Ram said:
Nässe said:
Finns det kanske egentligen två scenariostrukturer?
Ehm, det låter snarare som om du vill dela upp det hela i förberett (inklusive story kopplad eller frikopplad från karaktärerna) eller improvisation där jag inte tycker att improvisation är synonymt med "ingen scenariostruktur". Den uppdelningen funkar men ger inte vidare mycket intressanta saker att diskutera kring.
För vad det är värt så tycker jag att det är mycket mer intressant att bryta ned än att försöka klumpa ihop...
Va? Nä, det vill jag inte.
Scenariostruktur måste ju handla om förberedelser väl?
Inte om upplevelsen av struktur under spel?
helt improviserat spel har ju inga förberedelser så då är det rätt ointressant att prata om scenariostruktur.
Om man menar spelarna upplevelse av struktur medan man spelar- så känns det som om man får börja om hela diskussionen...
Det måste väl ändå vara förberedelserna ni pratar om, och speleldarens styrning i spelet.
Jag tänker mig mer att det handlar om att
antingen
förbereda en berättelse med händelser (rälsat)
eller
förbereda platser, personer och eventuella händelser (fisktank)
Andra sorters förberedelser har jag svårt att föreställa mig
Om vi pratar om hur SL styr spelet i stunden här och nu och kallar det scenariostruktur så spelar det ingen roll om SL använder saker som hon förberett tidigare eller som hon improviserar fram i stunden- det är ointressant för att kartlägga vad som sker.
jag tror att man här måste titta mycket mer på vad olika SL:ar gör i ögonblicket då de svarar på spelarna - och då tror jag inte den här typen av enkla beskrivningar komemr att öka förståelsen.
SL gör olika i olika ögonblick, svarar olika på olika spelare i gruppen, svarar olika på olika typer av infall från spelarna etc.
Sen förhåller sig SL olika till de förberedelser som gjorts, hur heligt håller man förberedelser i stunden här och nu. Som sagt- en mycket större och svårare diskussion som jag gärna är med i om någon är sugen.
Ibland i fisktankade scnearior så upplever jag mig styrd, jag har bara en enda väg att gå
kategorierna fisktank/ räsl beskriver inte hur jag upplever olika scenario i spel
Annan typ av bskrivning skulle behövas för att kategorisera olika spelupplevelser
/ Nils