Synvinkel
Hur är det egentligen? På första sidan i Eon2 under rubriken FÖRORD står det så här:
Met tanke på att den sidan är skriven och tryckt innan DoD6 kom ut så får du ju ta det med en nypa salt. Då _fanns_ det egentligen inga andra svenska fantasyrollspel i livet. T.o.m Gondica hade en svacka i sin distribution ungefär då tror jag...
...Eon har relativt snabbt etablerat sig som det ledande svenska rollspelet...
Neogames förbehåller sig dock rätten att omdefiniera alla inblandade begrepp tills detta stämmer. Oavsett vad som händer kommer Eon alltid vara det bäst säljande fantasyspelet i Neogames webb-shop t.ex.
Det jag lärt mig av att debattera med NG i den här frågan är att man skall ta alla deras påståenden med en stor hink salt. För ett drygt år hänvisade man (Marco) till siffror från t.ex. tradition för att visa att det sålt bättre än DoD6. Tradition kändes dock inte alls vid dessa siffror utan hävdade motsatsen. Det är aldrig någon som riktigt förklarat vad som hände här utan frågan brukar tigas ihjäl...
Men här på forumet så står det att DoD är det största rollspelet i Sverige. Kan någon förklara?
Självklart är DoD till sin helhet (alla versioner) större i totalt antal sålda ex. och totalt antal spelare genom historien. Eon är inte i närheten.
Eon har nog sålt fler ex totalt än DoD6, men det finns ju ett tidsgap.
Sedan DoD6 kom ut är det mer tveksamt. Alla (från Neogames) oberoende uppgifter jag sett talar för att DoD6 piskar häck med Eon 2. Neogames påstår att deras hemliga siffror mer än väl väger upp för detta men å andra sidan påstod de ju att Eon2 var "nästan slut" för ett drygt år sedan... eftersom det fortfarande är "nästan slut" så får man ju tolka det som att det inte sålt alls det senaste året. Rimligt? Nej.
Jag stör mig på att de inte kan tala klarspråk.