Morgoth
Swashbuckler
Counter-Sleep 2: Coffein Zero
Min bäste baron Quan'talis av Uqbar,
det är inte händelsevis så att ni var tämligen trött -likt föregående skriftlig företeelse- när ni koreograferade de smärta symbolerna på ert pitoreska papper?
Uhhh... nåja, jag tog mig friheten av [color:\\"red\\"]rätta[/color] några enkla stavfel, och bifogar således en "korrekt" RTF-fil.
Jag har i övrigt två problem med brödtexten. Det första är "Egenskaperna". Jag hade gärna sett att dom återspeglades på både ett fysiskt och psykiskt plan -en elegant herre är både elegant psykiskt och fysiskt, det vill säga. En vigorös dam är en ruter dam.
Men så har du placerat "Världsvana" som någonsorts VIL/PSY/INT, och det känns lite riskabelt att använde tidigare nämnda variant då. Världsvanan kan helt enkelt inte vara fysisk. Okej, nu spånar jag fritt, men... vad sägs om "Storhet", eller dylikt? En egenskap för att skilja både psykisk överhöghet och överlägsenhet samt fysisk framtoning -en person med hög "Storhet" är långt ifrån socialt osynlig, det vill säga.
Det andra jag tyckte var lite knepigt var skalan i vilken motsatta slag och resultat mättes. Låt mig påvisa:
<pre>
[color:\\"blue\\"] 5------|--15[/color] <-- egenskapen
[color:\\"red\\"]3---|----------------------30[/color] <-- slaget
</pre>
Här ser man att man har slagit fram talet sju (7), vilken ligger fyra (4) steg ifrån elva (11), vilket är egenskapen. Det kräver några ögonblicks subtraktion för att räkna ut detta. För många ögonblick. Och jag undviker helst subtraktion i rollspel över huvud taget.
Men jag förstår att ni inte vill följa den uttjatade slå tärning och lägg till tal-varianten (gud, den är ju bara såååå passé, inte sant?), men eftersom ert relativitetssystem saknar både svårigheter och mer än två motparter i fall av motsatta utmaningar, föreslår jag en rejäl omstrukturering.
Få se nu, jag gillar följande med systemet: friheten (alla lösa och anarkiska uppslag) och kontrollen (omslagen). Om vi ändå ska plocka bort valda delar av systemet, varför inte mura igen med mera av that goody-good? Mer kontroll tycker jag låter bra iallafall. Färdighet är kontroll. Följande kontrollelement skulle jag vilja se mer av:
[*]Man ska kunna välja, på något sätt, om man vill genera, överträffa eller besegra.
[*]Man ska -vid något tillfälle- kunna använda sin talang för att slå om motståndarens slag. Kanske genom att offra sitt övertag?
[*]Satsningar är alltid kul.
Tja, just nu är jag trött, och måste städa, men det är möjligt att jag kommer mer lite konkreta förslag i framtiden. Så tills vidare säger jag "Lycka Till".
/Mog the Mog the Mog the Mog
Min bäste baron Quan'talis av Uqbar,
det är inte händelsevis så att ni var tämligen trött -likt föregående skriftlig företeelse- när ni koreograferade de smärta symbolerna på ert pitoreska papper?
Uhhh... nåja, jag tog mig friheten av [color:\\"red\\"]rätta[/color] några enkla stavfel, och bifogar således en "korrekt" RTF-fil.
Jag har i övrigt två problem med brödtexten. Det första är "Egenskaperna". Jag hade gärna sett att dom återspeglades på både ett fysiskt och psykiskt plan -en elegant herre är både elegant psykiskt och fysiskt, det vill säga. En vigorös dam är en ruter dam.
Men så har du placerat "Världsvana" som någonsorts VIL/PSY/INT, och det känns lite riskabelt att använde tidigare nämnda variant då. Världsvanan kan helt enkelt inte vara fysisk. Okej, nu spånar jag fritt, men... vad sägs om "Storhet", eller dylikt? En egenskap för att skilja både psykisk överhöghet och överlägsenhet samt fysisk framtoning -en person med hög "Storhet" är långt ifrån socialt osynlig, det vill säga.
Det andra jag tyckte var lite knepigt var skalan i vilken motsatta slag och resultat mättes. Låt mig påvisa:
<pre>
[color:\\"blue\\"] 5------|--15[/color] <-- egenskapen
[color:\\"red\\"]3---|----------------------30[/color] <-- slaget
</pre>
Här ser man att man har slagit fram talet sju (7), vilken ligger fyra (4) steg ifrån elva (11), vilket är egenskapen. Det kräver några ögonblicks subtraktion för att räkna ut detta. För många ögonblick. Och jag undviker helst subtraktion i rollspel över huvud taget.
Men jag förstår att ni inte vill följa den uttjatade slå tärning och lägg till tal-varianten (gud, den är ju bara såååå passé, inte sant?), men eftersom ert relativitetssystem saknar både svårigheter och mer än två motparter i fall av motsatta utmaningar, föreslår jag en rejäl omstrukturering.
Få se nu, jag gillar följande med systemet: friheten (alla lösa och anarkiska uppslag) och kontrollen (omslagen). Om vi ändå ska plocka bort valda delar av systemet, varför inte mura igen med mera av that goody-good? Mer kontroll tycker jag låter bra iallafall. Färdighet är kontroll. Följande kontrollelement skulle jag vilja se mer av:
[*]Man ska kunna välja, på något sätt, om man vill genera, överträffa eller besegra.
[*]Man ska -vid något tillfälle- kunna använda sin talang för att slå om motståndarens slag. Kanske genom att offra sitt övertag?
[*]Satsningar är alltid kul.
Tja, just nu är jag trött, och måste städa, men det är möjligt att jag kommer mer lite konkreta förslag i framtiden. Så tills vidare säger jag "Lycka Till".
/Mog the Mog the Mog the Mog