Nekromanti Störst och näst störst

Hur är det egentligen? På första sidan i Eon2 under rubriken FÖRORD står det så här:

...Eon har relativt snabbt etablerat sig som det ledande svenska rollspelet...

Men här på forumet så står det att DoD är det största rollspelet i Sverige. Kan någon förklara?

Mvh Victor Palm

I'll be back

Eon är störst, bäst och vackrast.
DoD är största tabben inom rollspel...

Nej, allvarligt, det beror på tokar hur det ligger till

Nej, jag vet inte.. Men jag gillar att höra min egen röst

Snacka om att vilja ha uppgradering på forumet :gremlaugh:

Mvh Victor Palm

I'll be back

Johan K

Gammal & dryg
Har ju inga nuffror att ge dig om vad som är störst... Men men egna åsikt kan du få...
Jag tycker att DoD är det största & bästa som gjorts !!
Men EON kommer på en god 2:a plats.
Med motiveringen att DoD-versionerna är enligt min åsikt bra gjorda med ett knippte trevliga moduler, bra regler, en MYCKET trevlig värld !!!

DAKRilla

Hero
DoD är nog största rollspelet genom tiderna i Sverige med tanke på att det funnits i ett par år, närmare bestämt 20. Eon är nog det mest köpta rollspelet på senare år, men det finns garanterat fler exemplar utav DoD här ute i vårat avlånga land för det.

Krille

Super Moderator
"Kan någon förklara?"

Det är en fråga om att tolka försäljningsstatistik. I den här tråden förklaras några olika sätt att räkna.

Bidragande orsaker kan också vara att förordet och blurben skrevs vid två olika tillfällen, och att verkligheten varierade mellan dessa två tillfällen.

Re: Störst och näst störst [OT]

Jag måste bara fråga om din signatur är en del ur Disturbeds låt Down Whit The Sickness????

Bjorn

Hero
För det första är ledande (=leder utvecklingen) och störst långt ifrån några synonymer.

Sedan så är ju självklart Eon störst, 320 sidor mot som mest (om mitt minne inte sviker mig) ca 200 för de största varianterna av DoD. Faktum är att jag som oftast SL:ar hos andra har märkt att inklusive alla moduler börjar nog Eon närma sig det magiska 10kg strecket.
:)

Skämt åsido, störst, ledande, främsta och sådana adjektiv används ju alltid på det sätt som främjar det egna syftet i sådana här utalanden.

/Bjorn

DanielSchenström

Swashbuckler
Pröva AD&D någon gång, en 10 hårdinbundna böcker, ett tjugotal mjukinbundna samt en box eller 2. (Ja, för man måste ha allt med sig till spelmötena :gremsmile:.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
En vacker syn.

Och det är en vacker, men samtidigt spännande, syn att se sin SL packa upp bok efter bok. Ryggsäcken är packad till brsitningsgränsen (ja vi använder ryggsäck inte bag) och trots det så har han varit tvungen att "välja" vilka böcker som ska med.

Som DoD6 SL så har jag ju ett tag kvar. Men det pockar på...

DAKRilla

Hero
Har inte senaste utgåvan av AD&D (2nd edidtion) ett hundratal moduler och tillbehör om man även räknar med alla andra företag förutom TSR (eller WotC) som Fantasy Flight Games, Swords & Sorcery och så vidare?

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja, senaste är ju 3e versionen och den finns det en mängd saker till eftersom de släppte regelgrunden fri (d20). Till 2nd edition kom det inte så mycket från andra företag (Mayfair gjorde lite grann bl.a.).

Men jag skulle aldrig kunna ta med mig allt jag har till 2nd edition, se själv på www.griffindesign.org/masterlist.html .
1st ed skulle jag nog palla och till 3e har jag bara 3 böcker.

Helmgast
DoD v.6 vs EON II

Räknar man neoGames mot RiotMinds så vinner neo. Lätt!

Men om man räknar med Äventyrsspel/Target Games på RiotMinds sida så är segern DoD's.

Enligt mig så är DoD v.1-4 det största spelet men Trudvang (DoD6) borde räknas som ett annat spel.

Idag, vilket är det som räknas så ÄGER neoGames rollspelsmarknaden!