Nekromanti Stackars H&K!

Bad_bobban

Veteran
/images/icons/spook.gif
H&K verkar ha kommit efter sig lite i utvecklingen dom närmaste 50 åren... 5.7mm * 28mm FN verkar upenbarligen har ersatt den redan existerande 4.6 * 50 mm som redan finns idag och används i deras PDW (Personal Defence Weapon). detta trots att 4.6 *30mm ammunitionen verkar ha bättre genomslagskraft på längre håll än 5,7mm FN på längre håll samt att amunitionen väger mindre och har högre utgångshastighet samt högre energi överföring till målet...

En annan sak som dom verkar ha misslyckats med är sin 40mm granatpistol som finns med i NO. Den kunde ju inte skjuta över 200m trots att den granatpistol som finns idag (HK 69A1) klarar av att skjuta 350-400m enligt HK själva... Se själv deras hemsida www.heckler-koch.de/html/english/behoerden/04_specialweapons/04_01_index.html

Tycker ändå att NO är en relativt bra bok även om jag saknar en hel del. Skulle bara tycka att det är bra om detta uppdateras i nästa upplaga. Bra jobbat i övrigt!

/Bobban

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Extremt långt avstånd

En annan sak som dom verkar ha misslyckats med är sin 40mm granatpistol som finns med i NO. Den kunde ju inte skjuta över 200m trots att den granatpistol som finns idag (HK 69A1) klarar av att skjuta 350-400m enligt HK själva... Se själv deras hemsida www.heckler-koch.de/html/english/behoerden/04_specialweapons/04_01_index.html

Prova regeln om extremt långt avstånd på sidan 112 i N2.
Detta medför att du kan faktist kan skjuta HK 69 på 400 meter, men det blir ämlans svårt.
HK 69:an har som bekant ett sikte, detta drar ner svårigheten till Ob5T6. Så det blir ämlans svårt att träffa. Å andra sidan, hur många gånger träffar man en person i bröstkorgen med en 40mm granat på 400 meter ? /images/icons/wink.gif

Bela

Warrior
H&K verkar ha kommit efter sig lite i utvecklingen dom närmaste 50 åren... 5.7mm * 28mm FN verkar upenbarligen har ersatt den redan existerande 4.6 * 50 mm som redan finns idag och används i deras PDW (Personal Defence Weapon). detta trots att 4.6 *30mm ammunitionen verkar ha bättre genomslagskraft på längre håll än 5,7mm FN på längre håll samt att amunitionen väger mindre och har högre utgångshastighet samt högre energi överföring till målet...

FN P90 används idag av flera länder medans H&Ks PDW inte har hittat någon köpare (mig vetligen), och håller trenden i sig så finns det ingen anledning att 4,6*30mm får fäste.

Bad_bobban

Veteran
Jag vet inte om H&K har någon stor köpare av sin PDW, men jag finner det otroligt att dom 50 år fram skulle ha övergivit en nu existerande kaliber mot en kaliber som är sämre än den dom nu har. Även om P-90 har en köpare och inte PDW:n. Men det återstår ju att se.Mer troligt är väl att dom kommer att arbeta fram en ny kaliber som är bättre än både 4,6*30 och 5,7mm FN. men det är ju bara vad jag tror. 5,7 mm FN kanske är den bästa kalibern som H&K använder i sina K-pistar om 50 år. Men jag finner det bara otroligt när dom redan nu har en som är bättre...

Bad_bobban

Veteran
Re: Extremt långt avstånd

Jag kan ha fel när det gäller det här, men gäller inte extremt långt avstånd för ett vapen upp till dubbla den längsta räckvidden? Så om maxräckvidden på granatpistolen är 120m så borde den väl bara kunna skjuta 240m? Jag sa inte att det skulle vara lätt att träffa något på 350m hål med en granatpistol. Bara att det nog går att skjuta längre än de 200m som det står i NO att man inte kan skjuta med H&K:s granatpistol i NO.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
missförstånd.

ag sa inte att det skulle vara lätt att träffa något på 350m hål med en granatpistol. Bara att det nog går att skjuta längre än de 200m som det står i NO att man inte kan skjuta med H&K:s granatpistol i NO.

Nej nej, jag anklagar inte dig för att ha sagt någonting felaktigt.

Jag bara resonerar för mig själv och eventuella personer som tycker att det suger med Ob5T6 på 400 m för granatgevär.
Jag försöker bara poängtera att dom avstånden som är inskrivna på vapnen i offensiv räknar med att man använder sig av regeln för 'Extremt Långt Avstånd' vilket man verkligen borde göra, för granatpistoler som endast når 200 m hör är lite väl töntigt. /images/icons/crazy.gif

smagu

Veteran
Hmm. Det är inte alltid som den bästa produkten, är den som väljs. 9mmP är kanske inte en ideal kaliber men den är vanligast. Det är mycket som på verkar vill kaliber som väljs, prestanda, pris, utbud av olika typer av ammo etc.
Ex. Varför använd VHS och ej Beta ?

Detta gör att det inte är helt otroligt att 5,7mm FN blir en stor kaliber. Den har redan börjat vinna marknad och har på så sätt en övertag mot 4,8 HK. Dock känns det konstigt att det ej finns en hylslös pistolkaliber runt 5mm med tanke på 9mm/c och 11mm/c Det är dock ca 50 år fram i tiden.
Även om 9mmP är mer än 60år gammal idag.

Det är svårt at sia om framtiden.

/Smagu

Bad_bobban

Veteran
Ja, 5,7mm FN kanske blir stor. Det är ju lite svårt att säga. Men att det inte skulle finnas en bättre K-pist kaliber att tillgå om 50 år verkar bara lite otroligt speciellt när det gör det nu.

.45 ACP är väl ändå från minst 1911 så det är klart att det inte bara är hur "bra" en ammunition är som styr om det kommer att bli populär eller inte. Retar mig bara på att det inte finns någon bättre k-pist kaliber än 5,7mm FN till N2.

Ja, att det inte finns någon mer finkalibrig hylslös amunition till pistoler eller k-pistar kanse är minst sagt konstigt.