, lämnats oförändrad. Skadesystemet är oförändrat utom i skala. Det som skiljer sig är handlingssystemet, och det har ändrats redan tidigare i Krigarens Väg (men då klagade ingen minsann).
Administration efter spel är den stora förändringen, men huvudsakligen i metoden för hur man blir bättre. Istället för att få poäng som direkt används för att öka en färdighet så har man nu poäng som ökar ens nivå, som i sin tur ger poäng som använd för att öka en färdighet. Ett mellansteg har införts, men principiellt är det ingen större skillnad: man får poäng som omsätts i högre färdigheter. Den stora skillnaden är att färdigheterna höjs i klump.
Summan av kardemumman är att om jag får sätta procentsatser så blir det inga 70%. På sin höjd är det 30%. Tar man DoD'91 plus Krigarens väg så har man en större förändring: hela rollpersonsgenereringen, hela skadesystemet (smärtpoängen) och hela handlingssystemet (handlingar införs) byggdes om, plus substantiella skillnader i magi och erfarenhetssystem.