Nekromanti Störst och näst störst

DAKRilla

Hero
Jag har hört att sista versionen av AD&D är 2nd edition, men att senaste versionen över huvudet taget är D&D 3rd edition. Så jag missförstod dej bara. Ursäkta!

DanielSchenström

Swashbuckler
Förvirringen

Tja, det är allmännt förvirrat, av Dungeons & Dragons utkom det 7 utgåvor mellan 74-1999.

Av Advanced Dungeons & Dragons kom 2 utgåvor, 1977, och 1988.

Nyaste D&D bygger på främst AD&D men tog bort A: et för att bli mer nybörjarlockande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fast inte topplistorna

Ja, förutom sin egen. Listan över vad som säljer bäst i NeoGames nätbutik toppas av Eon-produkter! Och sen kommer NeoTech! Snacka om att dominera!

:gremgrin:

Sorry, Neo.

Magnus

DAKRilla

Hero
Re: Fast inte topplistorna

Vilket svenskt rollspel har sålt bäst de senaste 3-4 åren egentligen? Och vilket internationellt rollspel har sålt bäst inom sverige inom samma tidsperspektiv? Någon som vet?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På A svarar jag B, och på C...

...vet jag inte.

Bäst säljande utländska spel i Sverige på sista åren: D&D3e. Möjligtvis kan Vampire fortfarande vara en stark kandidat.

Bäst säljande svenska spel i Sverige: vet inte. Nån säger så, nån säger så. Du lär aldrig få nån klarhet i det, men det är nog ingen djärv gissning att det antingen är Drakar och Demoner eller Eon.

Fokusera hellre på vad du tycker är roligast... och glöm det där med försäljningssiffror.

Fast jag kommer att avslöja lite såna för utlandet i nästa Sverox, faktiskt... men det är alltså för utlandet, det stora USA. Ja, i storlek mätt stort alltså.

MVH

Magnus

Helmgast
Re: På A svarar jag B, och på C...

Varför verkar Riotminds vara hemliga angående försäljningssiffror?

Korten på bordet.

Staffan

Myrmidon
Re: Förvirringen

Fast den senast utgivna versionen av D&D heter ju inte ens D&D... den heter Hackmaster i stället.

DAKRilla

Hero
Re: På A svarar jag B, och på C...

"Fokusera hellre på vad du tycker är roligast..."

Det gör jag redan, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Jag följer absolut aldrig med strömmen, i sådana fall är det strömmen som följer mej. Typ.

Carl Johan Ström

Swordsman
Totalt intetsägande

Vad menar du med detta totalt intetsägade inlägg? Ungefär lika intelligent som att säga att "Riotmind har sålt fler DoD än Neogames" eller något liknande.

Bara att beklaga.

MVH
CJS

Vindhand

Myrmidon
Synvinkel

Hur är det egentligen? På första sidan i Eon2 under rubriken FÖRORD står det så här:

Met tanke på att den sidan är skriven och tryckt innan DoD6 kom ut så får du ju ta det med en nypa salt. Då _fanns_ det egentligen inga andra svenska fantasyrollspel i livet. T.o.m Gondica hade en svacka i sin distribution ungefär då tror jag...

...Eon har relativt snabbt etablerat sig som det ledande svenska rollspelet...

Neogames förbehåller sig dock rätten att omdefiniera alla inblandade begrepp tills detta stämmer. Oavsett vad som händer kommer Eon alltid vara det bäst säljande fantasyspelet i Neogames webb-shop t.ex.

Det jag lärt mig av att debattera med NG i den här frågan är att man skall ta alla deras påståenden med en stor hink salt. För ett drygt år hänvisade man (Marco) till siffror från t.ex. tradition för att visa att det sålt bättre än DoD6. Tradition kändes dock inte alls vid dessa siffror utan hävdade motsatsen. Det är aldrig någon som riktigt förklarat vad som hände här utan frågan brukar tigas ihjäl...

Men här på forumet så står det att DoD är det största rollspelet i Sverige. Kan någon förklara?

Självklart är DoD till sin helhet (alla versioner) större i totalt antal sålda ex. och totalt antal spelare genom historien. Eon är inte i närheten.

Eon har nog sålt fler ex totalt än DoD6, men det finns ju ett tidsgap.

Sedan DoD6 kom ut är det mer tveksamt. Alla (från Neogames) oberoende uppgifter jag sett talar för att DoD6 piskar häck med Eon 2. Neogames påstår att deras hemliga siffror mer än väl väger upp för detta men å andra sidan påstod de ju att Eon2 var "nästan slut" för ett drygt år sedan... eftersom det fortfarande är "nästan slut" så får man ju tolka det som att det inte sålt alls det senaste året. Rimligt? Nej. :gremgrin:

Jag stör mig på att de inte kan tala klarspråk.

Vindhand

Myrmidon
Re: Totalt intetsägande

Det var med all sannolikhet s.k. "sarkasm". Jag har sett det i forumet vid en del tillfällen och det verkar innebära att man menar något annat än ordens bokstavliga mening.

:gremwink:

samiis

Warrior
Om det står så på rollspel.nu motsäger de nästan sig själva...

Kolla på antalet inlägg i forumen så ser man att det finns rättså många fler tillräckligt civiliserade eonspelare, så att de har tillgång till internet...

:gremlaugh:

Vindhand

Myrmidon
Japp och alla rollspelare hänger på rollspel.nu... det vet vi ju :gremcrazy:

Allvarligt talat skulle det inte säga mycket i vilket fall som helst. Om du läser de båda forumen så finner du att tonen är ganska annorlunda i dem.

Big Marco

Läskig
Re: Synvinkel

För ett drygt år hänvisade man (Marco) till siffror från t.ex. tradition för att visa att det sålt bättre än DoD6.

Ja.

Som jag har sagt vid ett flertal tillfällen är det milsvidd skillnad på vad man ser i Trads Topplista på webben och vad Trad säljer i sina butiker. Topplistan tar bara upp postorderförsäljning.

Vindhand

Myrmidon

Som jag har sagt vid ett flertal tillfällen är det milsvidd skillnad på vad man ser i Trads Topplista på webben och vad Trad säljer i sina butiker.

Nu var det ju inte traditions topplista det gällde utan vad de sade när man frågade dem. Du påstod en sak (om försäljningssiffror från Tradition) och tradition höll inte alls med. Eftersom det är traditions siffror så får man ju anta att de vet bättre.

Den intressanta frågan är då: hittade du på?

Gör mig litet förvånad och ge ett rakt svar nu! :gremsmile:

Topplistan tar bara upp postorderförsäljning.

Du brukar envisas med att påstå detta trots att tradition säger motsatsen. Hur är det med verklighetsanknytningen egentligen? Anser du att Tradition ljuger? Vad vinner de på det? :gremcrazy:

Big Marco

Läskig

Den som jag pratade med var ansvarig för försäljningen så de borde veta. Om inte jag minns fel så kom ett annat svar här på forumen från någon annan (typ någon webansvarig eller liknande) som sedan skulle jämföras, hej och hå.

Sanningen är att jag fick svaret när jag var personligen på plats och pratade med den person som var ansvarig för försäljningen till alla Trads butiker. Tänk, jag känner honom.

Samma person sade också detta att topplistan på websidan är enbart baserad på postorderfsg. Vad vet jag? Han kanske inte vet vad han pratade om? Han kanske blåljuger? Jag tror inte det - det har hittills inte hänt på bra många år. Men det kan ju hända.

Fast jag bedömer att sannolikheten att du har fel är betydligt högre, så jag vidhåller då också att det förmodligen är så.

Det är kanske dags för att dig att leta upp en ny konspirationsteori och febrigt klamra dig fast vid den istället?