Re: Vidare tankar
Genesis said:
Jag trodde att alla
egentligen snackade om hur spelledaren hanterar händelser i spel, eftersom allting i tråden i annat fall blir helt obegripligt (i alla fall för mig).
Där ser man!
Jag är osäker på om spelledarens agerande under en spelkväll kan beskrivas med den typen av termer, faktiskt. Som i att jag vet inte vad jag tycker och tror.
Det känns som om spelledaren gör olika handlingar- agerar under kvällen, man stannar upp flödet, stoppar, lägger in saker, trycker på olika ställen. Väljer att låta spelarna ta plats ibland, avbryter dem ibland, för in information ibland, låter bli att föra in information ibland. Sänker och höjer energinivån i rummet genom olika typer av karaktärsspel. Man fokuserar gruppen på en framlagd karta, eller på spelarnas rollformulär (
"Vad har ni i Uppmärksamhet?"), eller på ens eget framträdande. Man skruvar upp tempot genom att skapa ett hot (dörrvakten drar kniv)etc.
"Ditt" tänk skulle då alltså vara att spelledaren har en bakomliggande modell som styr vilka sådana handlingar som SL gör under kvällen. Och att denna bakomliggande tankemodell är tillräckligt statisk under ett spelpass för att det ska vara värt att prata om dess existens? Och tillräckligt lika mellan olika spelledare.
En undring jag får är om två olika spelledare med tankemodellen "Fisktank" i tillräckligt stor utsträckning gör likartade handlingar, konsekvent under kvällen- för att det ska vara värt att prata om en bakomliggande modell över huvudtaget.
Jag är helt med på att prata om fisktankar
före spelandet (förberedelser) och
efter spelandet (analyser av ett spelpass/ en kampanj). Men är det verkligen en användbar term för att förstå vad SL väljer att göra eller inte göra under ett spelpass?
Borde inte detta beskrivas mer i handlingar- alltså agerande eller icke agerande?
/Nils som frågar snarare än ifrågasätter