Nekromanti Störande

Widde

Warrior
Re: Tss Tss

Det finns ett forum här som heter Rollspel.
Hur många nya fora* skulle detta delas upp i?
Ett för varje rollspel?
Ett för varje version av varje rollspel?
Ett för varje värld i varje version av varje rollspel?

Många bitar blir det!/images/icons/wink.gif

-W

*Fora: plural av forum. Jag vet att jag är reaktionär, men min svensklärare var även lärare i latin; det satte sina spår.

Johan K

Gammal & dryg
Njaa

Jag vet inte om det stör mig så mycket att vi har ett gemensamt forum för ALLA DoD-produkter. Snarare tvärtom, jag tycker att det är smidigare att ha allt under samma tak.

Krille

Super Moderator
Stora förändringar?

"Hela Erf-systemet är olikt, och bara det är ju 50% av Drakar och Demoner version 3-5 och själva spelmotorn. [snippeti] Men att erf-systemet är den dominerande och färgstarkaste delen i DoD3-5 tycker jag är självklart."

Det håller jag inte med om.

Jag vill dela in DoD i tre stora delar: före spel (rollpersonsgenerering), under spel och administration efter spel.

Rollpersonsgenereringen inför en ny grundegenskap. I övrigt är det en återgång till DoD2/3/Expert eller det alternativa systemet i DoD'91.

Själva regelmotorn hanterar huvudsakligen saker i spel. Där har metoden att se om man lyckas, den viktigaste biten, lämnats oförändrad. Skadesystemet är oförändrat utom i skala. Det som skiljer sig är handlingssystemet, och det har ändrats redan tidigare i Krigarens Väg (men då klagade ingen minsann).

Administration efter spel är den stora förändringen, men huvudsakligen i metoden för hur man blir bättre. Istället för att få poäng som direkt används för att öka en färdighet så har man nu poäng som ökar ens nivå, som i sin tur ger poäng som använd för att öka en färdighet. Ett mellansteg har införts, men principiellt är det ingen större skillnad: man får poäng som omsätts i högre färdigheter. Den stora skillnaden är att färdigheterna höjs i klump.

Summan av kardemumman är att om jag får sätta procentsatser så blir det inga 70%. På sin höjd är det 30%. Tar man DoD'91 plus Krigarens väg så har man en större förändring: hela rollpersonsgenereringen, hela skadesystemet (smärtpoängen) och hela handlingssystemet (handlingar införs) byggdes om, plus substantiella skillnader i magi och erfarenhetssystem.

Men att det hela är subjektivt är självklart.....

...det ville jag också få fram med mitt inlägg. Du bevisade bara att jag hade rätt i att någon annan skulle komma fram till en helt annan procentsats.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Störst?

"Drakar Forumet är störst..."

ICKE! Det är "Eon"-forumet som är störst! Iaf om man kollar på antalet inlägg, och det är väl det som visar aktiviteten bäst. "Drakar"-forumet har "bara" 24839 inlägg mot "Eon"-forumets 31254. Det är alltså ganska stor skillnad.

Att DoD sedan är det mest spelade (om det nu ens är det) eller störst på andra vis är väl inte relevant när vi talar om "störst" bland rollspel.nu's forum. (Punkt)

Har jag missuppfattat? Upplys mig!

Krille

Super Moderator
Mest aktivt

"Det är "Eon"-forumet som är störst! Iaf om man kollar på antalet inlägg, och det är väl det som visar aktiviteten bäst. "Drakar"-forumet har "bara" 24839 inlägg mot "Eon"-forumets 31254. Det är alltså ganska stor skillnad."

Vad man egentligen borde titta på är någon form av förändring i skillnaden. När DoD-forumet öppnades låg Eon på ca 6000 inlägg. Skillnaden på 6000 inlägg minskade till ca 4000 och ökade sedan till ca 5000. När DoD6 släpptes rasade skillnaden ner till ca 3500, varifrån den sakta har ökat igen till drygt 5000 inlägg. Skillnaden har legat stadigt kring drygt 5000 inlägg sedan ett halvår tillbaka.

Detta indikerar att aktiviteten på DoD-forumet var större än Eon-forumet i början för att sedan släntra efter. När DoD6 släpptes blev aktiviteten på DoD-forumet massivt större, varefter Eon-forumets aktivitet sprang om. På senare tid har de varit ungefär lika aktiva.

Punger

Hero
Det är sant

Jag trodde att de kom upp ungefär samtidigt, eller att "DoD"-forumet kom före (kändes så bara). Så fel man kan ha.

Men du har så rätt... det är väl aktiviteten man ska kolla. Så egentligen så är det alltså ganska lika, med undantag då det är stora händelser för respektive spel i görningen. Det är ju egentligen inte så underligt.

G

Guest

Guest
Re: If it ain't broke, don't fix it

Vilken hyklare du är, läste alldeles nyss en annan tråd här på forumet, där du höl med om att det är bra att utväcklas, men nu ljuder tydligen ett annat ljud i skälan ...

Tyckte nån annan:
"Vill som avslutning bara säga att jag är glad för att RM valde att försöka utveckla DoD därför den den dag det slutar att utvecklas kommer det att stagnera för sedan sakta men säkert dö.""

Krille:

"Herrejösses vad jag håller med!"

Folk e fan inte klocka /images/icons/clown.gif

Elder Girov

Swordsman
Störst och störst...

Kanske menas med "störst" det rollspel som gemene man oftast sammankopplar med "rollspel". Oftast brukar det vara DoD, att sedan Eon har flest inlägg på sitt forum kan ju bero på att det är buggigast, mest intressant att diskutera, att Eon-spelare inte har några liv eller att Elvis gillade skumma pålägg. Vem bryr sig?

Lord Samuel

Warrior

Läs inlägget igen. Utvecklas har han säkert inget emot, men varför i hela fridens namn utvecklas till det sämre?? Om man är människa, varför gå tillbaka till en apa igen?? Verkar ju askorkat. Jag håller med Krille att det är bättre med ett DoD forum, och vill man förtydliga sig så skriver man [Ereb] eller [Dod 6] eller liknande för att tydligaregöra vilken version man menar.

Krille

Super Moderator

"Vilken hyklare du är, läste alldeles nyss en annan tråd här på forumet, där du höl med om att det är bra att utväcklas, men nu ljuder tydligen ett annat ljud i skälan ..."

Tja, jag ser helt enkelt inte en uppsplittring av DoD-forumet till flera forum som en "utveckling". Snarare "inveckling".

Feuflux

omjonasson.se
Too much party....

Folk e fan inte klocka /images/icons/clown.gif

Måste invända mot det här. Jag är klocka så det räcker och blir över och jag är säker på att Krille också är en klocka.../images/icons/laugh.gif

(okej det här var visst det dummaste inlägget jag någonsin gjort......)

Punger

Hero
Kan så vara [ot]

Jo jag redan erkänt (efter att krille tillrättavisade mig) att jag kanske inte hade helt rätt i mitt uttalande. Och du har säkerligen en poäng i det du säger också. Så vi kan väl kalla att den saken är överspelad nu.

Anledningen till att "Eon"-forumet har fler inlägg är tydligen att det redan hade ca 6000 inlägg när "DoD"-forumet startades. Sedan har det tydligen legat på ungefär lika i tillökingen.