Korrektur
stadesns = skall stavas: stadens
hös = skall stavas: hos
piratvärksamhet = skall stavas: piratverksamhet
ordingsvakten = skall stavas: ordningsvakten
Svårt att låta bli, när man ser sådant ;-)
Det var de fel jag såg på sidan 3.
Tar även med 3 raden på sidan 4: normale = skall stavas: normala
Normale är bara ett talspråk och inte i skrift.
Personligen tycker jag också att sidnumret blir för dominerande.
Sedan ser jag ett fel som du antagligen gjort, utan att jag vet hur du gjort. Du har skrivit texten direkt i PageMaker? Gör inte det, skriv den i en vanlig ordbehandlare...det går med vilken som helst, även så simpelt som anteckningar till Windows. Gör inga formateringar i ordbehandlaren. Sedan importerar du det till PageMaker och gör layouten. Fördelen med detta är bl.a. att om du använder en liten mer avancerad ordbehandlare så kan man använda rättningsfunktionen och slipper de felstavade orden i större omfattning. Har sett en hel del till, förrutom de jag inledde med. Men även om man använder anteckningar är den ordbehandlaren bättre än den som finns i PageMaker 6.5, DTP-programmen är helt enkelt inte till för att skriva större textmassor i, utan layouten.
Det om det...nu tar vi lite om infon också:
Jag tycker att det är lite onödigt att varje årtal du nämner i historien nämna hur många som bor i staden, det är ointressant anser jag. Inte ens året det berör bör stå där...detta bör i sådant fall skrivas i antingen en faktaruta, med andra fakta om staden, eller i anknytning till själv beskrivningen av hur staden verkligen ser ut.
Under avsnittet geografi, behöver du inte dra upp hela din inspirationskälla. Räcker med att tala om hur det ser ut, och eventuellt vad man speciellt skall tänka på.
Riddaren - lite kritik, men det ger en vägledning oxå ;-)
Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie