Vad är problemet?
[edit: Märkte just att Krilles första respons var "vad är problemet?" - precis som mig. Ville bara säga att jag har
uppmärksammat detta så att ni slipper påminna mig om vilken Krille-epigon jag är...
:^( (Inte länka till "Fan och hans moster"-tråden nu, era lymmlar!
:^D)]
detta är helt okej tills man vill spela Älva eller Bergstroll
Då den ena får antingen 2-4kp alltså ungefär ett knytnävs slag. Medans trollet får 60-70 kp vilket skulle kunna vara en mobil pansar vagn.
Det är väl helt i sin ordning? Den lilla älvan är ju nämligen i sin tur extremt bra på att undvika att åka på spö, medan trollet är dålig på just detta. Älvan kan enkelt fly och gömma sig från angripare, medan trollet kan ha stora problem med listiga fiender. Tänk bara på fällor: Trollet kan ha svårt att upptäcka sådana, medan älvan kan vara för liten för att ens aktivera dem: Snubbeltrådar är inget problem för henne, och tryckkänsliga plattor kan hon gå omkring på som hon vill, lyckligt ovetandes om att hon skulle kunna utsätta sig för livsfara om hon bara hade varit 3-4 ggr tyngre.
Till och med en människa kan ha stora chanser att smyga sig förbi vakter och soldater när oddsen ser dåliga ut, medan det stackars trollet kan se det som meningslöst att ens försöka. Den stora tåligheten kan därför nötas ner snabbt.
---
Om det här inte var vad du menade, så skall jag gissa vad det är för problem du kan ha sett: (Men då vill jag ge dig tusen minuspoäng, för du borde faktiskt ha skrivit klart och tydligt vad det var för problem du ville ha hjälp med istället för att låta oss göra våra egna gissningar)
Det kan vara ett problem när två älvor ska slåss med varandra. Tål man bara 2-4 så är det svårt att avgöra hur mycket en älvanäve skall göra i skada. 1T2? Det kommer ge väldigt oberäknerliga och lynniga resultat. Vad händer om älvan istället tar upp en liten sticka i handen som en batong? 1T3? Om hon tar upp en penna? 1T2+1? Det blir väldigt tunt, väldigt snabbt. Förmodligen är 1T2+1 alldeles för mycket om man börjar tänka sig att tre eller fler älvor skulle angripa en ensam människa. Skalorna fungerar inte. Vi kan behöva en finfördelad, detaljerad skala om vi vill spela i älvornas värld, medan en sådan skala kan vara helt vansinnig att använda om vi istället vill spela en strid mellan två troll. Det blir som att försöka mäta upp Grand Canyon med millimetermått.
Jag föreslog för länge sedan en lösning: Olika
storleksnivåer. Säg att vi gillar BRP-skalan 3-18. Då använder vi helt enkelt den om alla våra vanligaste storlekskategorier. Det minsta vi kan vilja spela med, det kan exempelvis vara älvor. Vi kallar det Storleksnivå:1. Nästa nivå kan vara goblins/vättar/tomtar. Sen kan vi vara uppe i människostorlek. Nivå fyra kan gälla troll, fem kan vara resar, sex kan vara cykloper, osv. Det beror på hur stora varelserna ska vara i ens egen värld, förstås. De här nivåerna bör ha ett proportionerligt förhållande till varandra.
När en varelse ur en kategori interagerar med en varelse ur en annan kategori så kan man använda någon form av matematisk process för att översätta de olika värderna mellan nivåerna. Plus/minus? Multiplikation/division? Här kan man ha olika åsikter. Ponera att varje nivå motsvarar
3 poäng i den lägre nivån. Det betyder att en människa med Styrka:5 är lika stark som en tomte med Styrka: (5 x 3 =) 15 och en älva med Styrka: (15 x 3 =) 45. Ingen risk att han förlorar mot älvan i armbrytning, alltså, även om han är klen med människomått. Ett människovapen som gör 12 skada skulle bara göra (12 / 3 =) 4 skada på ett troll, och blott (4 / 3 =) 1 skada på en rese.
Alla värden översätts inte mellan nivåerna. Intelligens är exempelvis något som inte ökar bara för att man är större, även om man förstås skulle kunna tänka sig att ha olika nivåer här också, för att skilja på trollens primitiva kunskap och så vidare upp i hierarkin mot mer och mer civiliserade varelser. Men det är kanske överkurs.