Nekromanti Stött på ett litet problem.

DODswe4

Hero
Jo det är så här KP/HP bestäms av storlek och fysik.
Allt detta är helt okej tills man vill spela Älva eller Bergstroll
Då den ena får antingen 2-4kp alltså ungefär ett knytnävs slag. Medans trollet får 60-70 kp vilket skulle kunna vara en mobil pansar vagn. WTF should i do?

Krille

Super Moderator
"Då den ena får antingen 2-4kp alltså ungefär ett knytnävs slag. Medans trollet får 60-70 kp vilket skulle kunna vara en mobil pansar vagn. WTF should i do?"

Vad är problemet? Älvan blir ju platt om man smiskar till henne, medan bergstrollet har två centimeter läder ovanpå tjugo centimeter fläsk ovanpä en halvmeter muskler. Även om du tvålar till med ett tvåhandssvärd på ett stillastående troll så lär du ändå inte komma åt något vitalt.

Liksom, ta lärdom av gamla valjägare. Det var inte harpunerna som dödade valarna. Harpunerna var bara till för att sätta flytande bojar i dem som valarna inte kunde dra ner under ytan. Ett antal harpuner senare så har valen tjurrusat och tröttat ut sig, så att det bara är att slå ett rep runt om stjärten på den och dra upp den på däck. Faktum är att en stor del av valarna levde när de började styckas, och såren var definitivt inte särskilt dödliga.

DODswe4

Hero
Problemer är att. Jag vill att båda ska kunna slåss. Visst allt det där är fine tills, man kommer till att Trollet lätt slår ihjäl exempelviss en drake. Eftersom Draken har ungefär samma KP men en hel hög mer abs. Men Trollet slår abra med sitt stora feta vapen (troligen klubba, som har något namn liknande bonka). Draken gör ju mindre i skada med klor rent logiskt. Älven därimot kan aldrig ge sig på en vanlig motståndera. om man nu vill blanda dessa raser i samma grupp, visst hitta på något annat än att slåss. Men nångång kommer dom/jag/vi vilja slåss. Man måste ändå kunna blanda raserna i en spelgrupp.

Krille

Super Moderator
"Problemer är att. Jag vill att båda ska kunna slåss."

Tja, om du prompt vill ha med både älvor, människor och troll i samma system, och prompt vill att trollen ska tåla tokmycket mer än älvorna, så får du se till att älvorna har en annan fördel.

Exempelvis:

<ul type="square">[*]De kan flyga. Därmed kan de befinna sig överallt och skita i all terräng. Det kan inte trollet.
[*]De är snabba som få. Trollet har apsvårt att träffa dem.
[*]De är tokmånga! Det spelar ingen roll om trollet slår ihjäl en, det finns alltid femtielva till!
[*]De kan magi. Tänk dig en älva med mini-kame-hame-ha![/list]

...eller nåt. Kan du inte balansera fysisk stryktålighet och styrka så får du balansera andra egenskaper.

Rising

Vila i frid
Vad är problemet?

[edit: Märkte just att Krilles första respons var "vad är problemet?" - precis som mig. Ville bara säga att jag har uppmärksammat detta så att ni slipper påminna mig om vilken Krille-epigon jag är... :^( (Inte länka till "Fan och hans moster"-tråden nu, era lymmlar! :^D)]

detta är helt okej tills man vill spela Älva eller Bergstroll
Då den ena får antingen 2-4kp alltså ungefär ett knytnävs slag. Medans trollet får 60-70 kp vilket skulle kunna vara en mobil pansar vagn.
Det är väl helt i sin ordning? Den lilla älvan är ju nämligen i sin tur extremt bra på att undvika att åka på spö, medan trollet är dålig på just detta. Älvan kan enkelt fly och gömma sig från angripare, medan trollet kan ha stora problem med listiga fiender. Tänk bara på fällor: Trollet kan ha svårt att upptäcka sådana, medan älvan kan vara för liten för att ens aktivera dem: Snubbeltrådar är inget problem för henne, och tryckkänsliga plattor kan hon gå omkring på som hon vill, lyckligt ovetandes om att hon skulle kunna utsätta sig för livsfara om hon bara hade varit 3-4 ggr tyngre.

Till och med en människa kan ha stora chanser att smyga sig förbi vakter och soldater när oddsen ser dåliga ut, medan det stackars trollet kan se det som meningslöst att ens försöka. Den stora tåligheten kan därför nötas ner snabbt.

---

Om det här inte var vad du menade, så skall jag gissa vad det är för problem du kan ha sett: (Men då vill jag ge dig tusen minuspoäng, för du borde faktiskt ha skrivit klart och tydligt vad det var för problem du ville ha hjälp med istället för att låta oss göra våra egna gissningar)

Det kan vara ett problem när två älvor ska slåss med varandra. Tål man bara 2-4 så är det svårt att avgöra hur mycket en älvanäve skall göra i skada. 1T2? Det kommer ge väldigt oberäknerliga och lynniga resultat. Vad händer om älvan istället tar upp en liten sticka i handen som en batong? 1T3? Om hon tar upp en penna? 1T2+1? Det blir väldigt tunt, väldigt snabbt. Förmodligen är 1T2+1 alldeles för mycket om man börjar tänka sig att tre eller fler älvor skulle angripa en ensam människa. Skalorna fungerar inte. Vi kan behöva en finfördelad, detaljerad skala om vi vill spela i älvornas värld, medan en sådan skala kan vara helt vansinnig att använda om vi istället vill spela en strid mellan två troll. Det blir som att försöka mäta upp Grand Canyon med millimetermått.

Jag föreslog för länge sedan en lösning: Olika storleksnivåer. Säg att vi gillar BRP-skalan 3-18. Då använder vi helt enkelt den om alla våra vanligaste storlekskategorier. Det minsta vi kan vilja spela med, det kan exempelvis vara älvor. Vi kallar det Storleksnivå:1. Nästa nivå kan vara goblins/vättar/tomtar. Sen kan vi vara uppe i människostorlek. Nivå fyra kan gälla troll, fem kan vara resar, sex kan vara cykloper, osv. Det beror på hur stora varelserna ska vara i ens egen värld, förstås. De här nivåerna bör ha ett proportionerligt förhållande till varandra.

När en varelse ur en kategori interagerar med en varelse ur en annan kategori så kan man använda någon form av matematisk process för att översätta de olika värderna mellan nivåerna. Plus/minus? Multiplikation/division? Här kan man ha olika åsikter. Ponera att varje nivå motsvarar 3 poäng i den lägre nivån. Det betyder att en människa med Styrka:5 är lika stark som en tomte med Styrka: (5 x 3 =) 15 och en älva med Styrka: (15 x 3 =) 45. Ingen risk att han förlorar mot älvan i armbrytning, alltså, även om han är klen med människomått. Ett människovapen som gör 12 skada skulle bara göra (12 / 3 =) 4 skada på ett troll, och blott (4 / 3 =) 1 skada på en rese.

Alla värden översätts inte mellan nivåerna. Intelligens är exempelvis något som inte ökar bara för att man är större, även om man förstås skulle kunna tänka sig att ha olika nivåer här också, för att skilja på trollens primitiva kunskap och så vidare upp i hierarkin mot mer och mer civiliserade varelser. Men det är kanske överkurs.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Byt bas och se bättre

Det är svårt att göra något åt problemet så länge man använder ett kroppspoängssystem. Problemet ligger i att skada och skadetålighet inte är skalade på samma sätt. Eller för att vara tydligare: Om ett troll slår till ett annat troll ger det en annan effekt än om en människa slår en annan människa och ytterligare en annan effekt än om en älva slår en annan älva, även om de båda stridande i samtliga fallen är lika starka som de är tåliga. I andra typer av system kan man sänka ett troll med en välriktad träff och två jämnbördiga motståndare slår varandra lika hårt oavsett vilken storlek de har. Millennium har ett sådant system och Västmark skulle jag tro (jag är lite rostig på skadereglerna, men jag misstänker att Stark +4 och Stryktålig +4 tar ut varandra liksom Svag -4 och Vek -4 (eller vad det nu heter)).

Däremot tycker inte att det är något problem mellan varelser av olika storlek. Att människan knappt känner när älvar slår honom eller att trollet knappt känner att människan slår honom är bara realistiskt. Det ger naturligtvis trollet en våldsam fördel i strid, men är det verkligen ett problem. Trollet har ju som sagt andra nackdelar.

Om strid är en viktig del av ert rollspelande och spelbalansen är något som är viktigt för dig är nog den bästa lösningen att se till att spelarna bara spelar relativt genomsnittliga raser så att man slipper problemen med för svaga eller för starka kämpar.

/tobias

peta

Warrior
Grattis [OT]

Du har just vunnit det åtråvärda vandringspriset
'Minst-troliga-ställe-för-ett-Hackman-citat'-priset
:gremsmile:

Snow

Swashbuckler
den uppenbara lösningen

1. gör trollen mindre och älvorna större.

2. inför en storleksskala 0, 1, 2 osv... en varelse i en skala mindre än en annan kan alltid attackera direkta kroppsdelar på den större. En större har mycket svårare att träffa en mindre. Då får du göra regler för vad som händer när någon krossat ens ben bland annat. Det blir alltså lättare att imobilisera ett troll. Men fortfarande svårt att ha ihjäl det permanent.

3. ge trollen mer hud och mindre kp. Låt inte kp bestämmas av storleken enbart. Men ge trollen mer naturlig rustning istället. Gör också så att vissa vapen är bättre på att genomtränga rustning (exempelvis så att de ignorerar 3 av rustningens abs). Pilbåge och spjut blir då weapon-of-choice mot troll. Mot älvor blir det... fjärilshov.