Nekromanti Störst och näst störst

Krille

Super Moderator
Konspirationsteorier

"Det är kanske dags för att dig att leta upp en ny konspirationsteori och febrigt klamra dig fast vid den istället?"

...som till exempel att Fredrik Malmberg på Äventyrsspel anlitade Christer Pettersson för att mörda Palme, då Palme tänkte avslöja att retrovirus i fluorsköljningen under åttiotalet omprogrammerade skolungar till rollspelare, och att det var därför som den första rollspelsboomen i Sverige kom? :gremwink:

Re: Konspirationsteorier (OT)

"..som till exempel att Fredrik Malmberg på Äventyrsspel anlitade Christer Pettersson för att mörda Palme, då Palme tänkte avslöja att retrovirus i fluorsköljningen under åttiotalet omprogrammerade skolungar till rollspelare, och att det var därför som den första rollspelsboomen i Sverige kom?"

Hihi, jag känner en Fredrik Malmberg, och det är inte han som ni tror att det är. Han är för övrigt Magnus Malmbergs lillebrorsa, samma sak igen; inte det Magnus Malmberg som ni känner till.

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Jag kom nyss på att detta inlägget låter otroligt barnsligt, äh, skit samma! DS.

Vindhand

Myrmidon
Spännande

Den som jag pratade med var ansvarig för försäljningen så de borde veta.

Det var en nyhet... Hur kommer det sig att du inte kläckt ur dig detta något av de många tillfällen du haft sedan frågan först kom upp? När frågan var aktuell så svarade du istället med (egen emfas):

<blockquote> Eon 2 är ingen besvikelse. Mtp att det inte är en ny upplaga per se, utan ett nytryck som är kompatibelt med allt gammalt material, så är försäljningen helt enligt budget. Vi är nöjda med dess försäljning. Eon säljer bäst i norra Sverige samt i södra - egentligen är det bara i Stockholm jag inte har siffrorna. Men Stockholm är en oproportinellt liten del av Rollspelssverige, där Norrland och södra Sverige dominerar. Detta syns om inte annat på konventen, där vi nu senast på Lincon sålde slut Eon 2, och ett flertal personer kommer in och köper hela utbudet. Intresset kan också helt ovetenskapligt ses här bland forumens omsättningshastighet ndg inlägg.

Och som jag ursprungligen sade baserar inte vi våra siffror på enbart Tradition.

-Marco Behrmann
-Neogames AB
</blockquote>(ref)

Hur är det? Å ena sidan säger du att dina siffror hade en god källa, å andra sidan sade du då att de saknades. Minst ett av dessa påståenden måste vara vilda påhitt.

Så, hade du glömt din källa då? Eller är källan en senare konstruktion?

Big Marco

Läskig
Re: Spännande

Antingen kan du inte läsa eller är du förblindad av dina egna fantasier? Du har svaret i citatet.

(Ledtråd - inget i citatet motsäger det jag har skrivit. Tag av skygglapparna, andas lugnt några gånger och försök, du klarar det nog efter några försök)

Den här ... "diskussionen" ger mig inget. Tvärtom. Du har gång på gång visat dig vara en fanatisk negativ fakta-förvridare, och det ger inte mig något att samtala vidare med dig. Jag värderar min tid högre än så. Tyvärr. Jag hoppas att du finner ro någongång, och slutar att slå på den döda hästen.

Vindhand

Myrmidon
Suck

Antingen kan du inte läsa eller är du förblindad av dina egna fantasier? Du har svaret i citatet.

(Ledtråd - inget i citatet motsäger det jag har skrivit. Tag av skygglapparna, andas lugnt några gånger och försök, du klarar det nog efter några försök)

I citatet säger du att stockholms siffror saknas. Nu (ett år senare) säger du att de inte saknades. Båda dessa påståenden kan inte stämma. Det är ingen fantasi från min sida utan tydiligt skrivet svart på grått.

Men, visst: förklara vad du menade då om att stockholms siffror saknades (som svar på att Tradition inte höll med dig om sina försäljningssiffror) som inte motsäger att du hade utmärkta siffror från Tradition (som du påstår nu, ett år senare).

Den här ... "diskussionen" ger mig inget. Tvärtom. Du har gång på gång visat dig vara en fanatisk negativ fakta-förvridare, och det ger inte mig något att samtala vidare med dig. Jag värderar min tid högre än så. Tyvärr. Jag hoppas att du finner ro någongång, och slutar att slå på den döda hästen.

Det är tråkigt att du blir så arg snarare än att helt enkelt förklara vad som faktiskt hände.

Du får ju förstå att folk kommer fråga dig vad du menar om du gör påståenden som säger emot dig själv eller där dina påstådda källor säger något helt annat. Oftast när sådant sker är det hela ett enkelt missförstånd som kan redas ut lätt. Tyvärr har det inte skett i det här fallet, men det ser jag mer som ett resultat av din ovilja att förklara dig snarare än någon "fanatisk faktaförvridning" från min sida.

Krille

Super Moderator
Re: Suck

"I citatet säger du att stockholms siffror saknas. Nu (ett år senare) säger du att de inte saknades. Båda dessa påståenden kan inte stämma. Det är ingen fantasi från min sida utan tydiligt skrivet svart på grått."

För ordningens skull, jag har inte sett staden Stockholm nämnas i text i någon av diskussionerna förrän nu. Du vet, det finns fler Tradi-butiker än Tjockhults.

Med tanke på var Marco bor så ger jag dessutom rätt mycket pengar på att det var butikschefen för Tradition i Femmanhuset i Göteborg som han kände och pratade med, och om jag inte minns helt fel så var det till och med Göteborgsbutiken som höll i postorderdelen.

Vindhand

Myrmidon

För ordningens skull, jag har inte sett staden Stockholm nämnas i text i någon av diskussionerna förrän nu. Du vet, det finns fler Tradi-butiker än Tjockhults.

Det var marco som tog upp det för ett år sedan. Det fanns en länk vid mitt citat om du inte litar på min förmåga att klippa och klistra :gremsmile:

Med tanke på var Marco bor så ger jag dessutom rätt mycket pengar på att det var butikschefen för Tradition i Femmanhuset i Göteborg som han kände och pratade med, och om jag inte minns helt fel så var det till och med Göteborgsbutiken som höll i postorderdelen.

Så varför tog det ett år att komma fram till detta? Frågan har varit uppe flera gånger det senaste året och det är först nu Marco kom ihåg att han hade en ypperlig källa han av någon anledning inte orkat nämna tidigare. :gremcrazy:

Krille

Super Moderator

"Det var marco som tog upp det för ett år sedan."

Du massuppfittade mig. Jag har inte sett Marco nämna några siffror om Fjollträsk, vare sig i den här tråden eller den du länkade till. Enda gången han nämner Fjollträsk är när han säger att han inte har några siffror därifrån.

"Frågan har varit uppe flera gånger det senaste året och det är först nu Marco kom ihåg att han hade en ypperlig källa han av någon anledning inte orkat nämna tidigare."

Jag förstår honom. Jag har ju, som bekant, också haft dig som meningsmotståndare, och jag har, också som bekant, inte orkat med dig då och då alternativt blivit heligt förbannad på din attityd.

Vindhand

Myrmidon

Du massuppfittade mig. Jag har inte sett Marco nämna några siffror om Fjollträsk, vare sig i den här tråden eller den du länkade till. Enda gången han nämner Fjollträsk är när han säger att han inte har några siffror därifrån.

Mjo, och siffror från Tradition innebär siffror från stockholm också. Läser du resten av hans inlägg finner du hur han nedtonar Traditions betydelse för ett spels försäljningssiffror. M.a.o: svaret på att tradition inte höll med honom var "Tradition är oviktiga" snarare än "Det gör de visst".

Jag förstår honom. Jag har ju, som bekant, också haft dig som meningsmotståndare, och jag har, också som bekant, inte orkat med dig då och då alternativt blivit heligt förbannad på din attityd.

Så förbannad att du glömmer bort riktigt dräpande motargument för att komma ihåg dem ett år senare? Knappast.
Hade han haft en källa att hänvisa till hade den här debatten varit ur världen . Att den dyker upp först ett år senare är mystiskt och förtjänar en förklaring.

Krille

Super Moderator

"Mjo, och siffror från Tradition innebär siffror från stockholm också."

Gör det? Som sagt var, det finns fler Traditionsbutiker än de i Fjollträsk. Får man totala siffror och några butiker runt om i landet (exempelvis postorder, Norrland och Göteborg) så har man fått siffror från Tradition som inte nämner ett jota om Fjollträsk.

"Läser du resten av hans inlägg finner du hur han nedtonar Traditions betydelse för ett spels försäljningssiffror."

Och läser du resten av hans inlägg så finner du hur han framförallt nedtonar Tradition Stockholm.

"Så förbannad att du glömmer bort riktigt dräpande motargument för att komma ihåg dem ett år senare?"

Du ska bara veta.

Bra!

Det är bra att det finns sådana som du Vindhand! Någon som pallar (och vågar) sätta sig emot dom stora. Stå på dig!

Mvh Victor Palm

I'll be back

Vindhand

Myrmidon
Magic bullet

Gör det? Som sagt var, det finns fler Traditionsbutiker än de i Fjollträsk. Får man totala siffror och några butiker runt om i landet (exempelvis postorder, Norrland och Göteborg) så har man fått siffror från Tradition som inte nämner ett jota om Fjollträsk.

Det är då typiskt en bra sak att påpeka när det uppstår konflikter bland källorna. Om Marco sagt något sådan för ett år sedan hade jag inte haft någon anledning att tvivla... men när det går ett _år_ av undvikande svar, ihjältigning o.s.v. innan "förklaringen" dyker upp så känns det som det behövs en _ny_ förklaring till varför den dröjde så.

Och läser du resten av hans inlägg så finner du hur han framförallt nedtonar Tradition Stockholm.

"Och som jag ursprungligen sade baserar inte vi våra siffror på enbart Tradition. " (här)
"Tradition är inte den enda kanalen får att nå ut med rollspel, även om detta verkar vara vad vissa här tror."här

Det är från de två inläggen Marco bevärdigade tråden med efter att hans uppgifter ifrågasatts.

Du ska bara veta.

IMHO är det otroligt... men jag väntar på en förklaring från Marco innan jag säger något slutgiltigt. Han kan ju ha en ypperlig förklaring han sitter och tjuvhåller på. Om ett år kanske vi får reda på den också?

Vindhand

Myrmidon
Re: Bra!

Tack...

Jag kunde egentligen inte bry mig mindre vilket spel som säljer bäst. Det jag stör mig på är altt man verkar försöka vilseleda folk.

Det är litet som "Knights of Legend"-incidenten. Om NG från början varit öppna och erkänt att de inspirerats en aning av detta spel hade flera långa otrevliga plagiatdebatter kunnat undvikas.

Krille

Super Moderator
Re: Magic bullet

"Det är då typiskt en bra sak att påpeka när det uppstår konflikter bland källorna."

...du menar att du inte kunde räkna ut det med höger öra genom att läsa vad Marco faktiskt skrev?

"IMHO är det otroligt..."

Inte särskilt. Minns du den här tråden?

Vindhand

Myrmidon

...du menar att du inte kunde räkna ut det med höger öra genom att läsa vad Marco faktiskt skrev?

Nej. Om man som svar på att påstådda siffror från tradition ifrågasatts skriver att Tradition är oviktiga så tolkar jag det inte som att man menar att man råkar ha siffror från hela tradition utom just stockholm. :gremcrazy:

Om man kan försvara ett påstående med lätthet så brukar man ju göra det. Det brukar inte ta ett år att komma på varför man påstod det man nu påstod.

Inte särskilt. Minns du den här tråden?

Hur är det likt? Det var inte så att du där hävdade att du hade någon typ av hårda siffror som du sedan glömde var du fått (för att ett år senare dyka upp med en färsk förklaring). Det var snarare så att det tog ett tag att formulera vettiga relevanta argument som faktiskt berörde sakfrågan. :)-

Krille

Super Moderator

"Om man som svar på att påstådda siffror från tradition ifrågasatts skriver att Tradition är oviktiga så tolkar jag det inte som att man menar att man råkar ha siffror från hela tradition utom just stockholm."

Eller så kanske man menar att Trads siffror är en av flera källor. Fast den tanken kanske är för Neo-vänlig, eller nåt - den saknar ju alla tankar på en Neo-konspiration.

Jag tror inte inte heller att ordet "oviktigt" står någonstans i Marcos inlägg. Den tolkningen får stå för dig.

"Det var snarare så att det tog ett tag att formulera vettiga relevanta argument som faktiskt berörde sakfrågan. :gremsmile:-"

Snarare, att formulera om dem så att motparten faktiskt begrep vad det var som pratades om. Ungefär som här.

Vindhand

Myrmidon

Eller så kanske man menar att Trads siffror är en av flera källor. Fast den tanken kanske är för Neo-vänlig, eller nåt - den saknar ju alla tankar på en Neo-konspiration.

Det ändrar inte grundscenariot:
1: Försäljningssiffror påstås, med en namngiven källa
2: namngiven källa visar sig säga något helt annat
3: Namngiven källas betydelse sågas
4: (ett år senare) en förklaring till 2 dyker upp.

Jag tvivlar på förklaringen i 4 eftersom det tog så lång tid för den att dyka upp och att den rimmar illa med retoriken i 3. Tycker du att det är så konstigt?

Jag tror inte inte heller att ordet "oviktigt" står någonstans i Marcos inlägg. Den tolkningen får stå för dig.

Deras betydelse nedtonas. Låter det bättre?

Poängen är att de tidigare påstådda siffrorna (de från Tradition) inte försvaras alls. Det är inte vad man gör om man nyligen pratat med deras försäljningschef IMHO. Marco är ju inte korkad! Det borde inte ta ett år att komma ihåg en sådan sak.

Snarare, att formulera om dem så att motparten faktiskt begrep vad det var som pratades om. Ungefär som här.

Vad är din poäng? Att jag ger med mig för vettiga argument? Det ser jag som en positiv egenskap... :gremsmile:

Kan vi inte hålla debatten fri från ad hominems? Om jag är en charmig individ eller inte ändrar ju inte de påståenden som ligger till grund för det hela.

Krille

Super Moderator

"Jag tvivlar på förklaringen i 4 eftersom det tog så lång tid för den att dyka upp och att den rimmar illa med retoriken i 3. Tycker du att det är så konstigt?"

Vad jag tycker är konstigt är att du inte ens kunde tänka dig möjligheten av att 4 existerade för ett år sedan. Liksom, Tradition är en stor organisation, postorder utgår från Göteborg, och Neogames bor i Göteborg! Är det så ämlans konstigt att eventuella Stockholmssiffror, som uppges vara en liten del av organisationen Tradition, skiljer sig från Göteborgs- och rikssiffrorna? Är det så konstigt att eventuella Stockholmssiffror "tonas ner"? Och är det så konstigt att Neogames hämtar siffror från fler ställen än Tradition? Och är det så otroligt svårt att tänka sig ett sådant scenario?

Och vad händer? Jo, det faktum att den kommer upp ett år senare ifrågasätts! Ska det verkligen behöva förtydligas med enstaviga ord ett år senare för att du ska begripa det?

Så ursäkta mig, men jag ser inget grundscenario i första rummet. Den namngivna källan i 2 är inte samma namngivna källa som i 1, och 3 är en förklaring av att det finns fler källor än 1. Om du inte förstod det för ett år sedan (eller ens kunde fundera på ett sådant scenario), hur stor är chansen att du begriper det idag?

"Marco är ju inte korkad!"

Nej det är han inte. Men det skulle inte förvåna mig om han är så irriterad att han behöver ett andrum på ett år för att orka med att förtydliga läget för dig. Just nu är jag själv nära den gränsen, för maken till obstinat konspirationssökande får man leta efter.

"Vad är din poäng? Att jag ger med mig för vettiga argument?"

Poängen är att du inte ger med dig för vettiga argument förrän de har nedplockats till enstaviga ord, pusslats samman i en officiell utredning, postats i tre kopior, försvunnit i arkivet och återvunnits till en engångständare ett år senare.

Ad hominem hit eller dit, den här processen förekommer så fort någon ens får för sig att käbbla emot dina Konspirationsteorier, oavsett om de rör Ob-slag, VINIT, marknadsföring, försäljningssiffror, förseningar eller Knights of Legend. Jag är ämlans trött på att genomföra den här processen varenda gång som du hittar en Konspiration, bara för att få dig att erkänna att det kanske möjligen inte finns någon.

Vindhand

Myrmidon

Vad jag tycker är konstigt är att du inte ens kunde tänka dig möjligheten av att 4 existerade för ett år sedan.

Det kunde jag väl. Det var ju därför jag frågade. Hade jag inte kunnat tänka mig möjligheten att det faktiskt fanns en grund till påståendet hade det ju varit puckat att fråga.

Svaret jag fick (eller ja, jag fick inget svar men andra som kommenterade samma sak fick det) var inte "detta är källan" eller ens "vi _har_ en bra källa"som svaret borde varit om det faktiskt var så. Det var "vi har andra källor" utan ett knyst om Tradition. I.a.f. ett "jag litar mer på min kontakt med Trad. än din" tycker man en person med tydlig information från kedjan ifråga skulle kunnat klämma ur sig.

Liksom, Tradition är en stor organisation, postorder utgår från Göteborg, och Neogames bor i Göteborg! Är det så ämlans konstigt att eventuella Stockholmssiffror, som uppges vara en liten del av organisationen Tradition, skiljer sig från Göteborgs- och rikssiffrorna?

Visst är det konstigt, särskilt som postordersiffrorna håller med stockholmssiffrorna (om man går på Marcos idé om att det är vad Topplistan mäter)... men det hör inte hit.

Är det så konstigt att eventuella Stockholmssiffror "tonas ner"? Och är det så konstigt att Neogames hämtar siffror från fler ställen än Tradition? Och är det så otroligt svårt att tänka sig ett sådant scenario?

Nej. Absolut inte. Det som _är_ konstigt är att man inte försvarade Traditionsiffrorna, om man nu hade en så ypperlig källa till dem. Att det tar ett år att samla kraft för att plita ned det tror jag inte alls på. Det förvånar mig att du gör det.

Nej det är han inte. Men det skulle inte förvåna mig om han är så irriterad att han behöver ett andrum på ett år för att orka med att förtydliga läget för dig. Just nu är jag själv nära den gränsen, för maken till obstinat konspirationssökande får man leta efter.

Jag tillskriver honom allt mer sinnesnärvaro än så. Ett år för att samlas sig för att leverera ett riktigt dräpande motargument? Nej, knappast.

{ad hominems bortklippta}

Det stör mig att debatten glider längre och längre från ämnet... Kan vi inte hålla oss till en ordnad debatt med argument och motargument som berör sakfrågan istället? Det är inte bara mer konstruktivt; det följer forumsreglerna också. :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Att det tar ett år att samla kraft för att plita ned det tror jag inte alls på. Det förvånar mig att du gör det."

Du, jag har tjôtat med dig förut. Jag vet i alla fall hur jag tänker, och det verkar som att Marco tänker på samma sätt.

Det finns vissa debatter som man helst glömmer när de glider över på sidan två och ens motståndare är allt för obstinata. Det här är en av dem, liksom den för ett år sedan. Enda orsaken till att jag orkat så här länge är... fan, egentligen har jag inte orkat. Just nu går jag på dextrosol och envishet, typ.

Så det handlar inte om att samla kraft i ett år för ett dräpande motargument, utan snarare inse att det inte är någon idé att fortsätta och istället bara glömma skiten nånstans på sidan två till fem. Sedan, ett år senare så måste vissa personer nödvändigtvis in och gräva fram det igen när man trodde att saken var bortglömd, död och begraven.

"Det stör mig att debatten glider längre och längre från ämnet... Kan vi inte hålla oss till en ordnad debatt med argument och motargument som berör sakfrågan istället?"

Vad finns det att säga om ämnet som inte redan är sagt och omformulerat femtielva gånger? Du har fått argument, förklaringar, förtydlingar och omformuleringar. Nöj dig med det, och om du inte tror på oss eller håller med oss i vår analys så är det inte vårt problem.

Inte längre, i alla fall.